• ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
  • کد خبر: 46320
  • readingTime: ۳ دقیقه
موبایل

بررسی‌های میدانی در بازار اصفهان نشان می‌دهد خریداران در بازار موبایل حاضرند برای محصولات مونتاژ شده در کشور ویتنام قیمت بالاتری بپردازند زیرا کیفیت آن را بالاتر از مونتاژ هند و چین می‌دانند در حالی که نمایندگی‌ها درباره این ادعا نظر یکسانی ندارند و برخی آن را با قاطعیت رد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، خیابان فردوسی اصفهان یا میدان احمدآباد تفاوتی نمی‌کند، مشتری وقتی وارد فروشگاه می‌شود پیش از پرسیدن قیمت یا گارانتی و سایر مشخصات موبایل هوشمند از مغازه‌دار می‌پرسد: «این مدل پک کجاست؟» گفت‌وگو با موبایل‌فروشان نشان می‌دهد اینکه مدل مورد نظر مشتری پک کدام کشور باشد به اولویت بسیار مهمی در میان خریداران تبدیل شده‌ است. یکی از موبایل‌فروشان خیابان فردوسی در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: مشتری حاضر است یک مدل پایین‌تر بخرد، یا چند میلیون تومان قیمت بالاتری بپردازد تا موبایل پک ویتنام باشد.

موبایل‌های هوشمند موجود در بازار اصفهان عمدتا در سه کشور ویتنام، چین و هند مونتاژ شده‌اند. در میان این ۳ کشور مونتاژ ویتنام یا به قول خریداران پک ویتنام قیمت به مراتب بالاتری دارد و پس از آن هند و چین قرار می‌گیرد. موبایل فروشان مدعی‌اند تقاضا برای پک ویتنام به مراتب بیشتر است. ولی آیا پک ویتنام ارزنده‌تر است؟ با وجود تلاش برای گفت‌وگو با مسئولان اتحادیه موبایل‌فروشان اصفهان و تهران ولی کسی حاضر به مصاحبه نشد با این حال گفت‌وگو با موبایل فروشان به خصوص دو نمایندگی سامسونگ در خیابان فردوسی نشان می‌دهد تفاوتی میان پک‌ها وجود ندارد. مدیر فروشگاه یکی از نمایندگی‌های سامسونگ در خیابان فردوسی گفت: ما به همه می‌گوییم تفاوتی میان پک‌ها وجود ندارد ولی وقتی مردم اصرار دارند بابت یکی پول بیشتری بدهند ما مقاومت نمی‌کنیم. موبایل گالکسی A۵۴ سامسونگ با حافظه ۱۲۸ و رم ۸ گیگابایت در همین نمایندگی با دو قیمت متفاوت عرضه می‌شود. قیمت پک هند ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است و قیمت پک ویتنام بالاتر از ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود. بعضی از مدل‌های سامسونگ نیز با پک چین عرضه می‌شوند و قیمت به مراتب کمتری دارند. یکی از فروشندگان این نمایندگی در این‌باره گفت: روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد گوشی آنباکس می‌کنم و تا کنون تفاوتی میان پک‌ها ندیده‌ام.

تعمیر گوشی

در مقابل خریداران با تمام وجود عقیده دارند کیفیت پک ویتنام بیشتر است و تعدادی از آنها حتی موبایل‌های پک چین و هند را تقلبی می‌خوانند. در میان موبایل‌فروشان نیز آن دسته از فروشگاه‌هایی که فقط موجودی پک ویتنام دارند کیفیت آن را بهتر می‌دانند. فروشنده خانم یکی از این فروشگاه‌ها در این‌ باره گفت: تاچ و ال‌سی‌دی‌های پک هند و چین خرابی زیادی دارد و باتری آنها به سرعت خراب می‌شود. موجودی این دست از فروشگاه‌ها فقط پک ویتنام است ولی آیا این ادعا صحت دارد؟ نماینده تعمیرات سامسونگ در بخش دیگری از خیابان فردوسی در پاسخ به این سوال گفت: تا این لحظه هیچ تفاوت معناداری در پک‌های مختلف برای خرابی ندیده‌ایم. چرا با این وجود عده‌ای پک ویتنام را با کیفیت‌تر می‌دانند؟ مدیر این فروشگاه‌ گفت: تمام تاچ‌ و ال‌سی‌دی‌های سامسونگ توسط یک کمپانی تولید می‌شود، باتری در یک کمپانی دیگر تولید می‌شود، فقط در کشورهای مختلف مونتاژ می‌شوند و در انتها توسط واحد کنترل کیفیت تایید می‌شود. نمایشگر موبایل پک هند همان نمایشگر پک ویتنام و چین است.

نمایندگی‌ها بارها این جملات را به متقاضیان گوشزد می‌کنند ولی هم‌چنان تقاضا برای پک ویتنام به مراتب بالاتر است و به همین ترتیب برای خرید آن هزینه بالاتری می‌پردازند. یکی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف در حوزه موبایل در این‌باره می‌نویسد: سامسونگ برای تمام قطعات گوشی‌های خود کیفیت یکسانی در نظر می‌گیرد و در نهایت آن‌ها را برای مونتاژ به کشورهای مقصد می‌فرستد. در آخر این گوشی‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند که هیچ گونه مشکلی در آن‌ها وجود نداشته باشد و کیفیت آن‌ها در بالاترین سطح ممکن باشد. پس به طور حتم به شما می‌گوییم که مونتاژهای مختلف گوشی‌های سامسونگ هیچ تفاوت کیفیتی با هم ندارند و همه‌ قطعات آن‌ها کاملا یکسان است.

این فروشگاه‌ اینترنتی در سوال به یکی از کاربران که می‌پرسد چرا قیمت پک ویتنام بالاتر است پاسخ می‌دهد: چرا فروشندگان ادعا دارند که گوشی‌های ویتنام از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار هستند؟ دلیل آن ساده است، آن‌ها می‌خواهند یک گوشی را با قیمت بالاتری به شما بفروشند و اگر این باور را ایجاد کنند که یک مونتاژ کیفیت بالاتری دارد، به راحتی می‌توانند آن نسخه را با قیمت بیشتری به شما بفروشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =