• ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
  • کد خبر: 46414
  • readingTime: ۳ دقیقه
پنل خورشیدی انرژی تجدید پذیر

معاون وزیر نیرو گفت: اکنون بیش از ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه از نوع انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور در حال احداث است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران، در مراسم امضای تفاهم‌نامه با صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: این میزان نیروگاه تجدیدپذیر در همه بخش‌های کشور و خاستگاه‌های تعیین شده در حال احداث است.

وی به برنامه وزارت نیرو در ابتدای دولت سیزدهم مبنی بر ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: این میزان با جلسه‌های متعددی که با شورای‌عالی انرژی به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد و با تلاش‌های صورت‌گرفته به ۳۰ هزار مگاوات افزایش داده شد.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: تلاش بر آن است که از این برنامه ۳۰ هزار مگاواتی حداقل ۱۰ هزار مگاوات آن تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

کمانی به اخذ مصوبه برای احداث چهارهزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از شورای اقتصاد اشاره کرد و گفت: مناقصه‌های آن برگزارشده و در این هفته برنده‌های نهایی معرفی خواهند شد تا کارآغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در هفته گذشته مصوبه ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی دریافت شد که ادامه کارهای لازم در دست انجام است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ادامه داد: همچنین مقرر است ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل فاینانس خارجی احداث شود.

کمانی افزود: به‌زودی اقدام‌های لازم در این زمینه انجام شده و در هفته‌های آینده خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

وی از تلاش برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر توسط صنایع خبر داد که تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات آن برنامه‌ریزی‌شده است.

معاون وزیر نیرو گفت: برای توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدام‌های خوبی در حال انجام است که از طریق شهرک‌های خورشیدی، شهرک‌های صنعتی و نیروگاه‌های حمایتی در حال اقدام است.

کمانی ادامه داد: تحقق کامل توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند پیگیری مجوزهای موردنیاز مثل مجوز زیست‌محیطی و زمین و اتصال به شبکه است که در این زمینه جلسه‌های با معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و مسائل رسیدگی می‌شود.

وی افزود: تأمین مالی از مهم‌ترین نیازها برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که در این زمینه هفته‌های گذشته یک تفاهم‌نامه ۵ میلیارددلاری تأمین مالی با صندوق توسعه ملی به امضا رسید.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) خاطرنشان کرد: امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق نوآوری و شکوفایی به ارزش ۳۰۰ هزارمیلیاردی ریال به امضا رسید.

کمانی گفت: پیگیری برای احداث نیروگاه‌های مقیاس متوسط از طریق صنایع بالای یک مگاوات در حال انجام است و براین‌اساس صنایعی که اقدام به احداث این نوع نیروگاه کنند از محدودیت‌های برقی معاف می‌شوند.

وی ادامه داد: صنایعی هم که نمی‌توانند خود اقدام به احداث کنند می‌توانند از تابلوی برق سبز بورس انرژی خریداری کرده و نیاز خود را برطرف کنند.

معاون وزیر نیرو افزود: ۲۵ درصد از منابع برق به صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص‌داده‌شده که این صندوق مقرر شده این منابع را برای توسعه زنجیره فتوولتائیک هزینه کند.

کمانی خاطرنشان کرد: اکنون زنجیره فتوولتائیک در اثر نوسان‌های ارزی دچار افت شده بنابراین لازم است کارخانه‌هایی در کشور ایجاد شود تا نیازهای این بخش از طریق داخل تأمین شود.

وی با بیان اینکه اکنون برخی اقدام‌ها در این زمینه آغاز شده گفت: این امر نیاز به حمایت بیشتر صندوق نوآوری و شکوفایی دارد تا این زنجیره در کشور کامل شود و نیازی به واردات نباشد.

رئیس ساتبا ادامه داد: صندوق کمک‌هایی اختصاص داده که امید است با همراهی وزارت صمت و نیرو بتوان گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.

کمانی افزود: برخی تجهیزات فتوولتائیک حتی در منطقه وجود ندارد؛ بنابراین اگر ما اقدام کنیم می‌توانیم بازار خوبی ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: می‌توان هشت هزار مگاوات زنجیره فتوولتائیک در کشور ایجاد کرد.

معاون وزیر نیرو به تلاش برای بهینه‌سازی موتورهای کولرهای آبی اشاره کرد و گفت: موتورهای این نوع کولر عمده برق کشور را به خود اختصاص می‌دهند که با بهینه‌سازی آنها حجم قابل‌توجهی از مصرف برق کشور صرفه‌جویی می‌شود.

کمانی به تلاش برای استفاده از الکتروپمپ‌های با راندمان بالا در کولرهای ابی اشاره کرد که تلاش‌ها از سال گذشته در این زمینه آغاز شده است.

وی ادامه داد: با تلاش‌های صورت‌گرفته سه رده از برچسب انرژی کولرها حذف شده و به‌جای آنها رده‌های بالا قرار داده شد.

رئیس ساتبا گفت: اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه نیز سه رده از برچسب انرژی در کولرهای آبی حذف خواهند شد و سه رده دیگر با بازدهی بالا جایگزین می‌شوند.

کمانی ادامه داد: این اقدام سبب خواهد شد ۶ هزار مگاوات از مصرف برق کشور کاهش یابد.

وی افزود: تلاش می‌شود نخست کولرهای جدید با این استانداردها تولید شوند و در مرحله بعد برای اصلاح کولرهای موجود اقدام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =