مهدی حجازی

سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان می‌گوید: دولت با دو اقدام می‌تواند بازار رهن و اجاره را سروسامان دهد و از افزایش غیرمعقول اجاره‌بها جلوگیری کند. من معتقدم باید قانون مشخصی برای تعیین اجاره‌بها وضع شود. همچنین باید عرضه مسکن افزایش یابد تا بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ماه پایانی فصل اوج نقل وانتقالات در بازار مسکن فرارسیده است و بررسی میدانی از بازار اجاره‌بها بیانگر رشد قیمت‌هاست. این‌ روزها اخباری مبنی بر رشد چند برابری اجاره‌بهای مسکن در اصفهان نسبت با سال گذشته در فضای مجازی منتشر می‌شود که سید مهدی حجازی، رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره این مبالغ نجومی اجاره‌بها به خبرنگار ایراسین می‌گوید: متاسفانه افزایش سنگین اجاره بها واقعیت دارد و وضعیت مسکن و اجاره‌بها چندان مناسب نیست. مردم درگیر رهن و اجاره ملک هستند و قیمت‌ها بالاست.

طبق دستور وزیر راه وشهرسازی بازرسان این وزارتخانه از ابتدای تیر ماه اقدام به افزایش نظارت‌های خود بر روند معاملات بنگاه های مسکن کردند و حتی شماری از مشاوران املاک به دلیل بالابردن نرخ کارمزد و تخلف در نحوه قیمت‌گذاری پلمب شده‌اند. حجازی دراین خصوص بیان می‌دارد: این اقدام دولت برای فعالان این حوزه بسیار موثر و خوب بود ولی پلمب کردن مشاورین املاک تغییری در وضعیت قیمت‌ها ایجاد نکرد. درواقع این کار اثر بخشی برای بازار مسکن و اجاره‌بها ندارد.

به اعتقاد رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان دولت با دو اقدام می‌تواند بازار رهن و اجاره را سروسامان دهد و از افزایش غیرمعقول اجاره‌بها جلوگیری کند. حجازی توضیح می‌دهد: من معتقدم باید قانون مشخصی برای تعیین اجاره‌بها وضع شود. همچنین باید عرضه مسکن افزایش یابد تا بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود.

یک قانون برای تنظیم بازار اجاره‌بها

رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره وضع قانونی برای تعیین اجاره‌بها اظهار می‌کند: قانون تنظیم بازار اجاره‌بها باید توسط قوای سه گانه کلید بخورد. اگرچه وزارت راه وشهرسازی در این زمینه اقدام کرده و اقدامات آن به تصویب شورای عالی مسکن رسیده است ولی قانون وزارت راه و شهرسازی ضمانت اجرای قوی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: اکنون اگر کسی دادخواست تخلیه علیه مستاجر بدهد، مراجع قضایی رای خود را دراین‌باره صادر می‌کنند. لذا قانون وزارت راه وشهرسازی نمی‌تواند به مردم کمکی کند و دولت باید به شکل قانونمندتری با ضمانت اجرای قوی بازار اجاره‌بها را سروسامان ببخشد.

تزریق مسکن به تناسب تقاضا

براساس توضیحات رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان عرضه مسکن در شهر باید جوابگوی تقاضا باشد. حجازی با اشاره به مسکن مهر و مسکن ملی می‌گوید: اکنون شاهد ساخت تعداد انبوهی مسکن مهر و ملی هستیم ولی عرضه این املاک بر بازار مسکن اثربخشی ندارد زیرا شرایط پرداخت اقساط آن‌ها سنگین است. یک کارمند با پایه حقوق اداره کار به سختی قادر خواهد بود مبلغ حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان هر چندماه یک‌بار بابت اقساط مسکن ملی پرداخت کند. پرداختی‌های مسکن ملی باید در توان یک کارمند یا یک نفر با پایه حقوق اداره کار باشد.

وی اضافه می‌کند: طرح‌های مسکن مهر و ملی بسیار خوب است، دولت به درستی در این حوزه ورود کرد و ساخت وساز صورت می‌گیرد ولی بیشتر افراد قادر به پرداخت اقساط این املاک نیستند و باید در نحوه پرداخت آن بازنگری شود.

خواب زمستانی بازار خریدو فروش با آغاز تابستان

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خرید و فروش ملک در اصفهان به ندرت صورت می‌گیرد، به گفته فعالان این حوزه تقاضا برای خرید مسکن با آغاز تابستان به حداقل رسیده و امید به بازگشت رونق دست‌کم تا اواسط پاییز وجود ندارد. رییس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با تاکید بر این موضوع، می‌گوید: در بازار خرید و فروش ملک رکود حاکم است. البته این رکود شکسته شدن قیمت‌ها را به دنبال داشت ولی قیمت ملک به قدری بالارفته که هرچقدر قیمت بشکند، بازهم بالاست. گاهی قیمت‌ها در حد معقولی رشد می‌کنند و با ورود رکود به بازار قیمت‌ها می‌شکند تا به حد متعارف بازگردد. اکنون علیرغم شکسته شدن قیمت‌ها و حاکمیت رکود، قیمت مسکن به قدری زیاد است که مردم قدرت خرید آن را ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =