• ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 42026
  • readingTime: ۲ دقیقه
شکر

صادرات شکر هند برای اولین بار پس از ۷ سال متوقف می‌شود و نتیجه این خبر افزایش قیمت جهانی شکر را در پی دارد. قیمت شکر در بازار داخلی نیز به کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان رسیده‌ است. رویترز در گزارشی نوشت غربی‌ها از تاثیر افزایش قیمت شکر بر قیمت مواد غذایی نگران هستند، موضوعی که شاید تا چند روز دیگر در صنایع غذایی ایران نیز دردسرساز شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هند برای نخستین بار در طول ۷ سال گذشته صادرات شکر را متوقف می‌کند تا قیمت جهانی شکر از این تصمیم هندی‌ها متاثر شود. اقدمات هند باعث شده تا قیمت شکر به بالاترین میزان در طول ۲ سال گذشته برسد و بیش از پیش برای مواد غذایی تورم‌زا باشد. افزایش قیمت شکر خیلی زود به بازار ایران رسید و مشاهدات میدانی از رشد ۲ برابری قیمت شکر خبر می‌دهد. با این حال رویترز مدعی‌است هندی‌ها تولیدات داخلی خود را صرف تامین نیاز داخلی و تولید اتانول کرده‌اند. هند در تلاش است تا با تولید اتانول بیشتر از طریق نیشکر واردات در این حوزه را کاهش دهد و با توجه به برنامه‌ تدوین شده توسط سیاست‌مداران هند شاید شکر هندی دیگر در بازارهای جهانی عرضه نشود.

شکر متهم تورم مواد غذایی

صادرات شکر هند از سال ۲۰۱۶ اوج گرفت، از سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرد و امسال پس از ۷ سال صادرات شکر هند به صفر می‌رسد. از طرفی رییس هیات مدیره‌انجمن صنایع قند ایران اعلام کرد امسال ۱.۵ میلیون تن شکر در داخل کشور تولید می‌شود و برای تامین تقاضا در بازار داخلی نیاز به واردات ۷۰۰ هزار تن شکر داریم. براساس آمار گمرک واردات سالانه شکر در ایران کمتر از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است. البته رییس تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور چندی پیش به تسنیم گفت: افزایش قیمت جهانی شکر باعث شده تا بعضی از تاجران شکر را به جای توزیع در بازار داخلی به تجار کشورهای دیگر بفروشند. این مسائل باعث شده تا قیمت هر کیلوگرم‌ شکر به ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان برسد، ضمن اینکه توزیع شکر توسط بعضی از فروشگاه‌ها با محدودیت انجام می‌شود.

چندی پیش بلومبرگ در گزارشی مدعی‌ شد سیاست‌مداران غربی نگران تاثیر نرخ شکر در تورم مواد غذایی هستند. تورم پس از جنگ روسیه و اوکراین با آغاز چرخه‌ انقباضی توسط اقتصادهای بزرگ دنیا همراه بود. با این سیاست‌ها تورم در بیشتر کشورهای دنیا کنترل شد ولی اکنون افزایش قیمت جهانی شکر خبر بدی برای تورم مواد غذایی خواهد بود. اخبار منتشر شده از بریتانیا نیز نشان می‌دهد آنها برای تامین شکر مورد نیاز برای نخستین بار با تاجران تایلندی وارد مذاکره شده‌اند.

یک تاجر انگلیسی در این‌باره به رویترز گفت: شکر مواد اولیه در بسیاری از صنایع غذایی است و افزایش قیمت آن با موجی از افزایش قیمت مواد غذایی همراه خواهد بود. در ایران نیز اخبار غیر رسمی نشان می‌دهد تولیدکنندگان صنایع غذایی مانند فعالان بخش بیسکوییت برای تامین شکر به دردسر افتاده‌اند و با توجه به افزایش قیمت شکر دیر یا زود مجبور به افزایش قیمت‌ محصولات خود خواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =