• ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
  • کد خبر: 53659
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

وزیر نفت با اعلام اینکه در دولت سیزدهم نه تنها معطل قدرت‌های بزرگ نشدیم، بلکه بر توان داخلی تکیه کردیم، گفت: در این دولت ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون متر مکعب به تولید گاز، بیش از ۲۲۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی و۱۰ میلیون تن به تولید محصولات پتروشیمی افزوده شده است.

به گزارش ایراسین، وزیر نفت امروز در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به حضور شرکت‌کنندگان داخلی و بین‌المللی اظهار داشت در این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی غرب آسیا است ۱۷۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور دارند. مساحت نمایشگاه اختصاص یافته به شرکت‌های بین‌المللی از ۲ هزار متر مربع به ۵ هزار متر مربع رسیده است.

جواد اوجی ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای کار معطل شرکت‌های خارجی نماند و دیدید که پروژه‌ها از شهریور ۱۴۰۰ چه وضعیتی داشت و الان به کجا رسیده است.

وی گفت: اولویت دولت پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌هایی بود که ارزش افزوده برای صادرات و تولید داشت. تا پایان گذشته، ۷۹ پروژه به ارزش ۱۶.۵ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و برای آینده نیز ۴۷.۵ میلیارد پروژه برای ۵۰ پروژه تعریف کرده‌ایم. پروژه‌هایی که به اتمام رساندیم، پروژه‌هایی بود که یک دهه نیمه‌کاره مانده بود.

اوجی بیان کرد: در دولت سیزدهم توانستیم ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون مترمکعب به تولید گاز، ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز و ۲۲۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت فراورشی و ۱۰ میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه کنیم.

وزیر نفت افزود: توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را بعد از ۲۰ سال به بهره‌برداری برسانیم و هم اکنون ۱۲.۵ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت انجام می‌شود. قصد داریم تا پایان دولت این عدد ۳۰ میلیون متر مکعب برسد و در سال‌های بعد از آن به ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در دولت قبل پالایشگاه آبادان را ضررده و غیراقتصادی می‌خواندند و می‌گفتند که حاضرند رایگان این پالایشگاه را واگذار کنند، اما با سرکار آمدن دولت سیزدهم این پالایشگاه از ضررده بودن به سوددهی رسید و هم اکنون ۱۲ همت سود کسب کرده، از طرفی قرار است که فاز ۱۱ این پالایشگاه نیز آغاز شود.

اوجی گفت: ۵ میلیارد دلار قرار داد برای گازهای همراه نفت (فلر) به امضا رساندیم که ۱۲.۵ میلیون متر مکعب گازهای همراه جمع‌آوری و تا پایان امسال این عدد به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی تولید از این پالایشگاه به ۵۳.۵ میلیون متر مکعب رسید و در زمینه ذخیره‌سازی نیز یک میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی نسبت به سال گذشته بیشتر شد؛ در زمینه پتروشیمی ۵ پتروشیمی آماده افتتاح داریم و در این دولت راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت هموار کردیم.

وی بیان داشت: فشارافزایی پارس جنوبی را بعد از ۱۰ سال توسط متخصصان داخلی در دریا انجام دادیم و در قالب ۴ پیمانکار به ارزش ۲۰ میلیارد دلار این کار به نتیجه رسید.

وزیر نفت افزود: در زمینه گسترش میادین نفتی نیز ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بستیم و برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها ۱۳ پتروشیمی برای ۲۰ مخزن قرار داد امضا کردند.

اوجی در پایان گفت: در زمینه بهینه‌سازی نیز ۴۰ میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل نیروگاهی بهینه‌سازی مصرف و مسکن مصوبه شورای اقتصاد را گرفته‌ایم. همه این فعالیت‌ها نیز بدون معطل ماندن شرکت‌های خارجی و با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =