اقتصاد

اولویت نخست این است که بتوانیم فضای امن سرمایه‌گذاری در کشور مهیا کنیم تا سرمایه‌گذاری انجام گیرد. ما باید با اقتصاد جهان مراوده داشته باشیم و این موضوع را برای خود مشخص کنیم که آیا آماده مراوده با جهان هستیم یا خیر؟

پایگاه خبری ایراسین-جواد صلاحی،کارشناس اقتصادی؛ اقتصاد ایران در شرایط کنونی، در وضعیت بحرانی به سر می‌برد؛ از یک‌سو کسری بودجه گسترده‌ای که دولت با آن دست به گریبان است، میزان کسری‌ که سال به سال در حال افزایش است و به تبع این موضوع، تورم نیز روند افزایشی دارد. از سوی دیگر با کمبود نقدینگی بنگاه‌ها روبه‌رو هستیم و مشکلاتی همچون بیکاری و شکاف طبقاتی نیز در حال بیشتر شدن است. در این میان دولت فشارهای مالیاتی خود را بیش از اندازه افزایش داده که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب دولت است. این موارد واقعیت‌های اقتصادی کشور هستند. در این میان نتیجه برجام که چندان نیز مشخص نیست، برای این اقتصاد بیمار چندان راهگشا نخواهد بود. اولویت نخست این است که بتوانیم فضای امن سرمایه‌گذاری در کشور مهیا کنیم تا سرمایه‌گذاری انجام گیرد. ما باید با اقتصاد جهان مراوده داشته باشیم و این موضوع را برای خود مشخص کنیم که آیا آماده مراوده با جهان هستیم یا خیر؟

از سوی دیگر تقویت پول ملی را باید در دستور کار داشته باشیم، چراکه در ادامه با روند کاهش ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی بیشتر از گذشته خواهد شد. از طرف دیگر، دولت کسری بودجه خود را با چاپ پول یا استقراض از بانک مرکزی جبران می‌کند که در نهایت سبب تورم بیشتر می‌شود. درحالی‌که دولت قادر است با فروش اوراق بدهی، کسری بودجه خود را جبران کند. بهترین راهکار در این شرایط کسری بودجه، انتشار اوراق است. حتی دولت می‌تواند اوراق بیشتری برای سرمایه‌گذاری منتشر کند و از این طریق کسب درآمد و اشتغالزایی داشته باشد. البته در این راستا نیاز است، نرخ بهره اوراق را افزایش دهد تا جذاب‌ بوده و مردم خریدار آن شوند. در نهایت باید دولت دست از کنترل‌ و تنظیم بازار و قیمت‌های دستوری بردارد تا بازار، خود راه خود را پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =