داریوش اسماعیلی

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در هجدهمین اجلاس سالیانه هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد:در برنامه ششم توسعه به شکل فنی و کارشناسی، معدن پیشران اقتصاد کشور عنوان شده است.

به گزارش ایراسین، داریوش اسماعیلی در ادامه افزود: تمرکز و اتکا و نقاط امید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی ها باید بر بخش‌هایی باشد که موتور محرک اقتصادی کشور باشند.

به گفته اسماعیلی، همه بخش‌ها از مجلس شورای اسلامی تا بالاترین مقام کشوری به بخش معدن توجه دارند؛ سازمان نظام مهندسی معدن نیز در این بخش می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: تاکید مقام معظم‌ رهبری بر اینکه معدن بهترین جایگزین برای نفت است. در سال ۹۸ نیز با تمام تحریمها و فشارها به بخش معدن و صنایع معدنی، در این حوزه شاهد رشد بودیم.

به گفته اسماعیلی، رشد فولاد کشور حدود ۷درصد بوده است. در صادرات نیز شاهد بودیم که بخش معدن و صنایع معدنی ۲۵درصد درآمد ارزی صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و عمده آن بخش فرآوری شده است.

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی در کشور حاصل از نقدینگی موجود در کشور است که به سمت تولید نرفته و در بازارهای دیگر مانند طلا، خودرو و... رفته است. زیرا ۳هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی در میان مردم است.

وی گفت: در وزارت صمت به دنبال این هستیم که شرکت‌های سهامی عام پروژه ای را تشکیل دهیم‌. به این شکل که در گام نخست معادن در دست دولت مانند سنگان چاه گز موته را در این قالب ببریم که موسسهایی از بخش خصوصی داشته و برنامه مشخصی برای آن داشته باشند.

اسماعیلی ادامه داد: در نتیجه چند شرکت قَدَر و شناخته شده در این بخش ورود کند و بعد از آن مردم نیز به خرید سهامداین شرکتها بپردازند و این سرمایه صرف توسعه معادن و تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ظرفیت طلای کشور اشاره کرد و گفت: هزار نقطه امید بخش برای طلا در کشور اکتشاف شده و طلا می‌تواند در آینده نقشی همچون صنعت فولاد در کشور داشته باشد.

اسماعیلی در ادامه گفت: نظام مهندسی بازوی تخصصی و اجرایی وزارت صمت در کشور است و در راس هرم مجموعه‌های معدنی قرار بگیرد.

معاون وزیر صمت گفت: یکی از درخواست‌های اجلاس می‌تواند از شورای مرکزی بخواهد این است که بگوید برنامه شش ساله نظام مهندسی معدن به کجا رسید. زیرا تلاش زیادی در این زمینه انجام شده و باید به نتیجه برسد.

به گفته وی، بخش هوشمندسازی نظام مهندسی معدن در دستور قرار گرفته است‌. همچنین در وزارتخانه نیز این موضوع مورد توجه قرار گرفته و قرار است تا هوشمندسازی با اولویت معاونت معدنی انجام شود.

به گفته وی،شرط ادامه و تقویت ارتباط بین نظام مهندسی معدن و معاونت معدنی هوشمندسازی است.

اسماعیلی گفت: از ۱۱هزارمعدن کشور حدود ۴۵۰۰معدن غیر فعال است و در این زمینه طرح احیای معادن در نظر گرفته شده و قرار است تا ۲۵درصد از این معادن یعنی هزار معدن فعال شود. در این زمینه نیز صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز امسال ۳هزارمیلیارد تومان بودجه برای معادن درنظر گرفته است.

وی گفت: باید در کنار مسئول فنی در معادن ناظر فنی داشته باشیم. همچنین مسئول فنی برای بخش صنایع معدنی نیز لازم است که تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است‌. برای این بخش میتوان از ابتدای زنجیره همچون کارخانه های دانه بندی، سنگبری ها و... مسئول فنی گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =