• ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
  • کد خبر: 51262
  • readingTime: ۲ دقیقه
زولبیا و بامیه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شیرینی‌فروشی‌های اصفهان میزبان مشتریان زیادی هستند ولی خریداران زولبیا و بامیه را به شیرینی خشک و تر ترجیح می‌دهد. همچنین میزان تقاضا برای گز در آستانه سال۱۴۰۳ بالا نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رصد قنادی‌های اصفهان نشان می‌دهد هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، زبان ۱۴۰ تا ۱۹۰ هزار تومان، کشمشی ۱۲۵ تا ۲۱۰ هزار تومان، نارگیلی ۱۸۵ تا ۲۴۰ هزار تومان، ساق عروس ۱۹۵ تا ۲۳۰ هزار تومان و لطیفه ۱۹۵ تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر مخلوط در قنادی‌های اصفهان ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است. با این وجود دولت قیمت مصوبی برای شیرینی در آستانه سال ۱۴۰۳ تعیین نکرد و رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران علت این موضوع را آزادسازی نرخ کالاهای اساسی مانند آرد و افزایش قیمت سایر مواد اولیه کیک و شیرینی عنوان کرد. از این رو هیچ گونه قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی شب عید و ایام نوروز سال ۱۴۰۳ وجود ندارد و انواع شیرینی با توجه به درجه کیفی آن‌ها به فروش می‌رسد.

گز هایی که مشتری ندارند

اگر دلتان بخواهد برای عید نوروز گز تهیه کنید، باید هزینه بسیار بیشتری نسبت به شیرینی بپردازید. ارزان‌ترین بسته‌های ۴۵۰ گرمی گز در اصفهان بیش از ۱۱۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر انتخاب شما یک گز با کیفیت و پرمغز پسته یا مخلوط باشد، قیمت آن به بیش از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد و این بها برای گزهای مرغوب با جعبه شکیل به حوالی ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این وجود تقاضا برای گز در اصفهان در آستانه سال نو بالا نیست و طی تماس‌های مکرر با مسئولان اتحادیه گز و شیرینی اصفهان، آن‌ها حاضر به گفت‌وگو نشدند.

زولبیا و بامیه جای شیرینی نوروز را گرفت

تعداد افراد حاضر در صف بیش از تعداد انگشتان یک یا حتی دو دست است، از کودکان گرفته تا خانم و آقا همه پشت سر هم در مقابل پیش‌خوان فروشگاه صف کشیده‌اند. البته اشتباه نکنید! اینجا نه صف مرغ و گوشت دولتی است و نه روغن و شکر بلکه این صف به خرید زولبیا و بامیه اختصاص دارد. آغاز ماه رمضان و بازگشت شیرینی محبوب آن به یخچال قنادی‌ها، بازار شیرینی فروشی‌های شهر را داغ کرده تا جایی که مردم از خرید شیرینی نوروز غافل شوند. اگرچه تقاضا برای زولبیا و بامیه در اصفهان افزایش چشمگیری یافته ولی قنادان شهر از این وضعیت چندان خرسند نیستند. به اعتقاد آن‌ها تهیه شیرینی‌های ویژه نوروز مانند شیرینی نخودچی، زبان و دانمارکی و… یا زولبیا و بامیه هرکدام به مواد اولیه، تجهیزات و وسایل خاص خود نیاز دارد و همزمانی عید نوروز و ماه رمضان سبب مشقت کار فعالان این صنف شده است. همچنین مردم تنها به خرید شیرینی یا زولبیا و بامیه اکتفا می‌کنند و کمتر کسی هم شیرینی و هم زولبیا و بامیه تهیه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =