بورس

با وجود رشد شاخص کل بورس در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری ولی قیمت سهام شرکت‌های بسیاری بیش از ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. چنوپا با ریزش ۷۹ درصدی در بازار پایه و ثامان با ریزش ۶۳ درصدی در بازار اصلی در این مدت رکورددار ریزش‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران در عدد ۱ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۴۵۷ به کار خود در سال شمسی پایان داد و هفته گذشته در روز پایانی بهمن‌ماه شاخص کل با رشد ۱۰ درصدی نسبت به روز پایانی اسفند ماه به عدد ۲ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت صعودی بود ولی بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند بازار سرمایه در رکود کامل است. برخی از شاخص‌ها مانند ارزش معاملات خرد در بورس خبر می‌دهد. شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بخش عمده رشد قیمت خود را تا نیمه اردیبهشت‌ماه انجام دادند و پس از آن روند نزولی و کم نوسانی را تجربه کردند.

در طول ۱۱ ماه ابتدایی از سال جاری با وجود رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن نمادهای بسیاری بیش از ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند و اگر در طول اسفند ماه ۱۰۰ درصد رشد کنند تنها به قیمت اول سال باز خواهند گشت. این نمادها به قرار نمودار زیر هستند.

نمادهایی با ریزش بیش از ۵۵ درصدی در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۲

چنوپا با کاهش ۷۹ درصدی قیمت در میان نهادهای بازار سرمایه رکورددار بیشترین ریزش در طول سال ۱۴۰۲ است. این سهم بازار پایه همچنان در صف فروش قفل است و حجم معاملات پایینی دارد.

نمادهایی با ریزش بیش از ۵۵ درصدی در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۲

قیمت هر سهم چنوپا تا خرداد ماه صعودی بود ولی پس از آن در یک سقوط کم‌سابقه از ۱۰ هزار و ۳۸۲ تومان تا ۲ هزار و ۱۵۵ تومان کاهش یافت. در طول روزهای گذشته روند کاهشی چنوپا کندتر شد ولی نه به‌دلیل افزایش تقاضا، بلکه معامله‌ای در این نماد انجام نمی‌شود تا سهم مبنا پر شود. این نماد بازار پایه ۱۴ سهام‌دار درصدی دارد و همه آنها اشخاص حقیقی هستند. وآتوس دیگر سهم بازار پایه نیز با افت ۷۳ درصدی پس از چنوپا در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. در میان سهامداران درصدی این نماد، ۷ سهامدار حقوقی حضور دارد و برخی از آنها در کنار اشخاص حقیقی با وجود ریزش قیمت سهام، بر تعداد سهم خود افزوده‌اند با این حال تا کنون موفق به مهار فشار فروش روی این سهم نشده‌اند.

آبین، فلات، بهیر، حشکوه، کورز و قنقش در رتبه‌های بیشترین افت قیمت در سال ۱۴۰۲ قرار می‌گیرند و همگی در بازار پایه معامله می‌شوند، یعنی دامنه نوسان آنها ۳ یا ۲ درصدی است. در میان این سهم‌ها بهیر در بازار پایه نارنجی قرار دارد. در رتبه نهم سهم‌هایی با بیشترین کاهش قیمت در سال ۱۴۰۲ ثامان از بازار دوم بورس قرار می‌گیرد و دامنه نوسان ۵ درصدی دارد. امسال قیمت هر سهم ثامان ۶۳ درصد کاهش یافت.

نمادهایی با ریزش بیش از ۵۵ درصدی در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ قیمت هر سهم ثامان تا بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تومان پیش رفت ولی امروز در قیمت هزار و ۵۲۰ تومان نیز در صف فروش قرار دارد. در میان سهام‌داران درصدی ثامان ۵ حقوقی وجود دارد که ۳ مورد از آنها وابسته به شهرداری اصفهان هستند.

نمادهایی با ریزش بیش از ۵۵ درصدی در ۱۱ ماه ابتدایی ۱۴۰۲

شهرداری اصفهان اوایل آذرماه به دارایی ثامان خود افزود سایر حقوقی‌ها نیز مانند شهرداری خرید ناچیزی انجام می‌دهند ولی تاکنون موفق به مهار روند نزولی این سهم نشده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =