• ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر: 42633
  • readingTime: ۲ دقیقه
مهدی حجازی

سیدمهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان اظهار کرد: اقدامات دولت در راستای کنترل بازار مسکن بسیار درست است و سبب ممانعت از فعالیت مشاوران املاک بدون پروانه کسب وکار می‌شود. بااین حال رکود حاکم بر بازار، افزایش اجاره‌بهای املاک تجاری و سخت‌گیری‌های موجود به همراه تغییرات قوانین موجب شده مشاوران املاک به تغییر یا ابطال جواز کسب خود روی بیاورند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دولت در بهار سال جاری سامانه‌ معاملات املاک و مستغلات کشور را با هدف حذف دلالان و کنترل بازار مسکن راه‌اندازی کرد. این سامانه امکان دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره را بدون مراجعه موجر یا مستاجر به بنگاه معاملات املاک به صورت رایگان فراهم می‌کند. سیدمهدی حجازی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان درباره تاثیرات این طرح به خبرنگار ایراسین گفت: دولت از اوایل خردادماه با این اقدام خود هیاهویی ایجاد کرد که این طرح سبب کنترل بازار مسکن و فعالیت مشاوران املاک خواهد شد. این اقدام دولت بسیار درست است زیرا سبب ممانعت از فعالیت مشاوران املاک بدون پروانه کسب وکار می‌شود و کمک شایانی به مشاوان املاک با جواز کسب قانونی می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان معتقد است؛ اگرچه سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور اثربخشی چندانی بر بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها نداشته است ولی سبب برچیده شدن بساط کسب ‌وکار بنگاه‌های املاک غیرقانونی شده است.

اکنون بیش از سه ماه از اقدامات دولت در حوزه کنترل بازار مسکن و حذف دلالان می‌گذرد. علیرضا مُهِلی، نماینده وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه اظهار کرد: در حدود یک ماه گذشته از ۳۲ هزار مشاور املاک کشور بازدید شد که از این شمار دو هزار و ۹۸۶ واحد صنفی متخلف پلمب و بیش از ۱۳۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جریمه شدند. بیشترین تخلف‌ها شامل نداشتن پروانه کسب، درج نکردن نرخ‌نامه، گران‌فروشی و سوداگری در اخذ کمیسیون اجاره‌بها یا مبایعه‌نامه‌ها است.

مشاوران املاک آب می‌روند!

براساس مشاهدات میدانی در سال‌های اخیر تعداد بنگاه‌های معاملات املاک افزایش چشمگیری یافته است؛ به نحوی که در یک خیابان کوچک شهر چندین مشاور املاک فعالیت می‌کردند و حتی تعداد مشاوران املاک گاهی از تعداد سوپر مارکت‌های یک محله بیشتر بود. در مقابل مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعداد زیادی از مشاوران املاک در سال جاری به فکر تغییر شغل یا تعطیلی بنگاه املاک خود افتاده‌اند. به اعتقاد فعالان بازار مسکن این بازار از اواخر فروردین‌ماه امسال وارد رکود شده و این رکود همچنان ادامه دارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با اشاره به ریزش تعداد مشاوران املاک در شهر بیان داشت: عوامل زیادی در صنف ما موجب شده فعالان به تغییر یا ابطال جواز کسب خود روی بیاورند که رکود حاکم بر بازار و کاهش تقاضا برای مراجعه به بنگاه‌های املاک اصلی‌ترین عامل به حساب می‌آید.

حجازی ادامه داد: از طرفی اجاره‌بهای املاک تجاری افزایش یافته است و مالکان باتوجه به فعالیت کاسب، اجاره‌بهای ملک خود را تعیین می‌دهند؛ برای نمونه زمانی که متوجه می‌شوند فرد قصد ایجاد بنگاه املاک را دارد، اجاره بها را چندین برابر بالا می‌برند. از این‌رو فعالیت در این صنف باتوجه به مبالغ هنگفت اجاره‌بها و هزینه‌های دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان در انتها با تاکید بر تغییر قوانین و سخت‌گیری‌ برای دریافت جواز کسب، توضیح داد: قوانین جدید و تغییر قاعده‌های درگاه ملی مجوزها به همراه سخت‌گیری‌های موجود باعث شده خیلی از افراد باتوجه به شرایط جدید امکان اخذ پروانه کسب و کار را نداشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =