سجاد غرقی

نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: واقعیت جلوگیری از خام فروشی این است که تولید کنندگان فولاد و حلقه شمش از آن استفاده می کنند تا به سنگ آهنی ها فشار بیاورند و با ایجاد یک فضای انحصاری نهاده ها را ارزان تر بخرند.

سجاد غرقی نائب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد خام فروشی در صنایع معدنی گفت: واقعیت جلوگیری از خام فروشی این است که تولید کنندگان فولاد و حلقه شمش از آن استفاده می کنند تا به سنگ آهنی ها فشار بیاورند و با ایجاد یک فضای انحصاری نهاده ها را ارزان تر بخرند. چرا که طبیعی است اگر در کشور محصولی با ارزش افزوده بیشتر امکان تولید داشته باشد، باید آن محصول فروخته شود و این نیاز به توصیه ندارد و هر فرد اقتصادی به دنبال این است که محصول با ارزش افزوده بیشتر را به فروش برساند و بیشتر سود کند.

 وی در ادامه افزود: هیچ فعال اقتصادی نمی خواهد ضرر بکند و این نیاز به مبارزه ندارد. فعالین اقتصادی طبیعتا به دنبال سود حداکثری یعنی تولید ارزش افزوده بیشتر هستند و ارزش افزوده یعنی کف ستاده به نهاده؛ اما واحد های فولادی به جز چند بنگاه بقیه به دلیل جانمایی و تکنولوژی هایی که استفاده می کنند در ساختارهای بهره وری، هزینه های تولید بالایی دارند و با وجود اینکه از یارانه هایی هم در طول دوران تحریم استفاده می کنند ولی باز به دلیل هزینه های بالایی که دارند مشخصا مسیری را که دنبال می کنند پ که به نهاده های ارزان دسترسی داشته باشند.

عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن در ادامه به قیمت پایین سنگ آهن در مقایسه با قیمت جهانی آن اشاره کرد و گفت: واحدهای فولادی در حال حاضر سنگ آهن و کنسانتره را تا 50 درصد ارزان تر ار قیمت جهانی می خرند و از طرفی می بینیم همین واحد های فولادی در مقاطعی تا 10 درصد  بیشتر از بازارهای جهانی هم آن را به صنایع پایین دست می دهند؛ یعنی ارزان می خرند و گران می فروشند.

غرقی در خاتمه گفت: اینکه خام فروشی نباید اتفاق بیفتد چیز بدیهی است اما استفاده ای که از سمت مجموعه های فولادی می شود ناظر به این است که از این موضوع جهت تحت فشار قرار دادن سیاست گذاران برای وضع قوانینی برای غیررقابتی کردن بازار سنگ آهن استفاده می شود و ذیل این عبارت برای صادرات سنگ آهن مازاد که مصرف داخلی ندارد، 25 درصد عوارض تعیین می شود و در داخل هم قیمت گذاری به نحوی صورت می گیرد که قیمت تا 50 درصد پایین تر از قیمت جهانی باشد. 

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =