بهرام شکوری

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت توجه به اقتصاد معدن و صنایع معدنی در آینده اقتصادی کشورمان گفت: ذخایر معدنی نعمتی خدادادی در ایران است که باید از آنها استفاده بهینه داشته باشیم، در حالی که براساس آمارهای موجود آنطور که شایسته این نعمت خدادادی بوده تاامروز نتوانسته‌ایم از آن استفاده بهینه و بهره‌ورانه داشهت باشیم.

بهرام شکوری در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: عصرحاضر با توجه به دستاوردهای نوینی که با خود به ارمغان آورده است بگونه‌ای تولید و اقتصاد کشورها را تغییر داده که اگر یک منطقه از این فناوری‌های نوین بهره مناسبی نداشته باشد بدون تردید در معادلات اقتصادی بین‌المللی سهم بالایی نخواهد داشت و نهایتا محکوم به شکست است.

شکوری در ادامه افزود: وقتی از فناوری‌های نوین در معادن و صنایع معدنی صحبت می‌کنیم مشخصا درباره استفاده حداکثری از حداقل منابع سخن گفته‌ایم که این موضوع در صنایع یاد شده یعنی ارزش افزوده و درآمد بیشتر و براساس سیاست‌های خروج ایران از اقتصاد تک محصولی توجه ویژه به آن داشته باشیم.

وی معتقد است با درنظر گرفتن اینکه زمان تشکیل یا ایجاد ذخایر معدنی در طبیعت میلیون‌ها سال است به نوعی می‌توان گفت ذخایر معدنی تجدید ناپذیر هستند؛ بنابراین اصولا در این بخش باید استفاده از فناوری و بهره‌وری سرآغاز هرگونه فعالیت باشد. درحالی که می‌بینیم متأسفانه ایران در این موارد به دلایل مختلف بسیار ضعیف عمل کرده است، اما هنوز فرصت باقی است و می‌توان این مشکل را برطرف کرد، چون با درنظر گرفتن تجدید ناپذیر بودن ذخایر معدنی فناوری‌های نوین امروزی تضمین کننده اقتصاد معدن و صنایع معدنی است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی همچنین تاکید کرد: اکنون با توجه به افق‌های روشنی که در آینده پیش‌روست فرصتی طلایی ایجاد شده تا بتوانیم برخی از فناوری‌های نوین که نیاز توسعه و رشد معادن یا حتی صنایع معدنی کشورمان است را به دست آوریم و آنها را با توجه به نیازهای واقعی ایران بومی‌سازی کنیم.

شکوری معتقد است درصورتی که فناوری‌های نوین در موضوع منابع طبیعی ایران یا ذخایر معدنی کشورمان بکارگرفته شود رتبه و جایگاه ایران بدون تردید ارتقاء‌قابل توجهی خواهد داشت چون امروز با تمام محدودیت‌ها و عقب‌افتادگی‌های ساختاری در این بخش ارزش منابع طبیعی ایران کمی بیشتر از 27 تریلیون دلار برآورد شده که این ارزش جایگاه پنجم دهکده جهانی را به کشورمان اختصاص داده است.

وی تاکید کرد: بی‌توجهی ساختاری و همچنین سوء‌مدیریت یا تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای در بخش معدن تا امروز کاملا واضح دیده می‌شود درحالی که با همین موارد ایران یک درصد از ذخایر معدنی دنیا را در مجامع بین‌المللی به خود اختصاص داده است، حالا می‌توانیم تصور کنیم که اگر امکان استفاده از فناوری‌های نوین در این بخش مهیا شود جایگاه و درصد ذخایر معدنی ایران چه تفاوتی خواهد داشت؟

شکوری با اشاره به ضعف اکتشاف در بخش معدن به خبرنگار ما گفت: آمارها و همچنین اسناد و مدارکی که در بخش اکتشاف ارایه شده نشان می‌دهد ایران با تمام پتانسیل‌هایی که در اختیار دارد در این زمینه یعنی استفاده فناوری در اکتشاف جای‌کار بسیار زیادی دارد که اگر این شرایطی مهیا شود که اکتشاف ایران با استفاده از فناوری‌های نوین صورت‌گیرد، یقینا ثروتی قابل توجه به داشته‌های خدادادی کشورمان افزوده می‌شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی همچنین تاکید کرد: فناوری‌های نوین در صنایع مختلف از جمله بخش معدن بگونه‌ای تحولات معناداری ایجاد کرده‌اند که شعار «تولید با ضایعات صفر» به عنوان گزینه نهایی مطرح شده که این شعار در بخش معدن تعیین کننده و البته الزامی است.

به گفته وی آمارها در بخش‌های معدنی ایران نشان می‌دهد که با شعار یاد شده فاصله معناداری داریم و باید سرمایه‌گذاری حداکثری برای ورود فناوری‌های نوین در صنایع مختلف داشته باشیم. به عنوان مثال در خروجی کارخانه مس دو دهم درصد است که این عدد بیانگر واقعیتی تلخ و نگران کننده است.

شکوری در ادامه به خبرنگار ما گفت: استفاده از فناوری‌های نوین در بخش معدن و صنایع معدنی به نوعی همان دوری از خام فروشی است چون با استفاده از منابعی که امروز نمی‌توانیم از آنها درآمدزایی داشته باشیم و به عنوان باطله یا ضایعات معدنی کنار گذاشته می‌شوند، شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه می‌توانند ارزش افزوده‌ای غیرقابل تصور ایجاد کنند تا تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ایران دارای ذخایر معدنی بسیاری است، به آبهای آزاد دسترسی دارد، انرژی ارزان قیمت در اختیار دارد و نیروی متخصص هم خوشبختانه پرورش داده بنابراین حالا اگر تمام این امتیازات را با حلقه مفقوده فناوری به یکدیگر متصل کنیم، جهش اقتصادی قابل توجهی را تجربه می‌کنیم که برازنده کشورمان است و هدف دوری از اقتصاد تک محصولی به سادگی محقق می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =