معدن

یک فعال معدنی در خصوص مطالبات فعالان بخش خصوصی معدن از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر با تغییر وزیر صمت خواسته ها و نیازهای فعالان بخش معدن تغییری نکرده است. از طرفی دیگر نیز دولت همواره در گفته های خود از تولید حمایت می‌کند اما در عمل چنین چیزی رخ نمی‌دهد.

مهرداد شکوهی رازی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که امروزه فعالان بخش معدن با آن مواجه هستند در خصوص روستاییان و مشکلات با آنان است. زیرا روستاییان خود را مدعی مالکیت معادن دانسته و از آنجایی که دولت به آنها خدمات نمی دهد در نتیجه آنها به معادن اطراف فشار آورده و مالک معدن مجبور است علاوه بر تمام هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی معدن صرف می‌کند، هزینه قابل توجهی را نیز به روستاییان ارائه کند که به عنوان کمک به روستا است.

وی ادامه داد: حمل و نقل مواد معدنی از دیگر مشکلات بخش معدن است. به این شکل که کاروان بزرگ از ماشین آلات سنگین معدنی برای حمل و نقل مواد معدنی مورد نیاز است اما به دلیل فرسایش و کهنگی ناوگان باربری بین شهری و از طرف دیگر به دلیل گران شدن قطعات و لوازم یدکی ماشین‌ها این کار مشکل است. ضمن اینکه اگر بخواهیم مواد معدنی را با استفاده از راه آهن و حمل و نقل ریلی جابجا کنیم بازهم پاسخگوی نیاز نیست. چرا که در حال حاضر راه آهن تنها بین ۵ تا ۱۰ درصد بار معدنی را حمل می‌کند و بقیه آن توسط کامیون‌ها انجام جابه‌جا می شود.

به گفته شکوهی رازی، سیستم کامیونداری و همچنین جاده ها در ایران فرسوده است و دولت باید این مشکل را رفع کند زیرا این موضوع خارج از ید معدنکار بوده و وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی باید با یکدیگر دست به دست هم داده و این مشکل را حل کنند.

این فعال بخش معدن ادامه داد: در حال حاضر هزینه جابجایی مواد معدنی با کامیون ها بسیار بالاست و از طرف دیگر ناوگان حمل و نقل فرسوده شده است که نیازمند توجه جدی دولت است.

وی ادامه داد: البته با توجه به مدت زمان اندکی که از عمر دولت باقی مانده بعید می‌رسد که بتوان این دسته از مشکلات را حل کرد.

وی در ادامه مثالی دیگر از مشکلات این بخش مطرح کرد و گفت: ۲۰ سال است ماشین آلات جدید در اختیار معادن قرار نگرفته و آخرین مدل ماشین آلاتی که هم اکنون در اختیار ماست و از آنها استفاده می‌کنیم برای سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی یعنی برای حدود ۱۴ سال پیش است و عمر ۱۵ ساله از ماشین آلات معدنی می‌گذرد.

به گفته این فعال معدنی، در حال حاضر فعالیت برای معدن‌کاران بسیار سخت شده است، از سوی دیگر به دلیل این که منابع درآمدی دولت کاهش پیدا کرده فشار دولت برای گرفتن مالیات از تولیدکنندگان بالاست. در واقع دولت در گفته‌های خود از تولید حمایت بالایی دارد اما در عمل می بینیم که اینگونه نیست و حمایتی از تولید صورت نمی گیرد.

 وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به بالا رفتن نرخ دلار امکان تهیه ماشین آلات نیز بسیار سخت شده است برای مثال بلدوزری که دو سال گذشته با دلار ۳۰۰۰ تومانی به قیمت یک میلیارد تومان خریداری می‌کردیم اکنون قیمت آن ۱۰ برابر شده و خرید آن برای ما مشکل است. این در حالی است که قیمت کالا تولیدی ۱۰ برابر نشده که هیچ، حتی دو برابر هم نشده است، بنابراین همه ما در لبه پرتگاه زیان قرار گرفته‌ایم و مشکلات بسیاری برای ادامه راه وجود دارد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =