فولاد ضدزنگ

تب تولید فولاد ضد زنگ چین در سال ۲۰۲۳ میلادی داغ شد تا میزان کل تولید این محصول به ۳۶.۶۸ میلیون تن برسد. بنابر گزارش انجمن آهن و فولاد این کشور تولید محصولات فولادی ضد زنگ چین سال گذشته حدود ۱۲.۶ درصد معادل ۴.۱ میلیون تن افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین آمار منتشر شده از سوی انجمن آهن و فولاد چین در ۲۶ ژانویه نشان می‌دهد میزان تولید فولاد ضد زنگ خام چین در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش قابل توجهی داشته است. آمارها از افزایش تولید ۱۲.۶ درصدی این محصول معادل ۴.۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ حکایت می‌کند و میزان کل تولید فولاد ضد زنگ در این کشور به ۳۶.۶۸ میلیون تن رسید.

براساس جزئیات آمار منتشر شده از سوی این انجمن چینی، نه‌تنها تولید فولاد ضد زنگ بلکه تولید تمام سری‌های ضد زنگ در این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در این میان بیشترین میزان رشد تولید محصولات فولادی به فولاد ضد زنگ سری ۴۰۰ اختصاص دارد که تولید آن به میزان ۱۵.۷ درصد بالا رفت تا حجم تولید سالانه به ۶.۴۸ میلیون تن برسد. همچنین سال گذشته تولید فولاد ضد زنگ دوبلکس در چین ۱۴ درصد معادل ۴۸ هزار و ۲۲۸ تن افزایش یافت و میزان تولید سالانه آن به میزان ۳۹۳ هزار و ۳۸۱ تن رسید که ۱.۰۷ درصد از کل تولید فولاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

میزان تولید فولاد ضد زنگ خام چین در سال ۲۰۲۳ به شرح جدول زیر است: (واحد: میلیون تن)

محصول

۲۰۲۳

Y-o-Y (%)

سهم از کل تولیدات

۲۰۰-series

۱۱.۲۸

۱۳.۴%

۳۰.۷۷%

۳۰۰-series

۱۸.۵۲

۱۱.۰۲%

۵۰.۴۹%

۴۰۰-series

۶.۴۸

۱۵.۷۱%

۱۷.۶۷%

افزایش تولید باوجود ثبات تقاضای داخلی

رشد تولید فولاد ضد زنگ در چین در حالی افزایش یافته که تقاضای داخلی برای این محصول در سال گذشته ثابت بود. با این وجود دولت چین همچنان تولیدکنندگان را به افزایش میزان تولید فولاد ضد زنگ و بالا نگه داشتن سطح تولید خود تشویق می‌کند. همچنین طبق آمار منتشر شده مصرف فولاد ضد زنگ در چین در سال ۲۰۲۳. حدود ۳۱.۰۸ میلیون تن برآورد شده است که این آمار بیانگر افزایش مصرف ۲.۹۷ میلیون تنی معادل ۱۰.۶ درصد نسبت به سال گذشته است.

رشد تولید بالا رفت ولی صادرات کاهش یافت

با وجود افزایش تولید فولاد ضد زنگ در چین، آمارهای صادراتی از کاهش فروش این محصول در بازارهای بین‌المللی خبر می‌دهد؛ به نحوی که از میزان صادرات فولاد ضد زنگ در این کشور ۴۱۴ هزار تن معادل ۹.۱ درصد در سال کاسته شده است. از طرفی حجم واردات در این کشور به ۲.۰۷ میلیون تن رسیده که بیانگر کاهش ۱.۲۱ میلیون تن معادل ۳۷ درصد در سال است. با این اوصاف فعالان این حوزه از افزایش تقاضا برای فولاد ضد زنگ در سال ۲۰۲۴ خبر می‌دهند زیرا میزان مصرف این محصول در بسیاری از بخش‌ها از جمله برای استفاده در لوله‌های زهکشی، براکت‌های فتوولتائیک در حوزه انرژی خورشیدی، مهندسی دریایی، برنامه‌های کاربردی سقف‌سازی، مواد شیمیایی و… بالا رفته است. به اعتقاد این افراد دامنه مصارف استفاده از انواع فولاد ضد زنگ در سال آتی گسترده‌تر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =