• ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
  • کد خبر: 51483
  • readingTime: ۲ دقیقه
آش و حلیم

ماه رمضان به نیمه خود نزدیک می‌شود ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تقاضا برای آش و حلیم مختص سفره افطار چندان بالا نیست. اگرچه این روزها صف‌های بلند و بالایی در مقابل آش وحلیم فروشی‌های شهر شکل می‌گیرد ولی خبری از خریدهای زیاد مانند سال‌های گذشته نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دهه اول ماه مبارک رمضان به پایان رسید ولی همچنان قیمت مصوب آش و حلیم برای این ماه مشخص نشده است. بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌ای آش و حلیم فروشی سطح شهر اصفهان قیمت هر کیلوگرم حلیم مخصوص از ۹۵ هزار تومان، حلیم بادمجان از ۶۷ هزار تومان، آش رشته از ۸۰ هزار تومان، آش شله قلمکار از ۱۰۰ هزار تومان، آش دوغ از ۷۵ هزار تومان و عدسی از ۸۰ هزار تومان شروع می‌شود و این قبیل غذاها با قیمت یکسانی در اصفهان به فروش نمی‌رسد. در حقیقت قیمت آش و حلیم در رمضان ۱۴۰۳ با توجه به درجه کیفی و موقعیت مکانی فروشگاه تعیین می‌شود، برای نمونه در بعضی از رستوران‌های لوکس اصفهان هر کیلوگرم حلیم گندم با قیمت ۲۵۵ هزار تومان، حلیم بادمجان با بهای ۳۸۵ هزار تومان، آش شله قلم کار نمونه ۴۰۰ هزار تومان و عدسی ۲۲۷ هزار تومان سرو می‌شود. با این اوصاف مردم در رمضان ۱۴۰۳ هرچقدر پول دهند، آش با کیفیت‌تری می‌خورند!

سفارش‌های کم، ناجی دخل

«حلیم با آب قلم و گوشت بوقلمون، آش دوغ با روغن کرمانشاهی اصل، آش رشته با پیاز داغ و کشک فراوان». این نوشته بر روی بنری در مقابل مغازه آش و حلیمی نصf شده و بوی آش و حلیم تا چند مغازه پایین‌تر را پر کرده است. آشپز ظرف‌های یک‌بار مصرف را یکی پس از دیگری پر می‌کند و روی پیش‌خوان فلزی قرار می‌دهد. کمک آشپز نعناع و پیاز داغ به ترتیب روی ظرف‌های آش و حلیم می‌ریزد و قاشق کشک را دور کاسه می‌چرخاند. صف بلند و بالایی در مقابل مغازه شکل گرفته و مشتری‌ها یکی پس از دیگری وارد مغازه می‌شوند تا سفارش آش یا حلیم می‌دهند. همه در تلاش‌اند خرید خود را انجام دهند تا قبل از افطار و اذان به خانه بازگردند.

تعداد افراد حاضر در صف برای خرید آش و حلیم زیاد است ولی خبری از خریدهای زیاد مانند سال‌های گذشته نیست. «حلیم در این ظرف‌های کوچک چه قیمتی دارد؟» سوال مشترک آن‌هاست که اغلب عددی حوالی ۵۰۰ گرمی روی صفحه ترازو نمایان می‌شود. مشاهدات میدانی از آش و حلیم فروشی‌های اصفهان از کاهش تقاضا حکایت دارد و مردم به خرید نیم کیلوگرم و به ندرت یک کیلوگرم از این اقلام خوراکی بسنده می‌کنند. به اعتقاد اصفهانی‌ها سفره افطار بدون آش و حلیم نمی‌شود!

یکی از آش‌فروشی‌های اصفهان می‌گوید نسبت به سال گذشته بیش ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند و آش و حلیم رمضان مانند سابق مشتری ندارد.

رونق نسبی بازار آش و حلیم اینترنتی

این روزها کوچه و پس کوچه‌های مجازی نیز حال و هوای ماه رمضان به خود گرفته است، از فروش آش و حلیم گرفته تا عرضه زولبیا و بامیه در پلتفرم‌های آنلاین همه نشان از ماه رمضان دارد. بررسی میدانی از پلتفرم‌های آنلاین از رونق نسبی تقاضا بازار آش و حلیم اینترنتی حکایت می‌کند و برخی از طباخان شهر به فروش آش و حلیم در فضای مجازی روی آورده‌اند. گفت‌وگو با شماری از حلیم فروشان شهر نشان می‌دهد اکثر مردم خرید آش و حلیم در پلتفرم‌های آنلاین را به مراجعه حضوری ترجیح می‌دهند چراکه قیمت آش و حلیم در پلتفرم‌های آنلاین مشابه نرخ رستوران‌ها در سطح شهر است، مشتری غذای خود را با توجه به درجه کیفی و قیمت آن سفارش می‌دهد و درنهایت با پرداخت ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان بسته به فاصله مکانی بابت هزینه ارسال آش و حلیم را درب منزل در کم‌ترین زمان ممکن تحویل خواهند گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =