فناوری پنل خورشیدی

وزیر انرژی ایالات متحده با اشاره به سهم ۹۵ درصدی چین از زنجیره تامین جهانی فناوری خورشیدی در سال ۲۰۲۵ گفت: اگر زنجیره تامین خود را توسعه ندهیم، آسیب پذیر می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه از کشورهای آسیایی خواستند زنجیره تامین انرژی و مواد معدنی حیاتی خود را متنوع کنند تا به کشورهایی مانند چین و روسیه وابسته نباشند.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، و جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، گفتند که بحران انرژی کنونی که ناشی از تحریم‌های روسیه است، باید کشورهای هند و اقیانوس آرام را تشویق کند تا تمرکز بیشتری بر انتقال از سوخت‌های فسیلی داشته باشند.

با این حال، این امر مستلزم آن است که این منطقه از اتکا به چین برای فناوری انرژی خورشیدی و کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو و روسیه برای مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی و باتری‌ها دور شود.

سهم ۸۵ درصدی چین از زنجیره تامین جهانی فناوری خورشیدی

وزیر انرژی ایالات متحده، در انجمن انرژی سیدنی، گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که به‌عنوان ملت‌هایی زیر سر انگشتان پترو دیکتاتورها، زیر انگشتان کسانی که ارزش‌های ما را ندارند، تحت فشار کسانی قرار نگیریم که می‌خواهند جنبه‌های استراتژیک زنجیره تأمین را کنترل کنند.

بیرول گفت: چین ۸۰ درصد از زنجیره تامین جهانی فناوری خورشیدی را در اختیار دارد و تا سال ۲۰۲۵ این سهم به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت.

لزوم خودداری از اتکا به یک کشور برای تامین فناوری یا سوخت

بیرول و گرانهولم تاکید کردند که با توجه به تجربه تحریم انرژی روسیه، باید از تکیه بر یک کشور برای هر فناوری یا سوخت منفرد خودداری شود.

گرانهولم در حاشیه این مجمع به خبرنگاران گفت: «نگرانم که چین بسیاری از فناوری‌ها و زنجیره‌های تأمین را در اختیار داشته باشد که اگر زنجیره تأمین خود را توسعه ندهیم می‌تواند ما را آسیب‌پذیر کند. از نقطه نظر امنیت انرژی، ((این) ضروری است که کشورهایی که ارزش‌های یکسانی دارند، زنجیره‌های تامین خود را توسعه دهند، نه فقط برای آب و هوا، بلکه برای امنیت انرژی ما.»

در بخش عرضه انرژی، بیرول گفت: هرکسی که قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ سوخت فسیلی را که تنها در چند سال آینده وارد بازار می‌شود، داشته باشد، باید ریسک آب و هوا و ریسک تجاری را برای سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد، زیرا جهان به انرژی پاک‌تر روی می‌آورد.

وی افزود: اگر می خواهیم به اهداف آب‌وهوایی خود برسیم، باید تقاضای گاز، زغال سنگ و نفت را کاهش دهیم.

گرانهولم و کریس بوون وزیر انرژی استرالیا روز سه‌شنبه توافق‌نامه‌ای را امضا کردند تا دو کشور با یکدیگر در تحقیقات انرژی، از جمله کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی طولانی مدت انرژی و الکترولیزها برای تولید هیدروژن، همکاری کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =