• ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
  • کد خبر: 49885
  • readingTime: ۳ دقیقه
وام

اگر برای وام ازدواج، فرزندآوری یا هر تسهیلات دیگری به ضامن نیاز دارید، کافیست یک جست‌وجوی ساده در پلتفرم‌های آنلاین کنید تا با آگهی‌های متعددی برای استخدام ضامن روبه‌رو شوید. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به تازگی افرادی در ازای دریافت مبالغی توافقی به ضمانت تسهیلات بانکی صاحبان امتیاز روی آورده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روزی روزگاری یک تار سبیل ضمانتی معتبر در کوچه و پس‌کوچه و حجره‌های شهر بود. ولی امروز در دست داشتن چک و سفته هم گواهی برای تأیید ضامن نزد بانک‌ها نیست و هر ضامن باید شغل دولتی، پروانه کسب یا حداقل گردش حسابی مناسبی داشته باشد تا به تأیید بانک برسد. از این‌رو بسیاری از واجدان شرایط تسهیلات بانکی به در و دیوار می‌زنند تا با پرداخت هزینه اضافی ضامن استخدام کرده و وام دریافت کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد جذابیت استخدام یا خرید ضامن باعث شده عده‌ای وارد این حوزه شوند و با دریافت یک چک یا سفته به مبلغ دو برابر تسهیلات بانکی و هزینه‌ای توافقی ضامن افراد در سراسر نقاط کشور می‌شوند.

راسته ضامن‌ها

اگر این روزها برای وام ازدواج، مسکن، فرزندآوری یا هر تسهیلات دیگری به ضامن نیاز دارید، کافیست یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی کنید. فرقی ندارند در کدام یک از پلتفرم‌های آنلاین فقط جست‌وجو کنید تا با انواع ضامن روبه‌رو شوید. آگهی‌های گسترده‌ای از ضامن‌های دولتی یا با گردش حساب مطلوب در فضای مجازی به چشم می‌خورد و حتی گاهی اینفلوئنسرها تبلیغاتی با مضمون" وام از شما و ضمانتش از ما" منتشر می‌کنند.

بساط میلیونی در راسته ضامن‌های بانکی

بساط میلیونی در راسته ضامن‌های بانکی

در این میان شماری به بازاریابی ضامن‌ها روی آورده‌اند؛ بدین صورت که دفتری فیزیکی یا آنلاین دایر کرده و ضامن استخدام می‌کنند. متقاضیان تسهیلات بانکی با مراجعه به این دفاتر و ارائه شرایط، ضامن مدنظر خود را استخدام می‌کنند. براساس بررسی‌های میدانی متقاضی وام و ضامن باید هر دو مبلغی را به عنوان پورسانت به بازاریاب‌ها بپردازند؛ برای نمونه اگر هزینه استخدام ضامنی برای تسهیلات بانکی ۲۰ میلیون تومان باشد، صاحب امتیاز وام و ضامن باید هر کدام ده درصد از این هزینه را یعنی دو میلیون و درمجموع چهار میلیون تومان به حساب این دفاتر واریز کنند. مسئولین این دفاتر مسئولیتی در رابطه با وام و پرداخت یا عدم پرداخت اقساط آن را به عهده نمی‌گیرند و فقط ضامن و متقاضی وام را به یکدیگر معرفی می‌کنند.

چچ

چند می‌گیری ضامنت کنی!؟

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تعرفه استخدام ضامن درمقایسه با سال‌های گذشته کاهش محسوسی یافته است که این موضوع با افزایش تعداد متقاضیان برای ضمانت بی ارتباط نیست؛ برای نمونه ضمانت یک وام در چند سال قبل به میزان نصف مبلغ تسهیلات هزینه داشت ولی اکنون ضامن‌ها به دریافت پنج تا ۳۰ درصد بسته به تسهیلات بانکی و شرایط آن اکتفا می‌کنند. اگرچه طی تماس‌های مکرر با تعدادی از آگهی‌های مخصوص ضمانت وام بانکی، پاسخی حاصل نشد ولی تنها ۲۴ ساعت بعد پیامکی با محتوای" ضامن برای چه وامی می‌خواهی؟ مبلغ وام چقدر است؟ کجا سکونت داری؟ " از شماره درج شده در آگهی ارسال شد. آن سوی خط فردی بازنشسته است که اعلام آمادگی برای ضمانت وام ازدواج ۱۸۰ میلیون تومانی در ازای دریافت ۲۰ میلیون تومان می‌کند، البته فراموش نکنید که باید چک یا سفته‌ای به مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان در ابتدا به این ضامن بازنشسته پرداخت شود.

طی ارسال پیامک به آگهی دهنده دیگری مبلغ ۲۵ میلیون تومانی برای ضمانت وام ازدواج اعلام می‌شود. فرد آگهی‌دهنده کارمند یکی از شرکت‌های خصوصی حومه اصفهان است و جهت ضمانت پرداخت اقساط از امضا تعهدی مبنی بر این شراکت و پرداخت اقساط زمان سررسید می‌گوید و معتقد است چک به مبلغ کل وام چاشنی این شراکت خواهد بود. بررسی‌های میدانی از تعرفه استخدام ضامن در پلتفرم‌های آنلاین نشان می‌دهد ضمانت وام ازدواج ۱۸۰ میلیون تومانی از ۲۰ میلیون تومان، وام ۲۲۰ میلیون تومانی از ۳۰ میلیون تومان، وام فرزندآوری پنج تا ۱۵ درصد از کل مبلغ تسهیلات و وام مسکن از ۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود. با این اوصاف استخدام دو ضامن برای دریافت یک تسهیلات بانکی ساده یک سوم تا نصف کل مبلغ وام خرج دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عادله امیریان AR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    دست رو دلمون نذارید بخدا ما می خواهیم وام ازدواج بگیریم برای رهن خونه که بعد از دوسال بریم سر خونه زندگیمون ولی مگه وام می دند نه من نه خانواده شوهرم ضامن دولتی نداریم بخدا این پولم تمام و کمال با یکم پول طلاهای من می خواهیم برای رهن خونه از کجا بیارم بدم به ضامن کاشکی بانک درک می کرد
  • علی اصغر صادقی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    باعرض سلام و خسته نباشید بنده صادقی هستم یک معلم بازنشسته و پس از خواندن این مطلب به شدت ناراحت شدم استدعا دارم یا نظر بنده یا به هر صورتی که صلاح می‌دانید به این نکته اشاره کنید که چقدر وضعیت اقتصادی نامساعده بوده که یک کارمند بازنشسته زحمتکش حاضر است بخاطر ۲۰ میلیون حقوق خود را کف دست بگیرید و‌ضامن فردی غریبه شود که مشخص نیست اقساط خود را به موقعه می‌پردازد یا نه باور بفرمایید شرایط برای تمامی بازنشستگان چه بسا آموزش و پرورش به همین منوال بد است. باتشکر فراوان صادقی کوچک شما
  • صدیقه خرم IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
    0 0
    این ضامنا تو دیوارند؟ من دخترم و دامادم دنبال ضامن‌اند تو دیوار بزنیم یا شیپور؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =