شکر

بررسی صورت‌های‌مالی‌ تولیدکنندگان داخلی در گروه قند و شکر نشان می‌دهد پس از افزایش قیمت جهانی شکر به بیش از ۷۰۰ دلار به ازای هر تن و همچنین افزایش قیمت مصوب شکر، سود هر سهم این شرکت‌ها رشد چشم‌گیری داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهار امسال قیمت شکر به بیش از ۷۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. این عدد بالاترین قیمت شکر از سال ۲۰۱۱ بود. افزایش جهانی قیمت شکر خیلی سریع به بازار داخلی رسید تا قیمت‌ها صعودی شوند. بعضی از هفته‌های تابستان اخبار غیررسمی زیادی از کاهش عرضه شکر در بازار آزاد منتشر شد و همین مسئله قیمت شکر را تا بیش از ۲ برابر قیمت کارخانه بالا برد. آیا افزایش قیمت شکر منجر به سودآوری تولیدکنندگان داخلی شد؟ بررسی صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی نشان می‌دهد سودآوری آنها در طول ۳ فصل ابتدایی از سال جاری رشد داشت.

قصفها یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داخلی قند و شکر در فصل پاییز برای هم سهم ۸,۰۴۱ ریال سود ساخت و به دنبال آن سود ۹ ماهه قصفها برای هر سهم به ۱۰,۹۸۵ ریال رسید. سود هر سهم این شرکت در طول ۷ فصل اخیر به صورت نمودار زیر است:

طعم شیرین شکر ۷۰۰ دلاری در صورت‌مالی تولیدکنندگان داخلی

سود هر سهم قصفها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به صورت چشم‌گیری افزایش یافته است. ضمن‌اینکه رقم سود در طول پاییز از سایر ماه‌های سال بیشتر بود. سود هر سهم قصفها در ۳ فصل ابتدایی از سال جاری همیشه بالاتر از ۱,۰۰۰ ریال بوده است. پس از قصفها، قشرین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داخلی در حوزه قند و شکر است. سود این شرکت نیز در آخرین صورت مالی افزایش یافته است. براساس گزارش‌های ۹ ماهه سود هر سهم قشرین ۱۵۱ ریال برای هر سهم بود که نسبت به سال گذشته ۳۴۲ درصد افزایش یافته است. سود هر سهم این شرکت در ۷ فصل گذشته به صورت نمودار زیر است:

طعم شیرین شکر ۷۰۰ دلاری در صورت‌مالی تولیدکنندگان داخلی

قشرین در سه فصل ابتدایی در سال ۱۴۰۱ برای هر سهم ۱۶۴ ریال زیان ساخت ولی همزمان با افزایش قیمت جهانی شکر این شرکت در ۳ فصل ابتدایی از سال جاری به ۱۲۸ ریال سود رسید. سودآوری این شرکت نسبت به سال گذشته رشد چشم‌گیری پیدا کرده است. در واقع افزایش قیمت شرکت ناجی این شرکت شد.

بررسی صورت‌های مالی این گروه نشان می‌دهد همزمان با افزایش قیمت شکر زیان بسیاری از تولیدکنندگان به سود تبدیل شد و شرکت‌های سودآور در این زمینه نیز به سود بالاتری رسیده‌اند. برای مثال سود قچار یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ به صورت چشمگیری افزایش یافته است. این شرکت در پاییز به سود ۳۲۵ ریالی رسید که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد افزایش یافته است. سود هر سهم این شرکت در طول ۷ فصل اخیر به صورت نمودار زیر است:

طعم شیرین شکر ۷۰۰ دلاری در صورت‌مالی تولیدکنندگان داخلی

سود هر سهم قچار در طول ۹ ماه ابتدایی از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و ادامه این روند در فصل زمستان رکود بالایی برای تولیدکنندگان این حوزه به ثبت می‌رساند. صورت‌های مالی نشان می‌دهد افزایش قیمت مصوب شکر تا کنون به نفع تولیدکنندگان این گروه تمام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =