تولیدی

دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری می‌گوید: تاکنون ۵۴۰۰ واحد راکد اعم از نیمه فعال، نیمه تمام، ورشکسته، رو به افول و زیر ظرفیت احیا شده است. راه‌اندازی دوباره این واحدها به معنای شکل‌گیری ۱۱۸ هزار شغل است.

با توجه به شکل گیری دولت سیزدهم در شهریور ۱۴۰۰، اکنون این دولت دو ساله شده و نیمی از دوره فعالیت خود را پشت سر گذاشته است. برای ارزیابی اقدامات دولت در بخش‌های مختلف با مراجعه به کارشناسان، ارزیابی آنها را در این زمینه جویا شده‌ایم.

در همین راستا، مصاحبه ای با علی کریم‌پور نطنزی، دبیر اجرایی نهضت احیای واحدهای اقتصادی ریاست جمهوری در مورد برنامه‌ها و اقدامات دولت برای احیای واحدهای اقتصادی که به طور کامل فعال نبوده‌اند صورت گرفته است که در ادامه ماحصل آن را می خوانید:

تاکنون ۵۴۰۰ واحد راکد نیمه فعال، نیمه تمام، ورشکسته، رو به افول و زیر ظرفیت احیا شده است. راه اندازی مجدد این واحدها به معنای ایجاد ۱۱۸ هزار شغل استتوفیقات مهم دولت در عرصه فعالیت‌های جهادی چه بوده است؟

تاکنون ۵۴۰۰ واحد راکد اعم از نیمه فعال، نیمه تمام، ورشکسته، رو به افول و زیر ظرفیت احیا شده است. راه اندازی مجدد این واحدها به معنای شکل‌گیری ۱۱۸ هزار شغل است. خیلی از این واحدهای احیاشده، چندین سال تعطیل بودند. اکنون هم تعداد ۵۲ هزار واحد راکد و نیمه فعال و.. وجود دارد که ۱۲هزار واحد آنها در شرکت شهرک‌های صنعتی هستند.

فعال شدن ۵۴۰۰ واحد راکد تولیدی در دولت سیزدهم

ما برای احیا، یک مدل مفهومی داریم که در آن، بخش خصوصی به عنوان احیاگر یا حلقه میانی باید با دریافت امکانات مختلف از دولت، مجلس و قوه قضائیه شرکت‌های راکد را احیا کند. در کتابی به ظرفیت‌های سیاستی و حاکمیتی که همین الان هم وجود دارد، اشاره کرده‌ایم. به طور مثال در حوزه بانکی (استمهال و..)، مالیات، تامین اجتماعی، بیمه و.. اکنون ظرفیت‌های بالفعلی وجود دارد که ممکن است مردم و صنعتگران از این موارد اطلاع نداشته باشند.

در این مدل صنعتگر قبلی را «احیاجو» می نامیم و صنعتگر جدیدی که مدیریت، تامین مالی و مسائل فنی، حقوقی و بانکی را می‌داند و به ترتیب واحد را احیا می‌کند، «احیاگر» نامیده می‌شود. احیاجوها هم از این مدل استقبال می‌کنند.

مهمترین توفیق دولت در فعالیت‌های جهادی را چه می‌دانید؟

در احیاء‌ واحدهای راکد، واقعا اتفاقات خوبی افتاده است. موضوع دیگری هم تحت عنوان ابزارسازی داریم که مردم با ابزارهای مالی، سرمایه‌ای، فنی و.. به احیا کمک کنند. به طور مثال ابزارهایی مثل SCF یا تامین مالی زنجیره تامین وجود دارد و امکاناتی را برای احیای واحد فراهم می‌کند و به دلیل چرخش پول بین واحدهای در حال احیا، تورم‌زایی نمی‌شود.

احیاء واحدهای راکد تولیدی- اقتصادی از مهمترین توفیق دولت و سرمایه گذاری از چالش‌های مهم در فعالیت‌های جهادی بوده استمهمترین چالش دولت در فعالیت‌های جهادی چه بوده است؟

سرمایه‌گذاری! در صنعت ما باید سرمایه‌گذاری جذب شود . اگر این اتفاق رخ ندهد با چالش مواجه می‌شویم و از علم روز دنیا هم عقب می‌افتیم. ما در دهه گذشته در ماشین سازی و دستگاه سازی خیلی ضعیف شده‌ایم و به روز نیستیم.
البته دولت کنونی در ماشین سازی اقدامات خوبی داشته است، اما در نوآوری و آینده پژوهی صنعت کشور باید اتفاقات مهمی بیافتد، مثلا حالا که گرایش خودروسازی دنیا تغییر کرده، صنعت خودروسازی باید از بین برود و از نو متولد شود و به سمت خودروهای هیبریدی و ترکیبی برود. ما قبلاً دستگاه ساز بوده‌ایم، اما اکنون فناوری به قدری جهش پیدا کرده که ما دچار عقب ماندگی در این حوزه شده‌ایم.

چه نمره ای ( از ۰ تا ۱۰) به دولت می‌دهید؟

به نظر من دولت خوب کار می‌کنند. من از یک طرف دبیر نهضت احیای واحدهای تولیدی دولت هستم و از سوی دیگر عضو دبیرخانه جهاد سازندگی هستم. بسیاری از معاونان اقتصادی استانداران، جهادی نیستند و نیروی جهادی کم داریم.

در بحث تامین مالی مساله اساسی داریم؛ طبق آمار سال ۱۳۹۹، ۶۳ درصد تسهیلات کشور در استان تهران توزیع شده و ۸۱ درصد تامین مالی در کشور از تسهیلات است که ۶۳ درصد اینها سرمایه در گردش است و سرمایه ایجادی نداریم. از سوی دیگر ما در بهره‌وری ضعیف هستیم.

در دهه گذشته در ماشین‌سازی و دستگاه‌سازی ضعیف شده‌ و به روز نیستیم. البته دولت کنونی در ماشین‌سازی اقدامات خوبی داشته اما در نوآوری و آینده‌پژوهی صنعت کشور باید اتفاقات مهمی بیفتداین اقدامات جهادی پایدار هم می‌ماند؟

بهترین مدل برای ما PEFirm ها هستند؛ یعنی صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکتی. این‌ها به مدت دو سال همراه و مراقب شرکت نیازمند احیا هستند، در یک گام کارهای حقوقی آن را حل می‌کنند. گاهی آموزش داده یا در تولید مشارکت می‌کنند، گاهی هم شرکت را خرید و فروش می‌کنند. اگر این روند به درستی انجام شود، دیگر شرکت زمین نمی‌خورد.

دولت در این زمینه با چه چالش‌های مهمی مواجه شده یا خواهد شد؟

صنعتگران ما عمدتا فنی هستند و شرکت‌دار نیستند، این ضعف سبب ایجاد مشکل برای آنها شده و در کشاورزی هم ضعف کشاورزان در مدیریت و امور مالی بیشتر است.
اکنون بسیاری از واحدهای تولید مرغ رو به افول رفته است. سال۱۳۹۹، ۱.۲ میلیارد قطعه مرغ تولید می‌شد که سال ۱۴۰۱ شده ۶۰۰ هزار قطعه. یعنی برخی از واحدها تعطیل شدند و خیلی از آنها زیر ظرفیت کار می‌کردند. ما هم البته به آنها کمک کرده‌ایم.

در مجموع با این که تامین مالی انجام نشده، با همین ابزارهای موجود در حوزه پتروشیمی ۶۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی در ماه قبل انجام شده است که آمار بی‌سابقه‌ای است. سال گذشته نیز ۴۲ هزار میلیارد تومان در حوزه اوراق وام اختصاص یافت، در Crowd Founding به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسیم که خود مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =