• ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
  • کد خبر: 44781
  • readingTime: ۲ دقیقه

کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با ایراسین می‌گوید:

جابه‌جایی در بازار ساخت ‌وساز اصفهان

برخی از سرمایه‌گذاران به جای اصفهان شهرهای دیگری را برای ساخت‌ وساز انتخاب می‌کنند
انبوه سازی

احمدعلی‌آقاجان، کارشناس حوزه مسکن می‌گوید: اکنون وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن اصفهان چندان مناسب نیست و برخی از سرمایه‌گذاران به جای بازار مسکن اصفهان، شهرهای دیگری را برای ساخت‌ وساز انتخاب می‌کنند. مقصد انبوه‌سازان اصفهانی، تهران، شهرهای شمالی و جنوبی کشور است؛ به‌طوری‌ که اکنون اکثر سرمایه‌گذاری‌های حوزه مسکن در بابلسر و رودسر به اصفهانی‌ها تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شمال به جای باغ‌بهادران و تهران به‌جای ساخت وساز در سطح شهر اصفهان گزینه برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ شده است، حتی برخی از سرمایه‌گذاران کوچک در حوزه ساخت‌وساز نیز ترجیح می‌دهند به جای اصفهان به شهرهای جنوبی کشور مهاجرت کنند. گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته برخی از انبوه‌سازان، اصفهان را به مقصد شهرهای دیگر کشور ترک کرده‌اند. احمدعلی‌آقاجان، کارشناس حوزه مسکن با اشاره به تغییر سلیقه انبوه‌سازان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن اصفهان به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اکنون وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن اصفهان چندان مناسب نیست و برخی از سرمایه‌گذاران به جای بازار مسکن اصفهان، شهرهای دیگری را برای ساخت‌ وساز انتخاب می‌کنند.

این کارشناس حوزه مسکن درباره علت خروج سرمایه‌گذاران از بازار مسکن شهر توضیح می‌دهد: بروکراسی اداری از مهم‌ترین دلایل کوچ سرمایه‌گذاران از اصفهان به شهرهای دیگر محسوب می‌شود زیرا پروسه اداری ساخت‌وساز در اصفهان بسیار دشوار و زمان‌بر است. همچنین از دیگر دلایل خروج انبوه‌سازان از بازار مسکن باید به بحث آب و هوا اشاره کرد و اکثر سرمایه‌گذاران باتوجه به این مشکلات سرمایه خود را از بازار مسکن خارج می‌کنند.

مقصد انبوه‌سازان نصف‌جهان از شمال تا جنوب کشور

سرمایه انبوه‌سازان اصفهانی در کدام شهرهای کشور صرف ساخت وساز می‌شود؟ علی‌آقاجان پاسخ می‌دهد: سرمایه‌گذاران حوزه مسکن اصفهان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای به منظور کسب‌وکار در حوزه ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند که مقصد این دسته انبوه‌سازان اصفهانی در وهله اول تهران و سپس شهرهای جنوبی کشور به ویژه قشم و بندرعباس است. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد بهای زمین در جنوب کشور به طرز چشم‌گیری با اصفهان اختلاف دارد و قیمت زمین در شهرهای جنوبی پایین است، درنتیجه با هزینه کمتری می‌توان مسکن احداث کرد.

وی ادامه می‌دهد: دسته دوم انبوه‌سازان با هدف ساخت‌وساز در حوزه املاک تفریحی فعالیت می‌کنند که این افراد درحال کوچ از اصفهان به شهرهای شمالی کشور به‌ویژه گیلان هستند؛ به‌طوری‌که اکنون اکثر سرمایه‌گذاری‌های حوزه مسکن در بابلسر و رودسر به اصفهانی‌ها تعلق دارد.

به اعتقاد این کارشناس حوزه مسکن مسئولان اصفهانی نه‌تنها می‌توانند مانع از خروج سرمایه‌گذاران بومی از بازار مسکن شهر شود بلکه با اقداماتی سرمایه‌گذاران دیگر شهرها را نیز به سمت ساخت‌وساز در اصفهان جذب کند. علی‌آقاجان دراین رابطه توضیح می‌دهد: مسئولان اصفهانی باید با درنظر گرفتن امتیازاتی مانند تسهیل بروکراسی اداری در حوزه مسکن، اعمال تخفیف در عوارض و مالیات ساخت‌وساز و ایجاد امکانات رفاهی بیشتری در سطح شهر مانع از خروج سرمایه‌گذاران مسکن از اصفهان شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =