روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون در بازارها به واسطه سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم، رکود ایجاد شده است. با تمامی این اتفاقات مشخص نیست بازار چه زمانی به کف می‌رسد تا به سمت صعود حرکت کند. حداقل تا یکی دو ماه دیگر شاهد همین وضعیت خواهیم بود و برای سامان یافتن بازار سرمایه نیاز به شفافیت‌سازی متغیرهاست تا اعتماد ازدست رفته سهام‌داران بازگردد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه روز گذشته در روند مثبت قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۲۴۱۱ واحد به یک‌میلیون و ۹۵۶ هزار و ۴۴۱ واحد رسید. بااین‌حال نه بازار در هفته جاری جان داشت و نه شاخص کل رمق صعود و گذر از دو میلیون واحد. حال سؤال این است تا چه زمانی باید شاهد بی‌جانی بازار سرمایه بود؟

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال به خبرنگار ایراسین گفت: بازار پس از مدت‌ها مسیر خود را پیدا کرده بود و درصدد جبران عقب‌ماندگی خود نسبت به بازارهای موازی بود. ولی بورس درگیر دستورالعمل‌ها و متغیرهای کلان شد تا بی‌اعتمادی سراسر بازار را فراگیرد.

بورس درگیر تصمیمات متفاوت

بازار سهام از نیمه اردیبهشت‌ماه، روند اصلاحی تندی را آغاز کرد تا در عرض تنها چهار روز ۳۳۶ هزار واحد یعنی بیش از ۱۳ درصد از ارتفاع شاخص کل بورس بریزد. شریعتی دراین‌باره توضیح می‌دهد: متأسفانه هیچ قانونی از همان ابتدا وضع نشد تا شرایط مشخص و قابل پیش‌بینی باشد؛ برای نمونه نرخ جدید خوراک پتروشیمی در اردیبهشت تصویب و با یک‌فاصله زمانی به بازار مخابره شد تا بازار واکنش منفی نشان دهد. سپس خبر قطعی نبودن این نامه منتشر شد تا شور وشوقی مجدد به بازار تزریق شود ولی بلافاصله خبر تعدیل نرخ خوراک صنایع رد شد. یا در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا که هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

وی ادامه می‌دهد: درخصوص عوارض صادراتی نیز همین اتفاق رخ داد؛ عوارض بی‌سروصدا تصویب ‌شد تا عوارض صادراتی سنگ‌آهن، سنگ آلومینیوم و کنسانتره‌های آن ۲۰ درصد تعیین شود. ولی پشت‌بند انتشار این خبر، خبر دومی مبنی بر لغو عوارض صادرات مخابره شد یا در رابطه با نرخ ارز شرکت‌ها که ابتدا نرخ ارز شرکت‌ها ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. پس‌ازآن نامه‌ای منتشرمی‌شود که طبق جزئیات آن، نرخ ارز مشمول صنایعی مانند چای و خودرو نخواهد شد و این صنایع باید از محل دیگری ارز خود را تأمین کنند. درنتیجه بهای تمام‌شده خودروساز به‌شدت رشد کرد زیرا باید به‌جای ۲۸هزار و ۵۰۰، دلار حدود ۴۰ هزارتومانی برای خرید مواد اولیه و... تهیه کند.

بر اساس توضیحات این کارشناس بازار سرمایه، اتخاذ این تصمیمات متفاوت مانع حرکت بازار سرمایه می‌شود که نتیجه آن فاصله‌گیری سرمایه‌گذار از بازار خواهد بود. شریعتی اظهار کرد: چرا سرمایه‌گذار با چنین شرایطی باید برای سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کند؟ اکنون سرمایه‌گذار سمت این بازار نمی‌آید زیرا اعتمادی برای ورود ندارد.

اصل پیش‌بینی پذیری و ثبات متغیرها

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه مهم‌ترین و اولین اصل در تمامی بازارهای سرمایه در سطح جهان پیش‌بینی پذیری و ثبات متغیرهاست. وی اضافه می‌کند: در سطح دنیا زمانی که سرمایه‌گذارها متوجه از دست رفتن ثبات بازار سرمایه می‌شوند، به بازارهای موازی روی می‌آورند؛ برای نمونه زمانی که بی‌ثباتی شدید در بازارهای بزرگ دنیا رخ می‌دهد، تقاضا برای طلا بالا می‌رود.

شریعتی با اشاره به طبیعی بودن رکود فعلی بازار سرمایه، بیان کرد: اکنون در بازارهای ما به‌واسطه سیاست‌های انقباضی برای کنترل تورم، رکود ایجاد شده است. این بی‌اعتمادی است که بازار سرمایه را به این روز و حال انداخته و اثرات و تبعات تصمیات فعلی طی سال آینده معلوم خواهد شد.

شفاف‌سازی کلید سامان یافتن بازار سرمایه

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز گذشته از خروج سرمایه‌های حقیقی از بورس حکایت می‌کند؛ تاجایی که شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان روز گذشته از خروج ۳۵۷ میلیارد تومان پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد. شریعتی در رابطه با حجم معاملات در بازار سرمایه اظهار می‌کند: ارزش معاملات کنونی به محدوده سه هزار میلیارد تومان رسیده است و اگر فکری از سمت سیاست‌گذار کلان برای بازار سرمایه نشود، با این فرمول حجم معاملات در همین محدوده چه‌بسا ۱۰ درصد پایین‌تر نیز برود. درواقع قیمت‌ها به‌جایی خواهند رسید تا خریدار با تمامی ریسک‌های موجود برای خرید اقدام کند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها افزود: به نظر بنده قیمت سهام بازار با تمامی این اتفاقات ارزان شده است ولی مشخص نیست کی و کجا بازار به کف می‌رسد تا به سمت صعود حرکت کند. حداقل تا یکی دو ماه دیگر شاهد همین وضعیت خواهیم بود و برای سامان‌یافتن بازار سرمایه نیاز به شفافیت‌سازی متغیرهاست تا اعتماد ازدست‌رفته سهام‌داران به بازار بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =