• ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
  • کد خبر: 42398
  • readingTime: ۲ دقیقه
شیرینی فروشی

محمد فرزانی، رییس اتحادیه قنادان مشهد گفت: افزایش قیمت شکر و سایر مواد اولیه سبب ریزش تقاضا در بازار شده است. شیرینی به کالایی لوکس تبدیل شده که مردم به دلیل ضرورت نداشتن به ندرت سمت خرید آن می‌آیند. ان‌شاءالله از این شرایط عبور خواهیم کرد و به رونق و افزایش فروش می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی‌های میدانی از شیرینی فروشی‌ها نشان می‌دهد برحسب کیفیت و درجه‌بندی حداقل قیمت هر کیلوگرم کیک یزدی ۸۰ هزار تومان، شیرینی دانمارکی ۱۰۰ هزار تومان، کشمشی و زبان ۱۱۰ هزار تومان، نارگیلی و گردویی ۱۱۸ هزار تومان، شیرینی تر ۱۳۵ هزار تومان و کیک تولد ۱۵۰ هزار تومان است. البته قیمت هر کیلوگرم شیرینی‌ تر و خشک با کیفیت درجه یک به‌ترتیب به بالاتر از ۱۵۰ و ۲۱۰ هزار تومان نیز می‌رسد. گفت‌وگو با قنادان نشان می‌دهد وضعیت کسب وکار این صنف با افزایش قیمت شکر و نایاب‌شدن آن در بازار نابه‌سامان‌تر از هر زمانی شده است. دولت به تازگی قیمت جدید شکر را اعلام کرد و براین اساس قیمت عمده‌فروشی شکر کیلویی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرده‌فروشی آن ۲۸ هزار تومان تعیین شد. ولی طبق مشاهدات میدانی کمبود شکر سبب شده گاهی با قیمت بالاتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده برسد. در همین زمینه محمد فرزانی، رییس اتحادیه قنادان مشهد به خبرنگار ایراسین گفت: افزایش قیمت شکر تاثیرات نامطلوبی بر بازار شیرینی و تنقلات گذاشته است و وضعیت چندان مطلوب نیست.

فرزانی با اشاره به سایر عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار شیرینی، تصریح کرد: جدای از بحث گرانی شکر و سایر مواد اولیه، ماه‌های محرم و صفر نیز به خودی خودی کاهش تقاضا در این بازار را به همراه دارد. همچنین صنف قنادان با مشکلاتی دیگری ازجمله افزایش نرخ انرژی، بالا رفتن دستمزدها و از همه مهم‌تر مالیات‌های صادرشده برای این صنف دست وپنجه نرم می‌کنند. درمجموع تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا تاثیرات منفی بر بازار بگذارد.

شیرینی جزء ضروریات نیست

فرزانی درباره کاهش تقاضا در پی کاهش قدرت خرید مردم گفت: افزایش قیمت شکر و سایر مواد اولیه سبب ریزش تقاضا در بازار شده است. درواقع با بالا رفتن قیمت شیرینی، این محصول به کالایی لوکس تبدیل شده که دیگر در لیست خرید ضروریات مردم جای ندارد. اکنون وضعیت معیشتی مردم به نحوی است که اقلام اساسی و اولیه فقط در شمار ضروریات و سبد خرید آن‌ها جای دارد و مردم به دلیل ضرورت نداشتن به ندرت سمت خرید شیرینی می‌آیند.

به گفته برخی از قنادان قیمت شیرینی تناسبی با نرخ مواد اولیه ندارد و حاشیه سود این صنف پایین است. رییس اتحادیه قنادان مشهد در این رابطه توضیح داد: قانون‌گذار به ما اجازه افزایش قیمت‌ها و دریافت سود تا ۱۵ درصد را می‌دهد ولی شرایط فعلی به ما اجازه نمی‌دهد تا بتوان عین این سود را از مردم طلب کرد. بحث خرد شدن و دور ریزشدن شیرینی بیش از دریافت سود برای صنف ما اهمیت دارد. این روزها صنف قنادان نه تنها سود چندانی نمی‌برند بلکه گاهی ناچارند شیرینی را بدون کوچک‌ترین سودی عرضه کنند.

فرزانی در انتها افزود: درمجموع اکنون شرایط جنگ اقتصادی حاکم است که ان‌شاءالله به فضل خداوند از این شرایط عبور خواهیم کرد و به رونق و افزایش فروش می‌رسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =