کامران وکیل

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران با اشاره به پتانسیل‌های بالای ایران در بخش‌های مختلف معدنی ایران بخصوص سنگ‌های تزئینی و ساختمانی گفت: نگاه دسته‌دومی و همچنین سیاست‌های غیرکارشناسی در این زمینه باعث شده تا ایران در بخش‌های مختلف معدنی علی‌رغم جایگاه و پتانسیل‌های بالای بین‌المللی دستاوردهای اقتصادی مناسبی برای خود ثبت نکرده باشد.

کامران وکیل در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: به‌طور کلی موضوع فرآوری و استفاده از ذخایر معدنی در ایران بخصوص در سنگ‌های ساختمانی جای بحث و تغییرات عمده‌ای دارد تا بتوانیم آنطور که شایسته ذخایر و جایگاه معدنی ایران بوده ازآنها به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به برآوردهای انجام شده از ذخایر سنگ‌های ساختمانی در ایران اظهار کرد: آنطور که آمارها و اطلاعات نشان می‌دهد ایران نزدیک به 1.5 میلیارد تن ذخایر قطعی و چیزی حدود سه برابر آن ذخایر احتمالی در بخش سنگ‌های ساختمانی دارد که این جایگاه قابل اتکاء و مناسبی برای استفاده از ارزش افزوده این ذخایر است.

این عضو خانه معدن معتقد است این حجم از ذخایر سنگ‌های تزئینی در ایران باعث شده تا بعد از نفت و گاز در بخش سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بیشترین ذخایر زمین‌شناسی را در خود جای داده باشد تا جزو سه کشور برتر در این زمینه شناخته شود، آمارهای رسمی بیانگر این نکته است که ایران با تمام این پتانسیل‌ها تنها 3 درصد از مبادلات جهانی سنگ را به خود اختصاص داده است.

به گفته این کارشناس معدن، معادن سنگ ایران به دسته‌های اصلی سنگ تراورتن، سنگ مرمریت، سنگ گرانیت آسیایی و سنگ مرمر تقسیم می‌شود که اتفاقا اغلب آنها بازار مناسبی در بخش‌های مختلف دهکده جهانی داشته و می‌توان با استفاده از این بازار ارزش افزوده بسیار مناسبی برای کشور مهیا کرد.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران درباره ارزش افزوده صادرات سنگ‌های ساختمانی و تزئینی به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه در واقعیت بازار فراز و فرودهایی در این بخش وجود دارد، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ارزش افزوده سنگ‌های ساختمانی در جهان ۲۰۰ دلار در تن است، پس سنگ تزئینی ایران قابلیت خلق ثروت بالایی دارد و می‌تواند اشتغال پایدار برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد.

وکیل همچنین به بهره‌وری بسیار پایین در معادن بخصوص سنگ‌های ساختمانی و تزئینی اشاره کرد و افزود: فناوری‌های قدیمی، ماشین‌آلات فرسوده و همچنین سیاست‌های متناقض همه و همه باعث شده تا میزان فرآوری در سنگ‌های ساختمانی کشورمان فاصله معناداری با سایر کشورهای توسعه یافته در این زمینه داشته باشد.

به گفته وکیل نگاه آماری دقیق به این مهم در سطح دهکده جهانی نشان می‌دهد ایتالیا 63 درصد سنگ فرآوری شده به بازار عرضه می‌کند و این درصد در کشور اردن ۴۵ درصد، هند ۴۰ درصد، مصر ۳۷.۵ درصد، استرالیا ۴۰ درصد است؛ اما در ایران تنها ۲۵ درصد سنگ استخراجی فرآوری می‌شود و بقیه آن به عنوان باطله شناخته می‌شود که می‌تواند به‌غیر از موضوع اقتصادی مشکلات زیست‌محیطی هم به همراه داشته باشد.

وکیل در این زمینه تصریح کرد: فرآوری و استفاده بهینه از ذخایر معدنی در تمام موارد و البته موضوع سنگ‌های ساختمانی باید اینگونه باشد که مثل کشور چین حتی از خورده سنگ‌های ریخته شده زیر دستگاه‌های برش برای تولید کالایی با ارزش افزوده استفاده شود که شاهد مثال دقیق آن ساخت دانه‌های تزئینی رنگی بکار رفته در برخی کالاهای دکوراسیون و البته تسبیح است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود در اقتصاد معادن امروز از نان شب واجب‌تر است تا به این وسیله بتوانیم استفاده حداکثری از منابع معدنی داشته باشیم نه اینکه با بهره‌وری پایین تنها اندکی درآمد به ثبت برسانیم.

این عضو خانه معدن ایران همچنین درباره افزایش تعداد محصولات تولید شده از معادن سنگ ساختمانی با استفاده از فناوری‌های نوین گفت: درصورتی که امروز به گواهی آمارها کشورمان 75 درصد از سنگ‌های استخراج شده را به ضایعات تبدیل می‌کند و ورود فناوری‌های نوین می‌تواند همین درصد دورریز را به بیش از 40 کالای دارای ارزش افزوده معدنی تبدیل کند.

این کارشناس معدن در ادامه با اشاره به 1955 معدن سنگ ساختمانی ایران افزود: امروز اگر ایران در بخش سنگ‌های ساختمانی مثلا در محدوده 500 میلیون دلار صادرات به نام خود ثبت کرده اگر زمینه ورود فناوری‌های نوین و همچنین کاهش قوانین دست‌وپاگیر فراهم شود قطعا تا افزایش 4 برابری صادرات سنگ ساختمانی از ایران کشش وجود دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =