نادر بذرافشان

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا معتقد است: «درحال حاضر حباب سکه حوالی شش میلیون تومان است و خرید سکه توجیه اقتصادی ندارد. توصیه ما به مردم این است باتوجه به افزایش حباب سکه، به خرید مصنوعات طلا روی بیاورند زیرا خرید مصنوعات بخش تولید را تقویت می‌کند. همچنین مردم با یک سوم حباب سکه می‌توانند مصنوع خود را با همان وزن بخرند.»

به گزارش ایراسین، بررسی بازار طلا و سکه در دهه نخست اسفند ماه حاکی از افزایش قیمت‌هاست؛ سکه سیر صعودی در پیش گرفت و سقف تاریخی ۳۰ میلیون تومان را پشت سرگذاشت و اواسط این هفته با بهای حوالی ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت‌ها در بازار طلای خام نیز افزایشی بوده و ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار به مرز ۳ میلیون تومان هم رسید ولی حالا چند صد هزار تومانی پایین‌تر آمده است. درمقابل قیمت اُنس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک‌ هزار و ۸۰۴ تا یک‌هزار و ۸۲۱ دلار نوسان داشت. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به روند قیمت طلا و سکه در گفت‌وگو با ایراسین اظهار کرد: «نوسانات بازار ارز علت اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بود. همچنین انتشار اخبار اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی بر بازار اثرگذار بود.»

بذرافشان در ادامه توضیح داد: «در بازارهای جهانی نه تنها ما افزایش قیمت نداشتیم بلکه قیمت‌ها تا حدودی کاهش یافت. ولی برعکس در بازار داخلی طلا به دلیل نوسانات نرخ ارز طلا افزایشی شد. البته در این مدت تقاضا برای طلا نیز تا حدودی افزایش یافت که این موضوعی به خودی خودی به روند صعودی نرخ طلا دامن زد.»

در حال حاضر روال معاملات در بازار طلا به کندی پیش می‌رود و برخلاف سال‌های گذشته تقاضا برای فلز زرد در آستانه سال جدید و اعیاد شعبانیه افزایش چشمگیری نیافته است. بررسی میدانی نشان می‌دهد شماری از طلافروشان شورو اشتیاق سابق به کار را ندارند. بذرافشان در این‌باره گفت: «طلافروشان تمایل به کارکردن دارند ولی به دنبال ثبات اقتصادی هستند. نوسان در بازار طلا زیاد است و همکاران ما در این نوسانات متضرر شده‌اند. این باعث شده از نظر اقتصادی هم مردم و هم همکاران ما دچار آسیب و مشکل شوند.»

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر با اشاره به اینکه بانک مرکزی می‌تواند نقش مدیریتی بر بازار ارز ایفا کند، خاطرنشان کرد: «در یکی دو روز گذشته تاحدودی از سرعت روند افزیشی قیمت‌ها کاسته شده است، اکنون باید بازار ارز توسط بانک مرکزی مدیریت شود و عرضه سکه می‌تواند نقش محوری در رابطه با ثبات قیمت‌ها در بازار طلا و سکه داشته باشد.»

رئیس اتحادیه طلا در بخش دیگری از صحبت‌های خود از خرید مصنوعات طلا به جای سکه خبر داد و افزود: «درحال حاضر حباب سکه حوالی شش میلیون تومان است و خرید سکه توجیه اقتصادی ندارد. توصیه ما به مردم این است باتوجه به افزایش حباب سکه، به خرید مصنوعات طلا روی بیاورند زیرا خرید مصنوعات بخش تولید را تقویت می‌کند. همچنین با یک سوم حباب سکه می‌توانند مصنوع خود را با همان وزن بخرند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =