• ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
  • کد خبر: 50652
  • readingTime: ۲ دقیقه

در گفت‌وگو با ایراسین عنوان شد:

بخش تولیدی کشور تشنه نقدینگی

تولیدکنندگان در شمار مشتریان اصلی بانک قرار نمی‌گیرند
آرمان خالقی

آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صمت گفت: بخش تولید به سبب چالش‌های موجود در سال ۱۴۰۲ تشنه نقدینگی است. تولیدکنندگان در شمار مشتریان اصلی بانک قرار نمی‌گیرند و بانک‌ها بیشتر به دنبال مشتریان فعال در حوزه صادرات و واردات و خدماتی با گردش پول سریع هستند

به گزارش خبرنگار ایراسین، کمتر از دو هفته به پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده و گفت‌وگو با شماری از تولیدکنندگان نشان می‌دهد تورم توأم با رکود و محدودیت‌های صادراتی از مهم‌ترین چالش‌های بخش صنعت و تولید در این سال به شمار می‌رود. چالش‌هایی که انتظار می‌رود در سال آتی کمرنگ شود تا رونق به این بخش بازگردد. آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت درباره چالش‌های صنعت در سال ۱۴۰۲ به خبرنگار ایراسین می‌گوید: در خصوص مشکلات صنعت‌گران باید به حوزه‌های زیربنایی کشور اشاره کرد چراکه امکان برنامه‌ریزی برای بلند مدت در این حوزه وجود ندارد. اکنون شاهد تورم توأم با رکود در کشور هستیم که این دو می‌توانند اقتصاد کشور را فلج کند. تورم حدود ۳۵ درصدی نرخ پایینی نیست و به خودی خود نیاز هر روز تولیدکنندگان را به نقدینگی افزایش می‌دهد.

خالقی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های صادراتی به عنوان چالش‌های دیگر بخش صنعت توضیح می‌دهد: شرایط اقتصادی در کشور ما به نحوی پیش می‌رود که مدام انتظار افزایش نرخ ارز وجود دارد و پیش‌بینی وضعیت آتی آن غیرممکن است. همچنین نباید از محدود بودن بازارهای صادراتی چشم‌پوشی کرد.

وی ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان در شرایط فعلی جامعه باید خریدهای خود را به صورت نقد انجام دهند ولی فروش‌ها به ندرت نقدی و بیشتر به صورت نسیه است. علت اصلی این موضوع نیز به شرایط رکودی جامعه و کاهش قدرت خرید مردم باز می‌گردد. از این رو تورم، رکود، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های صادراتی دست به دست هم داده تا بخش صنعت و تولید با مشکلاتی زیادی مواجه شود.

سرنوشت بخش تولید با نرخ بهره ۳۰ درصدی

بانک مرکزی به تازگی دستورالعمل انتشار گواهی خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده. مطابق این دستورالعمل بانک‌ها می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌هایی با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق کنند و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده بپردازند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد باعث افزایش رکود در بازار می‌شود. همچنین تأمین نقدینگی از طریق بانک‌ها برای بخشی‌های تولیدی کشور بسیار دشوار خواهد شد. قائم مقام دبیرکل خانه صمت در این باره بیان می‌دارد: معضل اصلی بخش تولیدی کشور عدم توان مالی و گردش نقدینگی کافی است. بخش اول و عمده نقدینگی این بخش توسط بانک‌ها تأمین می‌شود که توان بانک‌ها جهت تأمین نقدینگی بخش تولید باتوجه به تورم موجود پایین است. همچنین بانک‌ها تمایل زیادی به تأمین نقدینگی حوزه تولید ندارند.

به اعتقاد خالقی بانک‌ها به دنبال مشتریانی با گردش پول سریع و ریسک کمتر هستند و تمایل و توان پایینی برای تأمین مالی و نقدینگی بخش تولید دارند. قائم مقام دبیرکل خانه صمت اظهار می‌کند: متأسفانه تولیدکنندگان در شمار مشتریان اصلی بانک قرار نمی‌گیرند و بانک‌ها بیشتر به دنبال مشتریان فعال در حوزه صادرات و واردات و خدماتی با گردش پول سریع هستند. از این رو بخش تولید تشنه نقدینگی است.

در انتها خالقی خاطر نشان کرد: امیدواریم سال آینده با اتخاذ سیاست‌های جدید در حوزه اقتصادی کشور شرایط بهبود یابد و رونق به بخش صنعت و تولید بازگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =