• ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
  • کد خبر: 49518
  • readingTime: ۲ دقیقه
مس

فوریه بهترین ماه برای فلز مس از سال ۲۰۰۰ تاکنون بوده‌ است. سال‌های گذشته قیمت مس به طور متوسط در ۱۵ روز ابتدایی این ماه ۲ درصد افزایش می‌یافت ولی امسال طی ۱۰ روز ابتدایی فوریه تا کنون قیمت مس بیش از ۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، داده‌های آماری نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۰ تا کنون فوریه پر تقاضاترین ماه برای فلز مس است. قیمت فلز نارنجی در این ماه به طور متوسط ۴.۲ درصد افزایش یافته است. به همین دلیل فوریه به خصوص نیمه اول آن به عنوان ماه مورد علاقه مس شناخته می‌شود. تجزیه تحلیل ۱۵ روز ابتدایی ماه فوریه از سال ۲۰۰۰ نشان می‌دهد، قیمت مس در این بازه زمانی به طور متوسط ۲ درصد افزایش یافته است.

افت ۵ درصدی قیمت مس در بهترین ماه سال

با وجود این داده‌ها مس در روزهای ابتدایی از فوریه ۲۰۲۴ بیش از ۵ درصد از قیمت خود را از دست داد و در شرایط کم تقاضایی معامله می‌شود. روز پایانی ماه ژانویه قیمت هر تن مس به ۸ هزار و ۶۰۸ دلار رسید ولی در طول ۱۰ روز اول فوریه به ۸ هزار و ۱۶۹ دلار به ازای هر تن رسید. این یکی از سنگین‌ترین کاهش‌قیمت‌ها در طول هفته‌های گذشته بود. اکنون تحلیل‌گران در ماه طلایی فلز نارنجی از احتمال سقوط قیمت مس به سطح ۷ هزار و ۸۰۰ دلار می‌گویند.

افت ۵ درصدی قیمت مس در بهترین ماه سال

کاهش شدید تقاضا برای مس در ماه فوریه پس از سقوط بازار سهام چین اتفاق افتاد. شرایط اقتصاد چین مساعد نیست و همین مسئله تقاضا برای فلزات را کاهش داده است. اگرچه پکن به تازگی برای تزریق ۱ تریلیون یوآن به سیستم بانکی تصمیم گرفت ولی هنوز نشانه‌ای از بهبود شرایط در اقتصاد این کشور دیده نمی‌شود. در آمریکا نیز انتظار می‌رفت کاهش نرخ بهره تقاضا برای فلزات به خصوص مس را افزایش دهد ولی دست‌کم در نخستین جلسه در سال ۲۰۲۴ نشانه‌ای از کاهش نرخ بهره وجود نداشت. با این شرایط احتمال سقوط قیمت مس تا کانال ۷۸۰۰ دلار بیش از هر زمان دیگری وجود دارد و این سقوط قیمتی در بهترین ماه مس از سال ۲۰۰۰ یعنی فوریه آغاز می‌شود.

البته باید در نظر داشت گزارش‌های مختلف مانند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از شکاف شدید میان عرضه و تقاضای مس خبر می‌دهد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ برای بخش عمده‌ای از تقاضای مس عرضه‌ای وجود نداشته باشد. ضمن‌اینکه تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مانند افزایش دستمزد کارگران معدن و کاهش خلوص سنگ‌معدن مواجه هستند. رویترز در گزارشی مدعی شد در طول ۶ سال گذشته سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش استخراج مس صورت نگرفته است و به همین دلیل عرضه مس خیلی کمتر از تقاضای آن افزایش پیدا کرد. تحلیل‌گران قیمت احتمالی هر تن فلز نارنجی تا سال ۲۰۳۰ را بالاتر از محدوده ۱۵ هزار دلار تخمین می‌زنند. با این حال فلز نارنجی در آغاز سال ۲۰۲۴ شرایط خوبی ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =