• ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
  • کد خبر: 49645
  • readingTime: ۲ دقیقه
زنجیره فولاد

کاهش تقاضا در کنار فرارسیدن سال نو چینی دلیلی شد تا تولید روزانه فولاد خام در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۱ ژانویه در چین نزولی باشد. همچنین آمار فروش ۲۴۷ کارخانه ‌فولاد چینی از کاهش فروش ۴/۳ درصدی فولاد خام درمقایسه با ماه دسامبر حکایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن آهن و فولاد چین (CISA) نشان می‌دهد اگرچه تولید روزانه فولاد خام چین در ۱۱ روز آخر ژانویه نسبت به سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته ولی تولید روزانه فولاد خام در میان کارخانه‌های عضو این انجمن در بازه زمانی ۲۱ تا ۳۱ ژانویه با کاهش ۳.۷ درصدی معادل ۷۷۳۰۰ تن در روز به ۲.۰۲ میلیون تن در روز کاهش یافته است. بر اساس جزئیات آمار CISA تولید روزانه فولاد خام این کشور در اواخر ژانویه به طور متوسط ۲.۶۳ میلیون تن در روز بوده که بیانگر افت تولید یک درصدی نسبت به ۱۱ تا ۲۰ ژانویه است. در جست‌وجوی علت کاهش تولید روزانه فولاد خام چین در اواخر ژانویه مشخص شد که تولیدکنندگان این کشور با توجه به نزدیک شدن سال نو چینی و کاهش تقاضا برای این محصول در بازار، از میزان تولید خود کاسته و به بروزرسانی تجهیزات و دستگاه‌های خود روی آورده‌اند. مطابق با آمار فروش ۲۴۷ کارخانه فولاد چینی تنها ۲۶ درصد از آن‌ها تا پایان ژانویه موفق به فروش فولاد خام خود و کسب درآمد شده‌اند که این میزان در مقایسه با ماه دسامبر از کاهش فروش ۴/۳ درصدی حکایت می‌کند. همچنین حجم معاملات نقطه‌ای میلگرد و مفتول در میان ۲۳۷ کارخانه فولاد چینی با ۴۴.۳ درصد کاهش از اواسط ژانویه به ۶۳۷۶۳ تن در روز در طی ۲۱ تا ۳۱ ژانویه رسید. از این رو فولادسازان چینی با درنظر گرفتن کاهش تقاضای داخلی برای فولاد در اواخر ژانویه دست از تولید کشیدند و شمار زیادی از خطوط تولید خود را تعطیل کردند.

از سوی دیگر قیمت داخلی فولاد در طول مدت مشابه نوسانات کمی داشته است؛ به‌طور مثال قیمت ملی میلگرد ۲۰ میلی‌متری HRB۴۰۰E این کشور ۴۰۴۰ یوان در هر تن معادل ۵۶۲ دلار در تن ارزیابی شده است که بخشی از آن شامل مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی آن تا ۳۱ ژانویه می‌شود و این بها نسبت به ۱۹ ژانویه ۱۶ یوان در تن افزایش یافته است.

کاهش ذخایر فولاد چین به دنبال افت تولید

براساس گزارش انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در خصوص موجودی‌های فولاد خام در این کشور، کاهش تولید منجر به افت میزان ذخایر فولاد در این کشور شده است؛ به‌طوری که ذخایر فولاد نهایی در کارخانه‌های عضو انجمن از ۲۰ ژانویه ۲۰.۶ درصد یا ۳.۲ میلیون تن کاهش یافت و مجموع این ذخایر تا ۳۱ ژانویه به ۱۲.۲ میلیون تن رسید. با این حال تولیدکنندگان علت اصلی این موضوع را تعطیلات سال نو عنوان می‌کنند و معتقدند با اتمام تعطیلات میزان تولید فولاد خام در چین به وضعیت سابق بازمی‌گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =