• ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
  • کد خبر: 50407
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر رشد بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضا را برانگیخت، به روند کاهشی روز گذشته ادامه داد.

به گزارش ایراسین، بهای معاملات نفت برنت با ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اظهار کرد: ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته افزایش یافت. این افزایش ناشی از اختلالات برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده پالایشگاه‌ها بود که باعث شد در پایین‌ترین ظرفیت فصلی، فعالیت کنند اما ذخایر بنزین و سوختهای تقطیری آمریکا کاهش داشت.

طبق آمار این آژانس، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۳ فوریه، برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت و با ۴.۲ میلیون بشکه افزایش، به ۴۴۷.۲ میلیون بشکه رسید. این افزایش بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران از رشد ۲.۷ میلیون بشکه‌ای ذخایر در نظرسنجی رویترز بود.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالا در شرکت «راکوتن سکیوریتیز» در این باره اظهار کرد: ذخایر بالا، نگرانی سرمایه گذاران را نسبت به کندی اقتصاد و کاهش تقاضا برای نفت در آمریکا برانگیخت. پیش‌بینی تأخیر در کاهش نرخ‌های بهره آمریکا هم بر فضای بازار تأثیر گذاشت زیرا می‌تواند تقاضا برای نفت را ضعیف کند.

هزینه‌های بالای استقراض معمولاً رشد اقتصادی و تقاضا برای نفت را کاهش می‌دهد.

معامله گران پس از یک انتشار یک سلسله داده‌های قوی، از جمله شاخص قیمت مصرف کننده و شاخص قیمت تولید کننده، در انتظارات خود برای کاهش نرخ بهره آمریکا بازنگری کرده‌اند و اکنون انتظار دارند سیکل کاهش نرخ بهره به جای مارس سال ۲۰۲۴، در ژوئن آغاز شود.

فعالان بازار اکنون منتظر شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی آمریکا هستند که معیار مورد ترجیح فدرال رزرو آمریکا برای ارزیابی وضعیت تورم است.

انتظار می‌رود این شاخص که در روز پنجشنبه منتشر می‌شود، نشان دهد قیمت‌ها بر مبنای ماهانه، ۰.۳ درصد در ژانویه رشد کرده‌اند.

بازار همچنین به تمدید احتمالی کاهش تولید داوطلبانه نفت از سوی اوپک پلاس متمرکز شده که در حال حاضر کاهش قیمت نفت را محدود کرده است.

بر اساس گزارش تحلیل بازار، دانیل هاینس و سونی کوماری، تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: با نامطمئن بودن چشم‌انداز تقاضا، بر این باوریم که اوپک، توافق عرضه فعلی را تا پایان سه ماهه دوم تمدید خواهد کرد.

این تحلیلگران افزود: چشم‌انداز قیمت بدون تغییر باقی می‌ماند و میانگین قیمت سالانه نفت برنت در سال ۲۰۲۴ را ۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت را ۸۱ دلار در هر بشکه پیش بینی کردند.

تحلیلگر راکوتن سکیوریتیز گفت: انتظار می‌رود درگیری در خاورمیانه هم از کف قیمت نفت حمایت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =