بورس

شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بازار سرمایه در نخستین هفته کاری فروردین ماه افزایش یافتند ولی ارزش معاملات خرد پایین بود. به طور معمول بازار سرمایه هفته‌های اول فصل بهار را با بازدهی مثبتی آغاز می‌کند ولی به دلیل تعطیلی ارزش معاملات پایین است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه در نخستین هفته از سال ۱۴۰۳ بازدهی مثبتی به ثبت رساند. اگرچه این هفته به دلیل تعطیلات نوروزی ارزش معاملات به شدت پایین بود ولی شاخص کل با رشد ۲.۸۶ درصدی از ۲ میلیون و ۱۹۸ هزار واحد به ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار واحد رسید.

رشد بورس در هفته اول فروردین با وجود ارزش پایین معاملات خرد

شاخص کل به غیر از روز سه‌شنبه در مابقی روزهای هفته مثبت بود. باید در نظر داشت به طور معمول شاخص کل بورس در هفته‌های اول و دوم هر سال صعودی می‌شود. با رشد این هفته، شاخص کل از سد مقاومت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد گذشت و اکنون تا سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و سپس ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مقاومت دیگری ندارد. شاخص کل هم وزن در هفته اول بهار بیشتر از شاخص کل رشد کرد.

شاخص کل هم‌وزن هفته اول فروردین ماه با رشد ۳.۶۱ درصدی از ۷۴۳ هزار واحد تا ۷۷۰ هزار واحد پیش‌روی کرد و مانند شاخص کل تنها در روز سه‌شنبه بازدهی منفی داشت.

رشد بورس در هفته اول فروردین با وجود ارزش پایین معاملات خرد

در معاملات این هفته شاخص کل هم‌وزن روز سه‌شنبه به سطح مقاومتی ۷۷۰ هزار واحد رسید ولی برای عبور از این محدوده ناتوان بود. روز پنج‌شنبه نیز اگرچه بالاتر از این عدد پیش‌روی کرد ولی شکست این مقاومت با قدرت کمی انجام شده است و به دنبال آن فعالان بازار در شبکه‌های اجتماعی از احتمال برگشت شاخص کل هم‌وزن به سطح کمتر از ۷۷۰ هزار واحد می‌گویند. اگر در هفته دوم فروردین ماه شاخص کل هم‌وزن از این محدوده عبور کند روند صعودی تا ۷۸۰ و سپس ۸۰۰ هزار واحد ادامه دارد ولی اگر برای عبور از این سد قیمتی ناتوانی نشان دهد احتمال کاهش تا ۷۴۰ هزار واحد وجود دارد.

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه تنها شاخص نگران کننده در هفته اول فروردین ماه بود، این شاخص اگرچه نسبت به هفته آخر اسفندماه افزایش یافت ولی هنوز در محدوده رکود قرار دارد. با این حال باید در نظر داشت ارزش معاملات بازار سرمایه در هفته اول و دوم سال‌های گذشته نیز پایین بود.

رشد بورس در هفته اول فروردین با وجود ارزش پایین معاملات خرد

فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در هفته دوم فروردین ماه نیز در همین سطح باقی بماند، زیرا علاوه بر تعطیلات نوروزی، روز یکشنبه و دوشنبه تعطیلات رسمی است. علاوه بر این ماه رمضان وارد دهه سوم خواهد شد و هفته سوم فروردین نیز دو روز تعطیل دارد. به طور معمول ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در ماه رمضان کاهش می‌یابد. با این حال احتمال ادامه رشد شاخص کل و شاخص‌کم هم‌وزن با ارزش معاملات پایین در هفته دوم فروردین ماه زیاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =