• ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
  • کد خبر: 42954
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار های مالی

شاخص‌بهای مصرف‌کننده در آمریکا برای دومین‌ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به تعبیر کارشناسان این خبر خوبی برای بازار سهام، رمزارزها و کامودیتی‌ها نیست. محمد میرزایی تحلیل‌گر بازار در این‌باره گفت: بازار سهام با قیمت نفت و شاخص CPI همبستگی منفی دارد در نتیجه با ادامه‌دار بودن صعود قیمت نفت و شاخص CPI در ماه‌های آینده باید منتظر اصلاح قیمتی در بازارها باشیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص بهای مصرف‌کننده در آمریکا همزمان با افزایش قیمت نفت برای دومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد. شاخص بهای مصرف‌کننده در این کشور تا یک سال قبل به ۹.۷ درصد رسیده بود ولی سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو منجر به کاهش آن تا سطح ۳ درصد شد با این حال دو ماه قبل تورم با افزایش ۰.۲ درصدی به ۳.۲ درصد رسید و هفته‌گذشته نیز شاخص بهای مصرف کننده به ۳.۷ درصد رسید.

آماده‌باش برای ریزش قیمت در بازارهای مالی

این مسئله در کنار افزایش قیمت نفت در طول هفته‌های گذشته دلیلی شده تا اکنون همه منتظر افزایش بیشتر نرخ تورم باشند، زیرا براساس مطالعات انجام شده‌ قیمت نفت سهم زیادی در تورم فعلی دارد. رویترز هم در گزارشی در این‌باره مدعی شد افزایش قیمت نفت و به دنبال آن تورم خبر بدی برای‌ کامودیتی‌ها و بازارهای مالی خواهد بود. زیرا با ادامه چرخه‌ انقباضی و رکود، قیمت سهام، رمزارزها و کامودیتی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

آماده‌باش برای ریزش قیمت در بازارهای مالی

براساس نمودار بالا درچرخه‌های قبلی همزمان با کاهش قیمت نفت و افزایش شاخص بهای مصرف‌کننده، شاخص S&P صعودی بود و اکنون با آغاز روند صعودی قیمت نفت و شاخص بهای مصرف‌کننده بازار سهام آماده یک موج نزولی خواهد شد. محمد میرزایی تحلیل‌گر بازار با بیان اینکه نفت و CPI همگرایی دارند ولی S&P برعکس آنها حرکت می‌کند به خبرنگار ایراسین گفت: نفت و CPI روند صعودی دارند و احتمال می‌رود این روند در ماه‌های آینده ادامه‌دار باشد، این به معنای اصلاح کل بازار سهام است. چرا اصلاح بازار سهام برای بازار رمزارزها و کامودیتی‌ها اهمیت‌ دارد؟ میرزایی در پاسخ به این سوال با اشاره به نمودارهای قیمتی گفت: برای مثال شاخص S&P و شاخص بیت کوین را در نظر بگیرید وقتی هر دو شاخص همگرایی دارند با اصلاح شاخص S&P باید منتظر اصلاح قیمت بیت‌کوین باشیم.

نمودار زیر همگرایی قیمت‌ بیت‌کوین و شاخص S&P را نمایش می‌دهد:

آماده‌باش برای ریزش قیمت در بازارهای مالی

همبستگی قوی بیت‌کوین و بازار سهام نشان می‌دهد با افزایش قیمت نفت و به دنبال آن شاخص CPI، بازار سهام و کریپتو کارنسی اصلاح قیمتی می کنند. از طرفی همین همبستگی قوی میان کامودیتی‌ها با شاخص S&P وجود دارد. نمودار زیر همبستگی میان قیمت مس و شاخص S&P را نمایش می‌دهد:

آماده‌باش برای ریزش قیمت در بازارهای مالی

بسیاری از کامودیتی‌ها با بازار سهام همبستگی قوی دارند در نتیجه با افزایش قیمت‌ نفت و شاخص بهای مصرف‌کننده زنگ خطر ریزش در بازار سهام، رمزارز و کامودیتی‌ها به صدا در می‌آید. ضمن‌ اینکه ادامه سیاست‌های انقباضی احتمالا خبر خوبی برای بازارها نخواهد بود. بازارسهام، رمزارزها و کامودیتی‌ها پیش از این با آغاز سیاست‌های انقباضی ریزشی شدند و اکنون در روزهایی که نرخ تورم دوباره صعودی شده‌ است بازارها در شرایط خوبی به سر نمی‌برند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =