• ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
  • کد خبر: 34189
  • readingTime: ۲ دقیقه
ربات

بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد زیادی در شبکه‌های مجازی با وعده سود نجومی به دنبال جذب سرمایه هستند. این افراد مدعی‌اند پول مردم را در بورس، کریپتو یا فارکس سرمایه‌گذاری می‌کنند و در مدت کوتاهی چند برابر بیشتر از نرخ سود سپرده‌ها، به سرمایه‌گذاران سود خواهند داد.

به گزارش ایراسین، آگهی جذب سرمایه در شبکه‌های اجتماعی یا حتی پلت‌فرم‌های آنلاین افزایش چشم‌گیری پیدا کرده‌ است و در میان آنها افرادی به مردم وعده سودهای نجومی در مدتی کوتاه می‌دهند. برای مثال در یک آگهی جذب سرمایه در یکی از پلتفرم‌های آنلاین، شرکتی وعده می‌دهد مبلغ سرمایه‌گذاری شده در مدت ۲ سال ۸۰ برابر خواهد شد! شرکت دیگری از سود ۹۰۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران تا ۱۸ ماه آینده می‌گوید.

برخی از جذب‌کنندگان سرمایه نیز وعده پرداخت سود هر هفته یا هر ۱۲ ساعت یک مرتبه را می‌دهند. مانند آگهی دیگری که در آن درج شده‌ است: «پرداخت به صورت هفتگی هر جمعه بین ساعت هشت شب الی دوازده شب، در قبال هر ده میلیون تومان سرمایه هر هفته دویست و سی هزار تومان پرداخت می‌شود.»

آنطور که در آگهی‌ها مشخص است سرمایه‌پذیران آماده‌اند در مقابل جذب سرمایه تعهدات مختلفی ارائه بدهند. چک، سفته و تعهد محضری بیشترین نوع تعهد سرمایه‌پذیران است، برخی از آنها نیز با این بهانه که مجوز رسمی از نهادهای نظارتی دارند، راضی به ارائه تعهد نمی‌شوند. در مقابل گفت‌وگو با بسیاری از سرمایه‌پذیران نشان می‌دهد آنها افراد عادی جامعه هستند و روش مورد نظر آنها برای پرداخت سود معامله در بورس تهران، کریپتو و فارکس است. یکی از این افراد در گفت‌وگوی تلفنی به خبرنگار ایراسین گفت: «ما با استفاده از یک ربات اختصاصی در بازارهای مالی معامله می‌کنیم، پول شما را در اختیار این ربات بسیار امن قرار می‌دهیم تا درآمد دلاری داشته‌باشید.»

سرنوشت سرمایه‌گذاران

تعدادی زیادی از سرمایه پذیران وعده معامله در بازارهای مالی و سود دلار می‌دهند ولی آیا این مسئله ممکن است؟ پرویز خالقی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: «بدانید که این نوع جذب سرمایه یک تله و دام برای غارت سرمایه‌های مردم است.» خالقی در مورد افرادی که سرمایه‌های خود را دست این افراد می‌دهند، ادامه داد: «بیشتر افرادی که به سودهای معمولی راضی نیستند و برای ثروتمند شدن عجله دارند به این افراد مراجعه می‌کنند.» اما خارج از فضای آرمانی و وعده‌های نجومی آگهی‌های جذب سرمایه، افرادی مدعی‌اند، پول خود را در این روش سرمایه‌گذاری از دست داده‌اند.

یکی از این مالباختگان به خبرنگار ایراسین گفت: «من ۳۶۰ میلیون تومان به یک سرمایه‌گذار پول دادم تا در بازار رمزارزها معامله کند و ماهی ۳۰ میلیون تومان سود بدهد، دو ماه اول سود را داد و ماه سوم گفت تمام پول من صفر شده‌است.»

قانون جذب سرمایه

جذب سرمایه در حوزه‌های مختلف قوانین متفاوت و تعریف شده‌ای دارد ولی آیا جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی قانونی است یا هر کسی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری، سرمایه جذب کند؟ فرزین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: «براساس بند ۸، ۱۱ و ۹ از ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار که به تصویب مجلس رسیده‌است، این نوع جذب سرمایه تخلف است و سازمان بورس وظیفه پیشگیری از آن را دارد.» آقابزرگی با بیان اینکه این تخلفات قابل شناسایی هستند ادامه داد: «وقتی برای جذب سرمایه آگهی می‌شود، یعنی این افراد به راحتی قابل شناسایی هستند، سازمان بورس نباید دست روی دست بگذارد و هر چه سریعتر برخورد کند.» تعدادی از جذب‌کنندگان سرمایه در پلت‌فرم‌های داخلی تبلیغ می‌کنند وآگهی آنها آدرس یا شماره تلفن دارد و تعدادی از آنها در شبکه‌های اجتماعی هستند ولی راه دسترسی به آنها آسان است، زیرا با ارسال نخستین پیام به آنها اطلاعات تماس کاملی در اختیار مشتری قرار می دهند ولی بعد از مدتی و در موعد پرداخت سود یا اصل سپرده، دسترسی به آنها دیگر به آسانی امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =