• ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 35471
  • readingTime: ۲ دقیقه

ایراسی بررسی می‌کند؛

هول حلیم در ماه رمضان

ورود مسافران نوروزی، بازار آش و حلیم را داغ‌تر کرده است
آش و حلیم

صف‌های به نسبت طولانی نزدیک افطار برای خرید آش و حلیم از رونق کسب و کار صنف طباخان در ماه مهمانی خدا حکایت می‌کند. انواع آش و حلیم در این ماه پر تقاضا می شوند و این روزها مسافران نوروزی نصف‌جهان نیز به جمع متقاضیان پیوسته‌اند تا ماه پرفروشی را برای حلیم و آش فروشی‌های شهر رقم بزنند.

به گزارش ایراسین، ماه رمضان بساط فروش‌ آش و حلیم داغ می‌شود، از آبمیوه‌فروشی گرفته تا اغذیه‌فروشی‌ و نانوایی‌ها، هرکس در گوشه‌ای از مغازه‌اش بساط‌ آش و حلیم‌پزی راه می‌اندازد. ورود سیل عظیمی از مهمانان نوروزی به نصف جهان نیز سبب شده اصنافی مانند تریا بستنی‌ها آش و حلیم را به منوی خود بیافزاید تا کاهش فروش خود در ساعات محدودیت‌های رمضانی را جبران کنند.

این روزها صف‌های طولانی نزدیک به افطار برای خرید آش و حلیم حکایت از رونق کسب و کار این صنف حکایت می‌کند، صنفی که اوج فروش آن‌ها در ماه مهمانی خداست. صاحب یک طباخی در حوالی زاینده‌رود می‌گوید: تقاضا برای آش و حلیم هرساله در این یک ماه بالا می‌رود. فروش‌ آش و حلیم در ماه رمضان گاهی به نزدیک ۱۰۰ کیلوگرم در روز هم می‌رسد.او ادامه می‌دهد: امسال میزبان تعداد زیادی مسافر نوروزی هستیم که به خودی خود بر رشد تقاضا برای آش و حلیم تاثیر می‌گذارد و انتظار ماه پرفروشی را درمقایسه ماه رمضان سال‌های گذشته داریم.

حلیم و آش نیز مانند دیگر اقلام غذایی بر مدار افزایش قیمت‌ها نشسته و صعود را بر نزول ترجیح داده است. با این حال حلیم و آش در مقایسه با سایر مواد غذایی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هر کیلوگرم حلیم ساده از ۷۳ هزار تومان، حلیم با مخلفات شامل دارچین، کنجد، روغن حیوانی، نارگیل و … از ۸۵ هزار تومان، حلیم بادمجان و آش شله قلمکار از ۶۶ هزار تومان، آش رشته ساده از ۵۲ هزار تومان و شله زرد از ۴۸ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

صاحب طباخی دیگری درباره میزان فروش آش و حلیم در ماه رمضان توضیح می‌دهد: قیمت‌ها درمقایسه با سال گذشته به دلیل رشد قیمت مواد اولیه بالا رفته است. ولی انواع آش و حلیم در ماه رمضان مشتری خود را دارد. مردم این اقلام را می‌خرند ولی به میزان کم‌تر از سال‌های قبل؛ برای مثال بیشتر ظروف ما سال‌های گذشته دو کیلوگرمی بود. درمقابل امسال ظرف‌های یکبار مصرف یک و نیم کیلوگرمی تهیه کرده‌ایم.

به گفته فعالان این صنف میزان فروش حلیم دوسه برابر بیشتر از آش است. همچنین مسافران نوروزی تمایل بیشتری برای خرید حلیم بادمجان اصفهان دارند. براساس مشاهدات میدانی شمار مشتریان آش و حلیم فروشی‌های هم جوار با زاینده رود بیشتر از سایر نقاط شهر است. طباخان این منطقه تا ساعت‌ها مشتری‌های خود را با ظرف‌های آش و یا حلیم بدرقه می‌کنند؛ به طوری که پس از گذشت دو سه ساعت از افطار، پشت شیشه این مغازه‌ها کاغذی با مضمون «آش و حلیم تمام شد» خودنمایی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =