دلار

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به نرخ تعادلی دلار گفت: در صورتی که قیمت دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان کاهش یافته و تثبیت شود، اقتصاد ایران متحمل ضربه سنگینی خواهد شد. این مسئله علاوه بر کاهش شدید صادرات، افزایش قابل توجه واردات را سبب می‌شود که تولید داخلی را از بین می‌برد

هوشنگ شجری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت فعلی قیمت دلار اظهار کرد: نرخ قابل قبول برای دلار در وضعیت فعلی ایران و با توجه به نرخ تورم داخلی و خارجی، بین ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان است. اگر نرخ دلار به کمتر از این مقدار کاهش یابد، مشکل بزرگی برای اقتصاد به وجود خواهد آورد. این در حالی است که نرخ‌های بیش از ۲۱ هزار تومان نیز تورم‌زا است.

وی افزود: بنابراین ممکن است به دلیل شوک‌های روانی ناشی مذاکرات و مسائلی از این قبیل، قیمت دلار حتی به کمتر از ۲۰ هزار تومان نیز کاهش یابد اما به زودی به محدوده ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان و حتی بالاتر باز می‌گردد. سطح عمومی قیمت‌ها در خارج به گونه‌ای است که بر اساس تئوری برابری قدرت خرید نرخ واقعی دلار در محدوده ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان قرار می‌گیرد.

کاهش صادرات با کاهش قیمت ارز از محدوده تعادلی

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در صورتی که نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش یابد، صادرات با مشکل اساسی مواجه می‌شود زیرا نرخ تورم در کشور به گونه‌ای است که نرخ زیر ۲۰ هزار تومان هزینه تولید را پر نمی‌کند. به بیان دیگر درآمد حاصل از فروش دلار توسط صادرکنندگان، کمتر از هزینه تولید خواهد بود که صرفه صادرات را از بین می‌برد.

شجری افزود: تورم در حال حاضر ناشی از فشار هزینه‌ها نیز هست. وقتی هزینه‌ها بالا باشد این نوع تورم به وجود می‌آید. حال اگر سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) به گونه‌ای کاهش پیدا کند که درآمد صادرکننده از فروش دلار کمتر از هزینه تولید شود، واحدهای تولیدی دچار مشکل می‌شوند و از رده خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: هر زمان که ما حتی به صورت دستوری قیمت دلار را به کمتر از سطح تعادلی کاهش دادیم با این مشکل رو به رو بودیم. برای مثال در برخی دولت‌های قبلی با فشار دلارهای نفتی، قیمت دلار پایین نگه داشته شد. این مسئله، بسیاری از واحدهای تولید را از بین برده و مشکلات بسیاری را ایجاد کرد.

افزایش واردات؛ تعطیلی واحدهای تولیدی ایرانی

عضو سابق هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اظهار کرد: فارغ از مسائل فوق، زمانی که قیمت دلار به کمتر از نرخ تعادلی خود برسد میزان واردات افزایش می‌یابد و این واردات جایگزین تولیدات داخلی خواهد شد.

شجری افرود: زمانی که در داخل کشور قیمت ها بالا است و کالاها با دلار ارزان به کشور وارد می‌شود، به تدریج واردات با صرفه‌تر از تولید داخلی می‌شود. به این ترتیب واحدهای تولیدی از رده خارج می‌شود. پایین بودن نرخ دلار در سال‌های گذشته نشان داد واردات کالا به رکعت شمار، سنگ قبر، خشکبار و مواردی اینچنینی هم رسید که در نتیجه آن اقتصاد ما ضربه زیادی متحمل شد.

وی ادامه داد: بنابراین آن بخش از درآمدهای نفتی که برای پایین نگه داشتن قیمت دلار صرف شد نه تنها فایده‌ای برای ما نداشت بلکه مشکلات عدیده‌ای را نیز به وجود آورد. در نتیجه نباید دوباره در دام این سناریو اسیر شویم. در صورتی که روند صادرات نفت ایران بهبود یابد و درآمد ارزی ناشی از فروش این کالا افزایش یابد، نباید دلارهای نفتی را صرف سرکوب نرخ ارز کرد بلکه باید از آن جهت توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز کشور استفاده کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =