بهین یاب

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: سامانه بهین‌یاب ایجاد رانت کرده است؛ زیرا بسیاری از افراد هستند که با گرفتن مجوز به راحتی وارد این سیستم شده و به گرفتن سهمیه پرداخته اند؛این موضوع در خصوص ورق‌های فولادی بسیار به چشم می‌خورد.

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: قیمت بین بازار بورس و بازار آزاد حدود 100درصد اختلاف قیمتی دارد. بنابراین افراد بسیاری به دنبال این هستند که سهمیه ای از این طریق دریافت کرده و محصولات مختلف فولادی از ورق گرفته تا مواد مورد نیاز صنایع را خریداری کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند.

وی معتقد است یکی از راهکارهایی که می تواند منجر به از بین رفتن رانت قیمتی در این بخش شود عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری از نوع دستوری گرفته تادخالت در تعیین قیمت در بورس است. در واقع باید اجازه داده شود تا عرضه و تقاصا در بازار یکدیگر را پیدا کنند. زیرا تنها در این صورت است که مشتری واقعی برای خرید محصول قدم به جلو خواهد برداشت و در نهایت اختلاف ایجاد شده قیمتی نیز بین خریدار و فروشنده رفع خواهد شد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه سخنانش به یکی دیگر از بخش‌هایی که امروز منجر به مشکلات قیمتی و ایجاد رانت شده نیز اشاره کرد و گفت: سیستم مچینگ نیز که در آن برای محصولاتی که امکان فروششان در بورس وجود ندارد کشف قیمت را انجام می‌دهد، البته در مچینگ نیز درصدی اختلاف با قیمت پایه وجود دارد که باز در این قسمت باعث ایجاد رانت برای برخی افراد شده است.

به گزارش ایراسین، به عقیده دیگر کارشناسان نیز اگر نظارت بر اطلاعات وارده بر سیستم بهین یاب وجود داشته باشد نتایج مثبت و خوبی می‌توان از آن بدست آورد، اما مشکل اینجاست که مدیریت دولتی توان اجرای دقیق چنین سیستم‌هایی را نداشته و همین امر منشا فساد می‌شود.

در این زمینه باید اشاره شود که باید هر عضو بهین یاب باید اطلاعات تولید خود را درسیستم ثبت کند، حال صحت سنجی این اطلاعات و اینکه آیا متناسب با مواداولیه دریافت شده تولید کرده حلقه مفقوده این بخش است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =