• ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
  • کد خبر: 2414
  • readingTime: ۱ دقیقه
سید جواد حسینی کیا

در یادداشت سید جواد حسینی‌کیا عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آمده است: با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشورمان به دلارهای نفتی؛ لازم است پتانسیل‌های موجود داخلی را برای جایگزینی درآمدهای مختلف به جای فروش طلای سیاه به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش ایراسین، ایران با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و اطلاعات زمین‌شناختی پتانسیل‌های بالایی در بخش معدن چه از لحاظ معادن فلزی و چه غیرفلزی‌ها دارد، از این رو می‌توانیم سرمایه گذاری هدفمندی در این زمینه داشته باشیم تا با توسعه صنایع معدنی و همچنین صادرات محصولات تکمیلی آنها ارزآوری بالایی برای اقتصاد کشورمان ایجاد کنیم.

امروز علی‌رغم برخی افزایش قیمت‌ها هنوز هم بسیاری از هزینه‌ها برای تولید در کشور بخصوص در بخش معدن قابل قبول است و تخصص‌های لازم در این صنعت وجود دارد تاجایی که می‌توانیم در اغلب زنجیره‌های تولید مثل فولاد به تخصص داخلی تکیه کرده و فارغ از هرگونه کارشکنی به دنبال تولید با کیفیت باشیم.

اما نکته اینجاست که علی‌رغم وجود نقشه‌راه یا تدوین چشم‌اندازه برای معادن و صنایع معدنی می بینیم همچنان نقاط ضعفی در بخش تکمیل زنجیره تولید دیده می‌شود یا اینکه موضوع خام فروشی همواره در مواردی تجربه شده است.

به راستی راهکار چیست و چطور می‌توانیم زنجیره تولید در صنایع معدنی را تکمیل کنیم تا در آینده دستاوردهای اقتصادی مناسبی برای کشورمان بدون درنظر گرفتن دلارهای نفتی ایجاد کنیم. برای رسیدن به این منظور بد نیست توجهی به موضوع زنجیره تولید صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع پیشرو و قابل توجه در اقتصاد کشورمان داشته باشیم. اکنون ظرفیت تولیدی ایران رقمی نزدیک به ۲۵ میلیون تن در سال است اما می‌بینیم، بعضا درزمینه تامین مواد اولیه زنجیره تولید فولاد مشکلاتی داریم آنطور که اکنون کمبود کنسانتره و گندله مشکلاتی در تولید فولاد ایجاد کرده است.

به هرحال برای دستیافتن به ارزش افزوده بالای صنایع معدنی و تولیدات معادن کشورمان بهتر است براساس این موارد گام برداریم.

  1. برآورد دقیق از توان تولید حال و یک بازه ده ساله آینده
  2. برآورد نیاز صنایع پایین دستی برای تولید کالاهای دارای ارزش افزوده بالاتر
  3. بررسی بازارهای صادراتی و میانگینی از صادرات مواد معدنی بخصوص در موادی همچون سنگ آهن
  4. ایجاد شرایط قیمتگذاری برای محصولات معدنی متناسب با بازارهای جهانی برای جلوگیری از رانت و میل صادراتی
  5. عدم واکنش‌های مقطعی و دستورالعمل‌های غیرکارشناسی

به این‌ترتیب با درنظر گرفتن پتانسیل‌ها و شرایط یاد شده قطعا می‌توانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که معادن و صنایع معدنی ایران علاوه بر تامین نیاز تولیدکنندگان پایین دست خود در بازارهای بین المللی نیز با برنامه و هدفمند وارد شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =