گندم جهانی

۲۰۲۲ یکی از تاریخی‌ترین سال‌ها در بازار موادغذایی بود زیرا با آغاز جنگ اوکراین و روسیه قیمت مواد غذایی ابتدا با شدت زیادی صعودی شد و سپس به روند نزولی بازگشت. این نوسانات سنگین در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه‌ داشت. با این حال قیمت مواد غذایی کلیدی مانند گندم، ذرت، سویا، برنج و روغن پالم در طول این سال کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۲۰۲۲ یکی از تاریخی‌ترین سال‌ها در بازار موادغذایی بود زیرا با آغاز جنگ اوکراین و روسیه قیمت مواد غذایی ابتدا با شدت زیادی صعودی شد و سپس به روند نزولی بازگشت. این نوسانات سنگین در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه‌ داشت. با این حال قیمت مواد غذایی کلیدی مانند گندم، ذرت، سویا، برنج و روغن پالم در طول این سال کاهش پیدا کرد و قیمت کاکائو، قهوه، چایی و شکر صعودی شد. برآیند قیمتی مواد غذایی در سال ۲۰۲۳ به صورت نمودار زیر است:

ریزش قیمت گندم در مقابل افزایش قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۳

سال ۲۰۲۳ به یکی از تاریخی‌ترین سال‌ها در بازار کاکائو تبدیل شد. شرایط جوی به خصوص در کشورهای آفریقایی باعث شد تا کاکائو در سال ۲۰۲۳ سقف قیمتی ۴۵ سال گذشته خود را بشکند.

ریزش قیمت گندم در مقابل افزایش قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۳

کاکائو هنوز با سقف تاریخی سال ۱۹۷۷ فاصله زیادی دارد ولی با توجه به کاهش موجودی کاکائو در بسیاری از بنادر و شرایط جوی احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. در مقابل افزایش تولید قهوه منجر به ریزش قیمت‌ آن تا اواسط سال میلادی شد و سپس قیمت قهوه نیز مانند کاکائو صعودی شد.

ریزش قیمت گندم در مقابل افزایش قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۳

کاهش بارندگی در کشور بزریل و کاهش صادرات قهوه، پیش‌بینی‌ها در این بازار را تغییر داد. پیش از این انتظار می‌رفت برداشت قهوه در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ معادل ۱۷۴.۳ میلیون کیسه باشد ولی اکنون برداشت قهوه ۱۷۱.۴ میلیون کیسه تخمین زده می‌شود. بازار چای نیز مانند قهوه سال پر نوسانی را تجربه کرد ولی بیشتر از همه نوسانات قیمت شکر در سال جاری حاشیه ساز شد.

اقدامات دولت هند و کاهش شدید صادرات، قیمت شکر را صعودی کرد. هندی‌ها تصمیم گرفتند محصول چغندر قند خود را برای تولید اتانول مصرف کنند به همین دلیل صادرات را کاهش دادند و تا اواسط سال به صفر رساندند. اگرچه در ماه‌های پایانی سال میلادی با افزایش عرضه‌ها قیمت شکر نزولی شد ولی برآیند سالانه قیمت شکر مثبت است. در مقابل قیمت مواد غذایی کلیدی مانند گندم در سال ۲۰۲۳ نزولی بود و حتی تنش‌های جدید خاورمیانه نیز اثری بر آن‌ها نداشت.

ریزش قیمت گندم در مقابل افزایش قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۳

قیمت گندم پس از آغاز جنگ میان اوکراین و روسیه تا نزدیک ۱۳۰۰ دلار به ازای هر تن افزایش یافت ولی در سال ۲۰۲۲ تا ۷۳۰ دلار کاهشی شد. روند ریزشی قیمت گندم در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه داشت تا گندم در این سال بیش از ۲۰ درصد قیمت خود را از دست بدهد. با این حال کاهش قیمت ذرت به مراتب بیشتر از گندم بود. قیمت ذرت در سال ۲۰۲۲ به ۸۲۴ دلار در هر تن رسید و از همان نقطه ریزشی شد تا اینکه در سال ۲۰۲۳ به ۴۷۰ دلار به ازای هر تن برگشت.

ریزش قیمت گندم در مقابل افزایش قیمت کاکائو در سال ۲۰۲۳

ذرت در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰ درصد از قیمت خود را از دست داد. قیمت سویا، روغن پالم و برنج نیز در سال ۲۰۲۳ ریزشی بود. اگرچه محدودیت‌های صادراتی هند برای برنج در بخشی از سال قیمت آن را افزایش داد تا برنج به سقف قیمتی ۱۰ سال گذشته برسد ولی در نهایت در نیمه دوم سال قیمت برنج نیز نزولی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =