شکوری

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اهمیت خصوصی سازی واقعی در معادن و صنایع معدنی تاکید کرد: دولت به هیچ عنوان بنگاه‌دار موفقی در هیچ یک از رشته‌های صنعتی و تولیدی نبود و باید به بخش خصوصی واقعی اجازه حضور پررنگ بدهد.

دکتر بهرام شکوری در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بخش خصوصی با توجه به دانش، توانمندی و انعطاف‌پذیری بالایی که در مقابل با شرایط دارد تنها نیازمند حمایت‌های قانونی دولت‌است تا بتواند در شرایط با ثبات و قابل اعتماد به فعالیت خود ادامه دهد، این درحالی است که در ایران متاسفانه چنین معادله‌ای مهیا نیست.

شکوری، تاکید کرد: تسهیل فضای کسب و کار در کشور بدون تردید منجر به رونق تولید و افزایش فرصت‌های شغلی می‌شود به همین دلیل بارها از مسئولان درخواست کردیم در این زمینه گام‌های عملی و موثرتری برداشته شود تا بخش خصوصی بتواند چرخ اقتصاد کشورمان را مطمئن به حرکت درآورد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است واگذاری شرکت‌های دولتی بخصوص صنایع معدنی و معادن به بخش خصوصی غیرحرفه‌ای در این بخش مشکلاتی ایجاد کرده که نمونه‌های بارز آن آلومینیوم المهدی و تراکتورسازی هستند و به باید از این هدررفت سرمایه‌های کشور درس گرفت و برای آینده برنامه‌ریزی منطقی ارایه شود.

وی به خبرنگار ما گفت: مسئولان دولتی باید از نحوه مدیریت و دستاوردهای مجتمع مهدی‌اباد به عنوان یکی از موفق‌ترین موارد خصوصی‌سازی استفاده کنند و در سایر واگذاری‌ها نیز برهمین اساس برنامه‌ریزی کنند. البته می‌توان دستاوردهای مهدی‌آباد در سایر بخش‌ها نیز بکار گرفته شود تا در آینده نزدیک معادن و صنایع معدنی بتوانند بدور از سایه سنگین مدیریت دولتی فعالیت کنند.

شکوری تصریح کرد: وقتی صحبت از خصوصی سازی نمی‌کنیم مالکیت حتی اگر واگذار نشود و تنها مدیریت را کاملا به بخش خصوصی واقعی واگذار کنیم کافی است و بازهم تاکید می‌کنم نمونه موفق چنین تصمیم‌گیری را در مهدی آباد می‌بینیم. کافی است مدیریت تمام و کمال با اختیارات کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

به گفته شکوری اگر بتوانیم تعریف درستی از مدیریت بخش خصوصی ارایه کنیم بدون تردید واگذاری‌های آتی اصولی و منطقی خواهند شد که منجر به اشتغال و تولید می‌شوند نه اینکه تنها بعد از واگذاری شاهد موج گسترده‌ای از بیکاری در آن کارخانه‌ها باشیم که نیشکر و تراکتورسازی از جمله نمونه‌های بارز هستند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اظهار کرد: معادن و صنایع معدنی ایران با توجه به پتانسیل‌های موجود قابلیت تامین بخش عمده‌ای از نیازهای ارزی ایران یا حتی کل آن را دارد فقط کافی است در این بخش درست، اصولی و علمی برنامه‌ریزی کنیم که پیش نیاز اصلی آن هم اطلاعات دقیق است.

وی معتقد است تا امروز اطلاعات دقیقی از داشته‌ها، پتانسیل‌های خود نداریم و همه چیز براساس اکتشافات سال‌های دور و گذشته است، درصورتی که با استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات امروزی جای تردید نیست که با انجام اکتشافات جدید پتانسیل‌های جدید و گسترده‌ای در اختیار ایران قرار خواهد گرفت که جایگاه کشورمان را در دهکده جهانی متفاوت خواهد کرد.

شکوری به خبرنگار ما گفت: یکی از معضلات مهم در بخش معدن وجود تعداد زیادی معدن کم عیار بخش خصوصی است که اغلب آنها غیراقتصادی شده‌اند درحالی که اگر بتوانیم نهضت فرآوری را در کشورمان فعال کنیم و این معادن را به صورت مجموعه‌های گسترده کنار یکدیگر قرار دهیم یکباره تحولات گسترده‌ای در اشتغال و تولید کشورمان ایجاد می‌شود.

وی درپایان تصریح کرد: طی سنوات اخیر بارها مقام معظم رهبری درباره معیشت، اشتغال و اقتصاد کشورمان مواردی را متذکر شده‌اند و حتی نام سال‌ها را براساس شرایط اقتصادی انتخاب کرده‌اند به همین دلیل لازم است از ظرفیت‌های معدنی بخصوص معادن کوچک و متوسط استفاده کنیم چون نزدیک به 4/98 درصد معادن ایران در این بخش قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =