عوض‌پور

دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به تعیین قیمت برای برخی کالاها از سوی نهادهای مسئول اعلام کرد: تغییر بسته بندی و همچنین تصمیم‌گیری درباره نرخ‌های متناسب با هزینه‌های تولید عاملی بود که بعضا توزیع دقیقی از این کالاها صورت نگیرد.

 علی عوض‌پور در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: با درنظر گرفتن تغییرات قیمت تمام شده کالاها برای تولیدکنندگان تصمیم‌گیری برای تعیین قیمت اقلام کمی زمانبر شده است و بعضا با تاخیر صورت می‌گیرد به همین دلیل توزیع اقلام تا تعیین تکلیف قیمتی با تاخیر روبرو بود اما از ابتدای این هفته هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم.

عوض‌پور در ادامه افزود: درباره تامین اقلام کالای اساسی یعنی برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و با درنظر گرفتن ماه مبارک رمضان روند توزیع آنها نه تنها کاهش نداشته بلکه گسترش هم داشته است.

به گفته دبیر کل اتاق اصناف ایران گوشت یخ‌زده با ارز نیمایی در سطح گسترده‌ای توزیع شده و در دسترس هموطنان قرار گرفته و گوشت مرغ، روغن، شکر و برنج نیز به‌عنوان کالاهای اساسی در طرح ضیافت قرار دارد و این کالاها با قیمت مصوب در تمام استان‌ها توزیع می‌شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: برخی نوسان‌های در توزیع کالا باعث شد تا گروهی سودجو نسبت به گران فروشی اقدام کنند که خوشبختان با همکاری بازرسی اصناف و سایر نهادهای مسئول این اتفاق به حداقل رسیده است و هم اکنون نظارت بسیار سنگینی در بازار برای مقابله با هرگونه سوء استفاده صورت می‌گیرد.

وی به خبرنگار ما گفت: اگرچه سطح نظارتی در تمام خرده‌فروشی‌ها و حتی تولیدکنندگان عمده بسیار گسترده است اما هموطنان برای اینکه نگران سوء استفاده گروهی خاص نباشند می‌توانند تمامی اقلام کالای اساسی یاد شده را با نرخ مصوب از سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار تامین کنند.

خرما جزو کالای اساسی نیست

عوض‌پور همچنین با اشاره به افزایش قیمت خرما در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: بطور کلی اقلام کالای اساسی از قانون نرخ‌گذاری خارج هستند و از آنجا که خرما جزو کالای اساسی نیست نمی‌توان قیمت برای این کالا تعیین کرد، اما برای جلوگیری از سوء استفاده برنامه‌ریزی شده تا قیمت خرما به نرخ متعادل بازگردد.

این مقام صنفی درباره گرانی ماکارونی نیز به خبرنگار ما گفت: موضوع ماکارونی گران فروشی نیست، به این دلیل که انجمن تولیدکنندگان این کالا با مستندات قانونی خود تقاضای افزایش قیمت دادند و پس از بررسی این مجوز برای افزایش قیمت صادر شد.

وی در ادامه افزود: اصلی‌ترین ماده اولیه برای تولید ماکارونی، گندم است که قیمت آن نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته یعنی از ۹۰۰ تومان به ۱۸۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است، خوب این کاملا طبیعی است که تولید کننده تقاضای افزایش قیمت داشته باشد، از این رو مراجع تصمیم‌گیرنده با توجه به مستندات ارایه شده مجوز افزایش قیمت را صادر کردند.

گران فروشی را گزارش کنید

دبیر کل اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به برخی سودجویی‌ها در سطح عمده فروشی یا خرده فروشی‌ها تصریح کرد: با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی و همچنین تعیین حاشیه سود قانونی برای واحدهای صنفی شهروندان باید با مسئولان و بازرسان اتاق اصناف همکاری لازم را داشته باشند به این ترتیب که اگر با هرگونه تخلف کم‌فروشی، گران‌فروشی یا موارد دیگر برخورد داشتند آن را به تعزیرات یا بازرسی اتاق اصناف اطلاع دهند و یقین داشته باشند که برخورد قانونی با متخلفان صورت خواهد گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =