کامیون فرسوده

در شرایطی که براساس اهداف تعیین شده قرار است جهش تولید و رونق صنایع را در کشور تجربه کنیم جای تردید نیست که باید پیش‌نیازهای این اتفاق را نیز تامین کرده و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم که قطعا حمل و نقل یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین بخش‌ها در موفقیت برنامه‌های تدوین شده است.

حمیدرضا امیریان در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: در برنامه‌ریزی اهداف توسعه‌ای کشورها اصولا هماهنگی میان امکانات لجستیکی و برنامه‌های تدوین شده یکی از مهمترین نکات است که باید درنظر گرفته شود تا براساس اهداف تعیین شده امکان لجستیک و جابجایی مواد اولیه، متخصصان و البته محصول و تحویل به خریداران مهیا باشد.

امیریان در ادامه افزود: این درحالی است که متاسفانه تا امروز این مهم که از آن می‌توان به عنوان پاشنه آشیل موفقیت طرح‌های صنعتی یاد کرد نادیده گرفته شده و همچنان معضلاتی در این بخش تجربه می‌شود و باید هرچه سریعتر نسبت به تغییر این روند گام‌های مؤثرتری برداشت.

وی با اشاره به آغاز فرآیند ترخیص ماشین‌آلات حمل و نقل عمومی که در گمرکات زمینگیر شده بودند به خبرنگار ایراسین گفت: این اتفاق خوبی است که در شرایط فعلی رخ داده اما نباید فراموش کنیم امروز متوسط عمر ناوگان حمل و نقل عمومی و ترانزیتی کشورمان بالای 25 سال است که این در مقایسه با توسعه صنایع و اهداف تعیین شده منطقی نیست و نمی‌توان براساس آن متصور بود که اهداف یاد شده محقق می‌شوند.

به عضو هیات مدیره خانه معدن ایران البته میزان وابستگی صنایع به موضوع حمل و نقل کاملا متفاوت است؛ بنابراین میزان اثرپذیری آنها از مشکلات ناوگان حمل و نقل فعلی ایران نیز برهمین مبنا خواهد بود، به عنوان مثال با توجه به اهمیت و جایگاه حمل ونقل در صنایع معدنی و فولادسازی‌ها بدون تردید اثرپذیری این صنعت بسیار بالاست.

وی با اشاره به اهداف تعیین شده فولاد در ایران و اهمیت و جایگاه این صنعت به عنوان یک شاخص توسعه یافتگی معتقد است اگر درباره تغییر شرایط فعلی و همچنین نوسازی و تقویت ناوگان موجود بخصوص در صنعت فولاد و بسیاری از صنایع مادر بی‌توجهی کنیم شاید برطرف کردن این مشکل در میان مدت غیرممکن یا بسیار پرهزینه باشد.

امیریان همچنین تصریح کرد: افزایش غیرمنطقی نرخ ارز و قوانین دست و پاگیر برای واردات و تامین ماشین‌آلات مورد نیاز جهت نوسازی و توسعه ناوگان اکنون عاملی است که این مهم با سرعتی نا مناسب با برنامه‌های توسعه‌ای کلان صنعتی و اقتصادی کشورمان پیش‌میرود که این عقب ماندگی مستقیم در موضوع لجستیک اثرگذاری داشته و در بسیاری از موارد طرح‌ها را از اقتصادی بودنشان به دلیل طولانی شدن یا افزایش هزینه‌های تکمیل خارج می‌کند.

به گفته عضو هیات مدیره خانه معدن ایران دقت نظر مسئولان در تامین ماشین‌آلات در صنایع بالادستی نکته‌ای است که نباید از آنها چشم‌پوشی کرد چون تکمیل این طرح‌ها بدون امکان جابجایی مواد اولیه و کالای ساخته شده هیچ امتیازی برای اقتصاد کشورمان به شمار نمی‌آید و تنها مشکلی به مشکلات قبلی اضافه خواهد کرد.

وی درباره جایگاه بخش خصوصی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه موضوع خودمالکی است به صورتی که اغلب رانندگان با توجه به شرایط کشورمان علاقمند هستند مالک وسیله نقلیه خودشان باشند درحالی که منابع مالی آنها با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی حال حاضر برای توسعه ناوگان و نوسازی آن مناسب نیست.

امیریان معتقد است این اتفاق یکی از دلایل اصلی فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور است که افزایش هزینه‌های تعمیرو نگهداری، افزایش مصرف سوخت و حوادث بیشتر به عنوان اولین مشکلات این روند است و باید بااستفاده از سیاست‌های کشورهای توسعه یافته ایران نیز به سمت توسعه شرکت‌های حمل و نقل حرکت کند.

به گفته وی توسعه شرکت‌های حمل و نقل که اصولا بخش خصوصی آنها مدیریت می‌کند عاملی است تقویت قدرت مالی برای تامین و تهیه خودروهای مناسب و به‌روزتر و کاهش هزینه‌های نگهداری به همین واسطه و رانندگان به صورت پیمانی یا استخدامی می‌توانند نسبت به فعالیت در این شرکت‌ها اقدام کنند.

دبیر کمیته پیمانکاران کشور همچنین با اشاره به اهمیت توسعه معادن و موضوع رونق معادن راکد اظهار کرد: اصلی‌ترین نیاز معادن ماشین‌آلات تخصصی استخراج و در نهایت کامیون‌های مناسب برای جابجایی مواد تولید شده است به همین دلیل اگر واقعا مسئولان و دولت تصمیم به رونق معادن به عنوان یکی از بخش‌های ارزش‌آفرین اقتصاد ایران گرفته‌اند بد نیست شرایط تامین ماشین‌آلات و نوسازی را هم در این بخش مدنظر داشته باشند.

وی معتقد است که در برخی موارد فرسودگی ناوگان ترانزیتی باعث از دست رفتن فرصت‌های تجاری در خارج از مرزها می‌شود چون برای ارسال بار باید از ناوگان خارجی استفاده کنیم که این روند باعث افزایش هزینه و کاهش قدرت رقابت قیمتی در بازارهای هدف می‌شود.

امیریان درباره توسعه ناوگان ریلی نیز تاکید کرد: اگرچه در این زمینه بخش خصوصی بازهم می‌تواند نقش آفرینی کند اما با در نظر گرفتن حضور دولت در این بخش باید قوانین و شرایطی مهیا کنیم که سرمایه‌ها، تخصص و البته چالاکی بخش خصوصی به این بخش هم ورود داشته باشد چون سرعت جابجایی ریلی ایران فاصله معناداری با استانداردها و پتانسیل‌ها دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =