سلاح ورزی

درحالی نرخ دلار در بازار آزاد طی هفته گذشته دوباره میل صعودی به خود گرفت که بسیاری از کارشناسان معتقدند قیمت واقعی دلار این ارقام نیست و سیاست‌های مقطعی و برخی تصمیم‌گیری‌ها باعث القاء التهاب به بازار شده است.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی در گفت و گو با ایراسین گفت: تلاطم نرخ ارز در بازار ایران طی شش ماه گذشته دارای عوامل متعددی است که باید هرکدام را جداگانه مورد بررسی قرار داده و درصد تاثیرگذاری آن در نوسان قیمتی دلار را مشخص کنیم. اما آنچه مسلم است نرخ دلار در بازار ایران 14 هزار تومان نیست.

سلاح ورزی با تاکید مجدد بر نرخ غیرواقعی دلار در شرایط فعلی افزود: دو نکته اقتصادی و غیراقتصادی امروز تاثیر عمده‌ای در نرخ دلار ایران ایجاد کرده است. به این ترتیب که سیاست‌های نادرست دولت، نابسامانی سیستم بانکی، حجم نقدینگی و سرعت گردش پول را می‌توان در بخش اقتصادی تقسیم بندی کرد و در نهایت رفتار هیجانی جامعه یا همان جنبه روانی را هم در بخش غیراقتصادی قرار داد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی معتقد است در شرایط فعلی تاثیرگذاری جنبه روانی و القاء برخی افکار از خارج از مرزها و همراهی گروهی خاص داخل کشورمان توانسته تلاطم قابل توجهی را به نرخ ارز در اقتصاد ایران تحمیل کند که باید مسئولان با استفاده از سیاست‌های منطقی و القاء آرامش به بازار مانع از شدت گرفتن آن بشوند.

وی به خبرنگار ما گفت: البته نباید فراموش کنیم در بُعد اقتصادی نرخ دلار نیز حجم بالای نقدینگی سرگردان در بازار و همچنین نظام بانکی باید در شرایط منطقی مدیریت شده و در نهایت به شرایط عادی بازگردد در غیر این صورت هیچ افق روشنی برای کنترل نرخ دلار در بازار نمی‌توانیم داشته باشیم.

به گفته سلاح‌ورزی کاهش هزینه‌های دولت، اصلاح ساختار بانکی در راستای عدم تولید اعتبار یا افزایش پایه پولی که این روزها خارج از بانک مرکزی صورت گرفته است تنها نسخه کارآمد برای مهار نقدینگی و کاهش اثرات مخرب آن در اقتصاد کشورمان است.

سلاح ورزی اظهار کرد: این عوام باعث شده تا نرخ‌های مختلفی از دلار در بازار تجربه شده باشد و امروز هم در محدوده 14 هزار تومان به ازای هر دلار آمریکا محاسبه می‌کنیم که واقعی نیست، به این دلیل که نه محاسبات اقتصادی و منطقی برای ارزش دلار در بازار ایران با این ارقام نیست.

وی تاکید کرد: شاهد مثال غیرواقعی بودن نرخ دلار در بازار دلار ارقام تثبیت شده در سامانه نیما است که واردکننده و صادر کننده در محدوده 8 تا 10 هزار تومان درحال تبادل دلارهای خود هستند که می‌تواند شاخص منطقی و قابل قبولی برای ارزش دلار در بازار ایران باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی افزود: با درنظر گرفتن اینکه مبادلات دلار در سامانه نیما رقم بسیار پایین‌تری از بازار را برای خود تثبیت کرده در خواهیم یافت التهاب القاء شده به بازار اثرگذاری بیشتری در افزایش نرخ دلار داشته و باید مسئولان از ایجاد هرگونه التهاب از نظر روانی در بازار خودداری کنند.

این کارشناس اقتصادی درباره اثرگذاری افزایش نرخ ارز در صعود صادرات غیرنفتی کشورمان نیز به ایراسین گفت: بدون تردید افزایش نرخ ارز می‌تواند در زمینه صادرات کالا از ایران اثرگذاری مثبتی داشته باشد اما نباید فراموش کنیم رابطه‌ خیلی معناداری میان این دو مورد نیست.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات دانشگاهی افزایش نرخ ارز در یک بازار می‌تواند برای کوتاه مدت باعث صعود صادرات کالا از آن بازار به سایر بازارها بشود ولی در بلند مدت اگر برنامه مناسبی نداشته باشیم این نکته می‌تواند مشکلات متعددی برای تولید داخلی همان منطقه ایجاد کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی واقعی شدن نرخ ارز را بهترین گزینه برای افزایش صادرات غیرنفتی در کنار ثبات نرخ اعلام کرد و گفت: التهاب و نوسان‌های غیرمنطقی همگی جزو موانع صادراتی هستند حال اینکه در ایران متاسفانه قوانین دست و پاگیر و خلق‌الساعه نیز دست و پای فعالان اقتصادی را بسته است.

سلاح ورزی معتقد است نرخ واقعی و قوانین با ثبات و منطقی به تقویت بنیان اقتصادی کشور منجر خواهد شد و در نهایت بازاری با ثبات را برای داخل و خارج از کشورمان ایجاد خواهد کرد که متاسفانه فعلا از آنها محروم هستیم؛ به صورتی که بیشتر از عواقب مخرب افزایش نرخ ارز رنج می‌بریم تا بتوانیم از آن برای تقویت بنیان اقتصادی خودمان استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =