مسکن

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: اکنون بحث ورود چینی‌ها به صنعت ساخت وساز و شکست انحصار، تحویل واحدهای طرح نهضت ملی و واگذاری زمین‌های رایگان در میان است که این طرح‌ها بسیار مطلوب بوده و امیدواریم سبب کاهش قیمت‌ها و بازگشت رونق به بازار مسکن ۱۴۰۳ شوند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازدهی بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل و بازارهای دیگر کاهشی بود و این بازار برخلاف گذشته موفق به جذب رونق و سرمایه نشد. اگرچه سیگنال‌های اقتصادی حاکی از آن است که روند قیمتی در این بازار در سال ۱۴۰۲ افزایشی بود ولی این روند صعودی نیز نسبت به ۱۴۰۱ ضعیف برآورد شد. برخی از فعالان این بازار معتقدند رکود معاملات اصلی‌ترین مشخصه بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ بود و حتی نوسانات نرخ دلار در بازار غیر رسمی نیز سبب ایجاد فرصت‌هایی برای تبدیل دلار به ملک نشد. با این حال بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

مجید گودرزی، کارشناس حوزه مسکن در خصوص چشم‌انداز این بازار در سال جدید به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ به طور کامل قفل شد و تمام ذی‌نفعان این بازار به دلیل قیمت‌گذاری‌های نادرست و رها شدن بخش مسکن ضرر کردند. سرمایه‌گذاران در این بازار اواخر سال گذشته پی بردند که بازار مسکن ظرفیت سابق و لازم را ندارد و در عمل امکان فروش مسکن با قیمت‌های پیشنهادی در بازار نیست. از این‌رو تقاضا برای مسکن نزدیک به صفر رسید.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته فاصله زیادی بین قدرت خرید مردم و قیمت‌های ارائه شده در بازار مسکن به وجود آمد. سرمایه گذاران نیز با توجه به نقد شوندگی پایین مسکن به سمت بازارهای جذاب دیگر کشیده شدند.

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به تسهیلات بانکی به عنوان عاملی دیگر برای رکود بازار مسکن در سال گذشته بیان می‌دارد: مسئله دیگر در بازار مسکن ۱۴۰۲ عدم کفایت وام‌های بانکی است و این وام‌ها فقط به میزان خرید ۱۰ تا ۱۲ مترمربع مسکن در تهران یا شهرهای بزرگ بود. درنتیجه قدرت خرید مردم به شدت تحلیل رفته و امکان خرید و فروش مسکن با قیمت‌های فعلی وجود ندارد.

به اعتقاد گودرزی شرایط در سال ۱۴۰۳ مانند سال گذشته خواهد بود چرا که تا به امروز تغییری در میزان تقاضا یا قدرت خرید مردم ایجاد نشده است. این کارشناس حوزه مسکن توضیح می‌دهد: متأسفانه رویه سال گذشته در سال ۱۴۰۳ نیز برقرار است چرا که نه طرف تقاضا تقویت شده و نه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده‌اند. امیدواریم این بازار در سال ۱۴۰۳ به سمت رونق پیش رود زیرا زمانی که واحد مسکونی ساخته شود ولی امکان فروش آن وجود نداشته باشد و یا اگر مسکنی خریداری شود و توان فروش نباشد، هزینه فرصت آن بالا می‌رود.

گودرزی ادامه می‌دهد: در مقابل اگر شما یک واحد مسکونی بسازید و با سود معقولی آن را به فروش رسانید، توان چندین بار ساخت مسکن در سال را خواهید داشت.

کورسوی امید برای بازار مسکن ۱۴۰۳

سال گذشته اخباری درباره ساخت مسکن با بهره‌گیری از تکنولوژی ساخت خانه توسط چینی‌ها در کشور مطرح شد که بیشترین محدوده این طرح بافت‌های فرسوده شهر بود. گودرزی با ترسیم چشم‌اندازی روشن از بازار مسکن می‌گوید: ورود چینی‌ها به صنعت ساخت و ساز و شکست انحصار در این حوزه موضوع مهم فعالیت‌های دولت به‌ویژه در شهرهای جدید است. با این شرایط انتظار می‌رود قفل بازار مسکن باز شود. همچنین بحث تحویل واحدهای طرح نهضت ملی و واگذاری زمین‌های رایگان در میان است که این دو طرح بسیار مناسب بوده و امیدواریم سبب کاهش قیمت‌ها و بازگشت رونق به این بازار شود.

در انتها این کارشناس حوزه مسکن وضعیت فعلی بازار مسکن را یک موضوع ملی دانست که باید امید داشت این مطالبه ملی از طرف مسئولان پاسخ داده شود و رونق به بازار مسکن ۱۴۰۳ بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =