روز ملی صنعت و معدن

رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: امسال بیست و چهارمین سالی است که روز ملی صنعت و معدن گرامی داشته می شود.

به گزارش ایراسین محمدرضا فیاض، با بیان این مطلب در ادامه افزود: در تقویم فرهنگ عمومی کشور ۱۰ تیرماه روز ملی صنعت و معدن است و در این روز فعالان و جهادگران عرصه تولید در بخش صنعت ومعدن گرامی داشته می شوند.

وی با اشاره به تاثیرات ناشی از  شیوع ویروس کرونا بر برگزاری این مراسم گفت: امسال باید بیش از دو هزار و پانصد نفر از فعالان عرصه تولید، صنعت و معدن در مراسم گرامیداشت این روز شرکت می کردند اما بخاطر کرونا این مراسم به صورت محدود و در یک جمع سمبلیک با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.

به گفته فیاض، در سال ۹۹ وزارت صمت در محورهای جهش تولید، توسعه صادرات غیرنفتی، تنظیم بازار و تکمیل طرح های نیمه تمام برنامه های خود را دنبال میکند و این مراسم در همین راستا خواهد بود.

وی افزود: مراسم امسال را نیز بخش خصوصی مانند روال سال‌های قبل برگزار می کند و اتاق بازرگانی، خانه صنعت و معدن ایران، خانه صنعت و معدن جوانان ایران، اتاق اصناف، اتاق تعاون، خانه معدن ایران، سازمان نظام مهندسی معدن، کنفدراسیون صنعت ایران، انجمن مدیران صنایع و خانه صنعت و معدن تهران، تشکل های بخش خصوصی هستند که در برگزاری مراسم روز ملی صنعت و معدن مشارکت دارند.

به گفته رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با توجه به اینکه مراسم امسال بصورت محدود برگزار می شود، نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و انعکاس ابعاد این مراسم برای رفع کمبودهای تبلیغاتی نقش مهمی است.

فیاض افزود: تحریم های ظالمانه و شرایط شیوع کرونا، مراسم امسال را به مراسمی خاص تبدیل کرده است و همکاری همه دستگاه های ذیربط ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال در هفت محور واحدهای برگزیده ونمونه صنعتی و معدنی را معرفی می کنیم در ادامه گفت: در ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن چهار کمیته داریم که یک کمیته برای معرفی برگزیدگان است. همچنین استارت آپ ها و شرکتهای دانش بنیان و فناور برتر و نمونه را امسال در مراسم روز ملی صنعت ومعدن معرفی خواهیم کرد.

رییس ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار "ایراسین" درخصوص اینکه در روز ملی صنعت و معدن چند درصد از کسانی که در حوزه بومی سازی و ساخت داخل موفق عمل کرده اند، تقدیر به عمل خواهد آمد نیز گفت:  سعی بر این شده تا به صورت عادلانه از همه بخش‌ها تقدیر و عدالت رعایت شود که فعالان در این بخش را نیز شامل خواهد شد. امسال 30 نفر برگزیده خواهیم داشت که در حوزه معدن و صنعت نقش آفرین بودند و در سال 98 نیز قدم های موثری در این راه برداشته اند.

وی افزود: امسال مراسم در سالن خلیج فارس در محل نمایشگاه های بین المللی تهران با تعداد محدودی از حضار برگزار می شود و از 2 شبکه تلویزیونی نیز مراسم به صورت زنده پخش خواهد شد. در واقع به دلیل شیوع کرونا مدعوین مراسم امسال بسیار کمتر از سالهای قبل خواهند بود ؛ مراسم با رعایت پروتکل های بهداشتی نیز برپا خواهد شد.

فیاض ادامه داد: واحدهای نمونه صنعتی و معدنی که در مناطق محروم و کمتر برخوردار اقدامات و عملکرد قابل توجهی داشته اند، در مراسم روز ملی صنعت و معدن امسال معرفی میشوند.

وی پویش تولید، تداوم امید اشاره کرد و گفت: در این زمینه با سرمایه گذاری مهمی در افتتاح طرح ها قدم‌های مثبتی برداشته شده و تا پایان سال ۲۰۰ طرح بزرگ و مهم با سرمایه گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به عرصه تولید وارد می شوند.

وی ادامه داد: از ۴۲ محصول منتخب صنعتی و معدنی سال گذشته، ۳۰ محصول افزایش تولید داشته اند. در فولاد خام افرایش تولید ۷ درصدی، سیمان افزایش تولید ۸ درصدی، کاتد مس افزایش تولید ۲ درصدی و لوازم خانگی افزایش تولید ۱۴ درصدی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 340 هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب رونق تولید به حدود ۲۲ هزار واحد صنعتی در سال ۹۸ داده شده در ادامه گفت: در سال گذشته ۴۲۰ هزار فقره جواز صنفی  و ۱۰۰۰ فقره پروانه اکتشاف و ۶۰۰ پروانه بهره برداری معادن صادر شد، ۵۱۰ فقره گواهی کشف داده شد و ۸۲ طرح سرمایه گذاری با کشورهای خارجی منعقد شد.

فیاض افزود: در سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۶۷۵ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۱ هزار نفر صادر شد. همچنین ۲۸ هزار فقره جواز تاسیس با پیش بینی اشتغالزایی ۶۴۴ هزار نفر صادر شد.

آرمان خالقی، قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و عضو ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در نشست خبری رییس ستاد با خبرنگاران با اشاره به اینکه مراسم روز ملی صنعت و معدن نظیر تهران در سراسر استانها برگزار می شود گفت: ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در استانها با مشارکت بخش خصوصی سازمانهای صمت استانی و شرکت شهرکهای صنعتی استانها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا و برخی محدودیتها، رسانه ها در این شرایط نقش مهمی در برگزاری هر چه بهتر این مراسم و اطلاع رسانی درست و گسترده آن دارند.

خالقی افزود: نمایندگان تشکل های خصوصی در مراسم روز ملی صنعت و معدن نظرات بخش خصوصی را منتقل خواهند کرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =