حجازی

درحالی افق‌های روشن اقتصادی باعث شده تا نوسان‌های ارزی در بازار آزاد ایجاد شود که فعالان اقتصادی بخصوص صادرکنندگان معتقدند اگرچه کاهش نرخ ارز می‌تواند اثرگذاری مثبتی در اقتصاد کشورمان داشته باشد اما نوسان مستقیم در زمینه تولید و مبادلات تجاری تاثیرگذاری منفی خواهد داشت.

ابوالفضل حجازی، در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: اثرگذاری نرخ ارز در تولید محصولات مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست، به صورتی که در نیمه دوم سال گذشته یکی از سیاست‌های دولتی براین بود که افزایش نرخ ارز عاملی برای توسعه صادرات غیرنفتی کشورمان است.

حجازی در ادامه افزود: این دیدگاه بدون تردید می‌تواند امتیازاتی در افزایش میزان رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای هدف باشد، اما نکته اصلی اینجاست که نرخ تعیین شده لازم است ثبات را تجربه کرده تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان بتوانند برای آینده فعالیت‌های اقتصادی خود برنامه‌ریزی کنند.

وی معتقد است از ابتدای سال جاری نرخ ارز به‌گونه‌ای بوده که در میزان توسعه صادرات کالاهای ایرانی اثرگذاری مثبتی داشته و آمارها نشان می‌دهد در بسیاری از محصولات قدرت رقابت کالاهای ایرانی منجر به افزایش میزان صادرات غیرنفتی شده است. بنابراین حالا که بازار سمت و سوی خود را پیدا کرده و توانسته بازاریابی کند نباید نوسان را به این بازار تحمیل کنیم.

این عضو اتاق بازرگانی به خبرنگار ایراسین گفت: ثبات نرخ دلار در معادلات صنعتی تعیین کننده است و با درنظر گرفتن اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان باید برای یک دوره میان مدت برنامه‌ریزی کنند درصورتی که نوسان در بازار حاکم باشد این گروه موفق به برنامه‌ریزی نمی‌شوند و همین روند احتمال زیان و از دست دادن بازار را برایشان افزایش می‌دهد.

به گفته حجازی بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل کاهش تولید در واحدهای صنعتی همین نا اطمینانی از نرخ ارز است چون کارافرینان نمی‌توانند برنامه‌ریزی کنند که مثلا مواد اولیه را با چه نرخی خریداری می‌کنند تا قیمت تمام شده با حاشیه سود منطقی را درنظر بگیرند.

حجازی در ادامه اظهار کرد: فراز و فرود نرخ ارز در بازار ایران بلای اصلی تولید است چون تکلیف فروشنده و خریدار معلوم نیست و هر دو بخش دست از بازار کشیده و منتظر ثبات می‌شوند دقیقا اتفاقی که در بسیاری از صنایع افتاده و کارآفرینان و تولید کنندگان هیچ برآوردی از آینده ندارند.

وی همچنین تاکید کرد: امروز با درنظر گرفتن تغییرات سیاسی ایجاد شده در جهان افق‌های روشنی در مقابل تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قرار گرفته اما همزمان می‌بینیم بنا به دلایلی نرخ ارز علی‌رغم چند هفته قبل دوباره سیر صعودی به خود گرفته و تخمین هزینه‌های تولید و تامین مواد اولیه را بنوعی غیرممکن کرده است.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به وابستگی صنایع ایران به نرخ ارز گفت: اثرگذاری دلار در صنایع ایران بگونه‌ای است که هرگونه تغییر در نرخ ارز مستقیم در بازار خودنمایی می‌کند و همین نوسان‌ها آمارهای مربوطه را دستخوش تغییرات معناداری کرده که اگر این نوسان‌ها غیرمعقول و کوتاه مدت باشد؛ نهایتا سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری را غیرممکن خواهد کرد، درحالی که اگر این فرآیند قابل پیش بینی باشد بالاخره بازار و تولید کننده خود را برای آن آماده کرده و به نوعی برنامه‌ریزی می‌کند.

وی معتقد است ثبات نرخ ارز و البته تک نرخی شدن آن راهکاری است که می‌توانیم در شرایط فعلی تولید را حمایت کنیم چون در این فضای با ثبات است که تولید کننده، صادرکننده و البته خریدار می‌تواند مدیریت واحد و دقیقی داشته باشد؛ اما در غیر این صورت تنها دستاورد آشفتگی و نوسان‌های غیرمنطقی خواهد بود.

حجازی همچنین تصریح کرد: مسئولان امروز که احتمال رفع تحریم‌ها وجود دارد بهتر است از اجرای برجام و نتایج و اثرات آن در اقتصاد کشورمان استفاده کننده و نقاط ضعف احتمالی را یکبار برای همیشه ترمیم و برطرف کنند چون احتمال اینکه دوباره کارشکنی و شیطنت‌ علیه اقتصاد ایران شکل بگیرد وجود دارد و باید برای آن زمان آماده بایشم نه اینکه بازهم بازار دستخوش نا ملایماتی شود که کنترل آن برای اقتصاد کشورمان هزینه ایجاد می‌کند.

این صنعتگر و تولید کننده به خبرنگار ایراسین گفت: این نگرانی که مثلاً افزایش نرخ ارز می‌تواند منجر به گرانی یا کمبود در بازار داخلی باشد در واقع به حاشیه بردن واقعیت است. چون درصورتی که تولیدکننده بتواند در محیطی با ثبات برای آینده اقتصادی خود برنامه‌ریزی کند قطعا اثرگذاری اقتصادی آن در سفره کارگران نیز دیده می‌شود و ناخودآگاه قدرت خرید جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: برای شرایط فعلی اقتصاد نیازی نیست حاشیه سازی کنیم چون معادله کاملا ساده، مشخص و اجرایی است از این‌رو می‌توانیم انتظار داشته باشیم که درصورت ایجاد آرامش در بازار نهایتا تعادل در دوطرف عرضه و تقاضا حاصل می‌شود و نهایتا کلان اقتصاد رونق را تجربه می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =