میرزائیان

کشور ایران اگرچه در بخش معدن امتیازات گسترده‌ای به خود دیده اما ظاهرا مشکلاتی از جمله فعالیت‌های سنتی باعث شده تا این امتیازات در اقتصاد معدن کشورمان اثرگذاری بسیار ناچیزی داشته و به قول معروف اقتصاد معدن را زمینگیر کرده باشد.

به گزارش ایراسین، در این زمینه انجمن سنگ ایران پیشتر اعلام کرده بود، ظرفیت کارخانه های سنگبری کشور بالغ بر ۱۸۰ میلیون متر در سال است که از این رقم حدود ۷۰ میلیون متر تولید می شود که ۱۰ میلیون متر راهی بازارهای هدف صادراتی می شود و ۶۰ میلیون متر در داخل کشور به مصرف می رسد.

عزیز میرزائیان با اشاره به صادرات سالانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلاری سنگ نما و تزئینی از ایران در این زمینه می‌گوید: در دنیای امروزی تولیدکنندگان و صنعت‌گران اگرچه باید از تجهیزات و ماشین‌آلات بروز استفاده کنند تا قدرت رقابت بالایی در بازارهای هدفشان داشته باشند اما اصولا مدیریت آنها نیز باید براساس شرایط و امکانات روز جهان شکل گرفته باشد تا دستاوردهای مناسبی را در کارنامه خود ثبت کنند.

میرزائیان در ادامه افزود: سیاست‌های مقطعی و همچنین سایه سنگین دولت در صنعت معدن کشورمان باعث شده تا اکنون نه تنها تجهیزات و ماشین‌آلات قدیمی باشد بلکه سیستم مدیریت حاکم بر معادن نیز کاملا سنتی و رنگ‌باخته شده باشد و به همین دلیل لازم است اگر به دنبال دستیابی به منافع اقتصادی مناسب معادن در کشورمان هستیم، این بخش یعنی استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی گام‌های موثرتری برداریم

این مقام صنفی معتقد است نگاه سنتی به معادن و همچنین اقتصاد معدن اکنون نمی‌تواند امتیازی برای داشته‌های ایران به حساب آید و باید براساس آنچه در سراسر جهان بخصوص کشورهای توسعه یافته مورد توجه قراردارد سرمایه‌گذاران و فعالان این عرصه اقدام کنند هرچند بخش خصوصی واقعی از شرایط بهتری برخوردار است اما همانطور که قبلا اشاره شد مدیریت دولتی حاکم بر اقتصاد معدن ایران همچنان مشکل‌ساز و نگران کننده است.

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران درباره مشکلات دیگر معادن به خبرنگار ما گفت: همان نگاه سنتی و سیاست‌های غیراصولی باعث شده تا اکنون بیش از ۹۰ درصد معادن ایران با تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده به فعالیت خود ادامه دهند که همین نکته معضلی در قیمت تمام شده محصولات است و نمی‌توانیم سهم بازار بالایی متناسب با ظرفیت موجود برای خود در کشورهای خارجی متصور باشیم.

وی معتقد است آمارهای غیر رسمی اگرچه نکات امیدوارکننده‌ای از سهم بازار سنگ تزئینی و نمای ایران در جهان حکایت دارند اما واقعیت بازار و آمارهای رسمی‌تر جایگاه متفاوتی برای ایران درنظر گرفته که تنها در میان ۲۰ کشور شاخص قرار دارد و این مقام به هیچ عنوان شایسته پتانسیل‌ها و امتیازات کشورمان دراین بخش از اقتصاد معدن نیست.

میرزائیان درباره تعداد واحدهای فعال سنگ‌بری ایران تصریح کرد: اکنون نزدیک به ۶۵۰۰ واحد سنگ‌بری فعال در ایران داریم که آنطور که برآورد کرده‌ایم حداکثر ده درصد از این واحدها تجهیزات مدرن و فناوری‌های نوین را به کار گرفته‌اند و به همین دلیل نمی‌توانیم در بازارهای هدف سهم بالایی برای خودمان دست و پا کنیم.

به گفته وی، ماشین‌آلات فرسوده، باعث کاهش بهره‌وری و افزایش ضایعات شده و همین نکته قیمت تمام شده محصولات نهایی را بالا می‌برد که در بازارهای بین المللی امکان رقابت از دست می‌رود. درحالی که براساس استانداردهای بین المللی از هر تن سنگ نما باید حدود ۱۷ متر محصول نهایی تولید شود ولی در خوش بینانه‌ترین حالت هفت متر تولید سنگ ایران است.

این مقام صنفی درباره حجم بالای ضایعات نیز به خبرنگار ما گفت: ماشین‌آلات فرسوده اغلب کارگاه‌های سنگ‌بری ایران باعث می‌شود نزدیک به ۵۰ درصد از سنگ استخراج شده معادن به ضایعات تبدیل شود درحالی که کشوری مثل چین علاوه براینکه حداکثر میزان تولید از هر تن سنگ استخراج شده را درکارنامه ثبت کرده در عین حال با احداث کارگاه‌های فرآوری از میزان کمی ضایعات هم که ایجاد می‌شود با تولید صنایع دستی و برخی محصولات جانبی ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =