• ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
  • کد خبر: 52612
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

دامنه نوسان در بازار سرمایه طی هفته پایانی فروردین‌ماه به صورت موقت کاهش پیدا کرد با این حال در روز پایانی هفته با انتشار اخبار غیررسمی پیرامون افزایش نرخ دلار در سامانه نیما نمادهای بزرگ بازار مورد توجه فعالان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شورای عالی بورس پس از ریزش سنگین شاخص کل در روز شنبه گذشته دامنه نوسان را برای ۳ روز به ۱ درصد کاهش داد و سپس این تصمیم تا یک روز دیگر یعنی پایان هفته ادامه داشت، واکنش بازار سرمایه به این تصمیم مثبت بود زیرا شاخص کل در این ۴ روز روند ریزشی روی شنبه را متوقف کرد ولی برآیند کلی هفته منفی است. هفته پایانی فروردین‌ماه شاخص کل بورس با افت ۲.۱۳ درصدی از ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحد کاهش یافت. این ریزش شاخص کل در طول ۱۱ هفته اخیر بی‌سابقه بود ولی بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند کاهش دامنه نوسان از روز یک‌شنبه مانع از جبران ریزش شاخص کل در روز شنبه شد زیرا عمده کاهش شاخص کل در روز شنبه اتفاق افتاد.

خوش‌بینی به رشد بورس در هفته پایانی فروردین

تعدادی از فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های مجازی افت این هفته شاخص کل را پولبک به سطح ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تعبیر کردند به عقیده آنها برای ادامه روند صعودی باید شاخص کل به این سطح برمی‌گشت و با توجه به افزایش تقاضا در روز پایانی هفته اکنون شاخص کل بازار سرمایه آماده صعود به قله‌های جدیدی است.

هفته پایانی فروردین شاخص کل هم‌وزن نیز مانند شاخص کل نزولی شد و از سطح ۷۵۱ هزار با افت ۳.۳۱ درصدی به ۷۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز بیشتر افت خود را در روز شنبه تجربه کرد.

خوش‌بینی به رشد بورس در هفته پایانی فروردین

تحلیل فعالان بازار از شاخص کل‌هم‌وزن برخلاف شاخص کل مثبت نیست. این شاخص ۳ هفته قبل پس از اینکه موفق به عبور از سطح ۷۷۰ هزار واحد نشد به مدار نزول برگشت. یکی از فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی با تحلیل این شاخص نوشت: نخستین سطح برگشتی شاخص کل هم‌وزن ۷۱۰ هزار واحد است و اگر از این‌جا تقاضا افزایش پیدا نکند شاخص تا ۶۶۰ هزار واحد کاهشی می‌شود. در روز پایانی هفته با رواج اخبار غیررسمی پیرامون افزایش نرخ دلار در سامانه نیما تقاضا برای سهام شرکت‌های بزرگ رشد کرد. با این حال میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کاهش چشم‌گیری داشت.

خوش‌بینی به رشد بورس در هفته پایانی فروردین

هفته چهارم فروردین ماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با کاهش بیش از ۳۲ درصدی نسبت به هفته سوم فروردین ماه به ۳,۳۴۹ میلیارد تومان رسید. برخی کاهش دامنه نوسان را یکی از دلایل ریزش شاخص کل در طول هفته گذشته عنوان می‌کنند با این حال به پایین‌ترین سطح در طول ۶ ماه گذشته رسید.

بازار سرمایه در هفته اول اردیبهشت

روز چهارشنبه اخبار غیررسمی بسیاری میان فعالان بازار سرمایه دست‌به دست شد، بازاریان با استناد بر این اخبار عقیده دارند شاخص‌کل بازار سرمایه در ابتدای یک روند صعودی بلندمدت قرار دارد. اگرچه ریسک‌های بسیاری وجود دارد ولی اخباری مانند احتمال افزایش قیمت دلار در سامانه نیما در کنار افزایش قیمت خودرو در روزهای پایانی رشد بورس در اردیبهشت‌ماه را محتمل‌تر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =