شرکت فولاد مبارکه

مدیر ناحیۀ نورد سرد فولاد مبارکه از تولید حداکثری محصولات موردنیاز کشور خبر داد.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه، مهندس بهزاد بهادرانی در گفتگو با رادیو فولاد به معرفی این ناحیه و فعالیت های آن پرداخته که در ادامه می خوانید؛

تعریف جامع و کامل ناحیۀ نورد سرد چیست؟

این ناحیه با 29 زیرمجموعه و بیش از 2 هزار نفر پرسنل یکی از گستردهترین نواحی شرکت فولاد مبارکه محسوب میشود. در این ناحیه انواع محصولات سرد و کلافهای قلعاندود و گالوانیزه تولید میشود.

واحدهای اسیدشویی: وظیفۀ این واحد زنگزدایی و چربیگیری از سطوح ورقهای تولیدشده است. در این خط تولید، پس از اینکه عملیات پوستهشکنی و موجگیری بر سطح ورق انجام شد، محصولات بسته به نیاز بهصورت خشک یا روغنکاری شده از خط خارج میشوند. مجموع ظرفیت تولید واحدهای اسیدشویی دو میلیون تن است.

زنجیرۀ واحدهای تولید ورق قلعاندود: واحدهای زنجیرۀ قلعاندود شامل خطوط شستوشوی الکترولیتی، بازپخت، تمپرمیل و خط قلعاندود و برش و بستهبندی است که جزو مجموعۀ سیکل تولید کلافهای پوششی به شمار میآید. در واحد قلعاندود با اعمال لایۀ نازکی از قلع بر روی سطح ورق فولادی، کاربری ورق فولادی را برای مصارف نهایی مثل انواع قوطیهای کنسرو و کمپوت، قوطیهای روغن نباتی و قوطیهای رنگ مناسب میکنند.

ویژگی ورقهای قلعاندود ضخامت کم تا مرز 0.18 میلیمتر و حساسیت بسیار زیاد در خصوص خواص مکانیکی، کیفیت پوشش و عدم نفوذپذیری اسید و رطوبت است. ازآنجاکه این محصولات در تولید انواع قوطیهای کنسرو مواد غذایی و لوازمخانگی به کار میروند به لحاظ کیفی از حساسیت ویژهای برخوردارند.

واحد ورق گالوانیزه: این خط تولید با ظرفیت 200 هزار تن در سال از سال 1382 به بهرهبرداری رسید. در این بخش، ورقهای نوردشده با استفاده از فلز روی مذاب و با روش غوطهوری داغ به ورق گالوانیزه تبدیل میشوند. ازجمله کاربردهای ورقهای گالوانیزه میتوان به پوشش سولهها، کانتینرها و ساختمانهای پیشساخته اشاره کرد. کارکنان و کارشناسان خلاق این واحد در سالهای اخیر توانستهاند به دانش فنی و تخصص تولید برخی محصولات که در صنایع لوازمخانگی کاربرد دارد، دست یابند و کشور را از واردات بینیاز کنند.

خط ورق رنگی: ظرفیت این خط تولید 100 هزار تن در سال است. ورق رنگی در بخشهای متعددی ازجمله صنعت ساختمان و تولید لوازمخانگی کاربرد دارد. ورق رنگی مورداستفاده در بخش لوازمخانگی یکی از محصول منحصربهفرد فولاد مبارکه بوده و تولید آن از سال گذشته بهصورت آزمایشی آغاز شده است. در سال جاری نیز توسعۀ آن را انجام خواهیم داد و تولید این خط که از 600 تن در ماه آغاز خواهد شد، تا پایان سال به مرز 1000 تن در ماه افزایش خواهد یافت. علاوه بر موارد یادشده، طرحهای توسعۀ دیگر ازجمله خط رنگی شمارۀ 2 امسال نهایی میشود و برای سالهای آتی این موضوع دنبال خواهد شد.

واحدهای بستهبندی:خروجی تمام خطوط تولید واحد نورد سرد به واحد بستهبندی ارسال میشود. در اینجا عملیات تحویلگیری کلاف، بستهبندی، انبار و ارسال تمامی محصولات نورد سرد انجام میشود.

نورد سرد برای سال 99 که سال جهش تولید است، چه برنامههایی را در دستور کار دارد؟

کارکنان نورد سرد در سال گذشته که «رونق تولید» نامگذاری شده بود، به معنی واقعی کلمه در تحقق این شعار همت گماردند؛ بهنحویکه در اکثر واحدهای نورد سرد ازجمله اسیدشویی، خطوط نورد دوقفسه و پنجقفسهای، خطوط آنیلینگ و اسکینپاس شاهد کسب رکوردهای پیدرپی بودیم.

برای سال 99 هم طی فروردینماه به 3 رکورد در حوزۀ محصولات ویژۀ فولاد مبارکه شامل محصولات سخت و محصولات ویژۀ کیفی برای خودروسازان و محصولات قلعاندود دست یافتیم. در این ناحیه، اجرای 5 پروژۀ مهم در سال جاری در دستور کار است. همچنین با همکاری شرکت ایریسا نوسازی خط نورد 5 قفسهای که قلب ناحیه نورد سرد است و نوسازی خط گالوانیزه که در بهبود کیفیت محصولات گالوانیزه بسیار مؤثر خواهد بود و نوسازی خط واحد بستهبندی از دیگر برنامههای این ناحیه است. در این حوزه نیز تلاش خواهیم کرد بخش عمده کار را با مشارکت شرکتهای داخلی انجام دهیم.

گفته میشود در زمینۀ بومیسازی نیز به موفقیـتهایی دست یافتهاید. در این خصوص توضیح دهید.

در زمینۀ بومیسازی ماشینهای جوش لیزری که یکی از چالشهای عمدۀ سیکل نورد سرد و در انحصار آمریکا بود نیز خوشبختانه موفق شدیم با همکاری مرکز تحقیقات لیزر ایران به توافقهای ارزشمندی دست یابیم تا بتوانیم هد لیزر را در داخل بسازیم. در این خصوص باید این خبر مسرتبخش را اعلام کنیم که انشاءالله اواسط امسال تجهیز بومیسازیشده، نصب و راهاندازی خواهد شد.

برای افزایش رضایتمندی کارکنان چه اقداماتی انجام شده است؟

همانند سایر نواحی از اوایل سال گذشته با همکاری ادارۀ کار میزان سختی کار کارکنان در پستهای مختلف بهویژه فعالیتهای تعمیراتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین از طریق برگزاری آزمون استخدام بهکارگیری نیروی انسانی جدید و جبران کمبود نیرو در دستور کار است.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =