سجاد غرقی

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درخصوص بحث نظارت بر بازار محصولات معدنی گفت: بر طبق اصول، نظارت می‌تواند یک دامنه بی انتها داشته باشد و از طرفی برای هر کدام از بازارها می‌توان یک مکانیزم نظارتی تعریف کرد، اما مهم این است که رویکردهای نظارتی چیست؟

سجاد غرقی با بیان این مطلب به ایراسین گفت: حال اگر رویکرد نظارتی شامل مداخله دولت و حاکمیت در جزییات فرایندها اتفاق بیفتد نیاز به یک لشکر نظارتی وجود دارد که به طور طبیعی از عهده هیچ دولتی به تنهایی بر نخواهد آمد و شاید بتوان گفت هیچ کمکی هم به بازار و نقدینگی در جریان نخواهد رساند.

به گفته وی، به وجود آمدن چنین شرایطی طبق تجربه‌های تاریخی نیز در ایران و دیگر کشورها امکان پذیر نبوده و گویای آن است که مکانیزم نظارتی اگر مبتنی بر فرآیند عرضه و تقاضا نباشد، فاقد کارکرد خواهد بود. برای مثال در بازار محصولات معدنی می بینیم بیش از اینکه مسئله مداخله و نظارت از سوی دولت و حاکمیت اثرگذار باشد بیشتر نحوه توزیع و سیاستگذاری است که روند فعالیت و حرکت بازار را مشخص می‌کند.

غرقی افزود: از این رو می‌بینیم حوزه آهن و فولاد شامل صنایع بالادستی (معدن)، صنایع میان دستی مادر (فولاد) و صنایع پایین دستی و محور (تولید کنندگان لوله و پروفیل و قطعات مصرفی) است. حال اتفاقی که در حکمرانی زنجیره فولاد رخ داده  این است که در بخش میانی یعنی حلقه تولید شمش تورم و تمرکز حمایتی دولت وجود دارد.از این رو شمش به دلیل اینکه نهادهای خود را اعم از تامین مالی خود را به صورت حمایتی داشته و نهاده های مورد نیاز خود را با ۵۰ درصد ارزانتر خریداری می‌کند، تمرکز روی تهیه نهاده‌های خود با قیمت پایین دارند.

نایب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: زمانی که تغییراتی در بازار رخ می‌دهد محصولات فولادی با قیمت بالاتری تولید می‌شود و در نتیجه با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه باید نظارت‌ دربازار زنجیره فولاد وجود داشته باشد در ادامه گفت: باید عرضه و تقاضا ملاک قیمتگذاری در بازار قرار گیرد و بازار شرایط را تعیین کند. البته بخشی از گرانی خارج از ساختار زنجیره بوده و به مسائل کلان اقتصادی و حکمرانی اقتصادی مربوط است.

غرقی گفت: آنچه که در زنجیره آهن و فولاد اتفاق می‌افتد این است که در بالادست معدن دچار ارزان‌فروشی شده و تا ۵۰ درصد نهاده‌های خود را ارزان تر به فروش می‌رساند. درحال حاضر ما با یک گرانی و تورم مازاد که ناشی از افزایش نرخ ارز و تحریم ها است مواجه شده ایم که شاید به دلیل نگاه حمایتی از زنجیره فولاد است و تا زمانی که این موضوع و رویکرد آن بر اساس عرضه و تقاضا و قیمت واقعی لحاظ شود شرایط همین‌گونه باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =