حسین حقگو

حسین حقگو، کارشناس اقتصادی درباره طرح دلارزدایی گفت: درحال حاضر تحولی اقتصادی به نام دلارزدایی در کشورهای جهان درحال شکل گیری است که شماری از کشورها سردمدار این تحول هستند. در بحث دلارزدایی کشورها درصدد جایگزینی پول‌های محلی با دلار هستند و دلارزادیی زمانی صورت می‌گیرد که تورم کاهش یابد؛ همچنین از حجم نقدینگی کاسته شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دولت سیزدهم در چارچوب طرح «توسعه نظامات بانکی بین‌المللی» دلارزدایی را در برنامه خود جای داده است تا از وابستگی نظام پرداخت دلاری در تجارت خارجی بکاهد و ارزهای دیگر را جایگزین دلار کند؛ به عبارت دیگر دولت به دنبال کنار گذاشتن دلار از معاملات بین‌المللی است. حسین حقگو، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره طرح دلارزدایی توضیح داد: بحث دلارزدایی در کشور ما به نادرستی تعبیر شده است؛ درحال حاضر تحولی اقتصادی در کشورهای جهان درحال شکل گیریست که شماری از کشورها سردمدار این تحول هستند. کشور چین در راس این کشورها قرار دارد و کشورهای درحال توسعه از قبیل روسیه، هند، مالزی و... نیز از دیگر فعالان این تحول اقتصادی به شمار می‌روند و قصد مقابله با هژمونی آمریکا در اقتصاد جهانی را دارند.

وی ادامه داد: در بحث دلارزدایی این کشورها درصدد جایگزینی پول‌های محلی به ویژه یوان چین با دلار هستند تا از سلطه آمریکا درخصوص تحریم‌ها جلوگیری کنند و به نوعی این هژمونی را بشکنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این تحویل درحال شکل گیری است ولی نمی‌توان از قدرت دلار چشم پوشی کرد گفت: اکنون حدود ۶۰ درصد مبادلات پولی جهان با دلار انجام می‌شود و همچنان دلار آمریکا قوی‌ترین پول در سطح بین المللی محسوب می‌شود.

حقگو درخصوص طرح دلارزدایی در ایران نیز بیان داشت: در کشور ما دلارزدایی اینگونه تعبیر شده که اگر از پول دیگری به جای دلار استفاده کنیم، وضعیت اقتصادی تغییر خواهد کرد ولی این تفکر درست نیست. درواقع زمانی که اقتصاد قوی نباشد، از نظر تولید ناخالص ملی مشکلاتی در ساختار داخلی وجود داشته باشد، پیوند با اقتصاد جهانی کم باشد و کشوری مشمول تحریم‌های بین المللی باشد؛ جایگزینی پول مانند استفاده از یوان یا هر پول دیگری به جای دلار تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر حجم بالایی نقدینگی در کشور وجود دارد و روزانه حدود ۳۰ یا ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار می‌شود. در مقابل منابع مالی به راحتی وارد عرصه کسب و کار نمی‌شود. درواقع به دلیل وجود تورم، نقدیندگی به جای ورود به عرصه تولید، سر از بازارهای موازی مانند سکه و خودرو و... درمی‌آورد. از طرفی بخش بزرگی از مبادلات ما با کشورهایی است که در حوزه دلار قرار دارند، مانند امارات، ترکیه و...

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی تورم عنصر اصلی برای دلارزدایی محسوب می‌شود و دلارزادیی زمانی صورت می‌گیرد که تورم کاهش یابد و تک رقمی شود. همچنین از حجم نقدینگی کاسته شده و بانک مرکزی استقلال پیدا کند.

درانتها حقگو درمورد جایگزینی دلار با پول‌های محلی گفت: جایگزینی دلار با پول‌های محلی نیز اثرات زیادی به دنبال دارد؛ مانند روبل روسیه که وابستگی شدید می‌آورد و پولی بی‌ثبات و کم قدرتی است. لذا دردی را دوا نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =