• ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
  • کد خبر: 13648
  • readingTime: ۱ دقیقه
صنعت خودرو

آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان، به شکاف بزرگ بین قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار آزاد اشاره می‌کند و می‌گوید در شرایطی که نرخ‌ نهاده‌های تولید بین ۲ تا ۵ برابر شده است و قیمت‌گذاری خودرو دستوری است، بیشتر مدل‌های خودرو با زیان تولید می‌شوند و خودروساز برای تولید بیشتر توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش ایراسین، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: تا الان قیمت پراید درب کارخانه‌ بیش از ۴۳ میلیون تومان نبوده  اما در بازار آزاد پراید با ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سود فروخته می‌شود. همچنین در حال حاضر خودرو شاهین سایپا درب کارخانه ۲۶۷ میلیون تومان تحویل می‌شود و قیمت معامله آن در بازار بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. به چه دلیل باید این اختلاف قیمت وجود داشته باشد؟

محبی آشفتگی بازار خودرو را ناشی از تیراژ پایین تولید، عرضه ناکافی و قیمت‌گذاری دستوری خودرو اعلام کرد و به تجارت‌نیوز توضیح داد: تقاضای کاذب به دلیل شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار، است و سودآوری زیادی برای شرکت‌کنندگان در لاتاری خرید خودرو دارد.

او تاکید می‌کند: اگر وضعیت خودروسازان و قطعه‌سازان ما به گونه‌ای بود که توانایی عرضه کافی داشتند مسلما تقاضا اشباع می‌شد و حتی بازار خودرو به رکود نسبی فرو می‌رفت.

محبی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا به اندازه کافی خودرو در بازار عرضه نمی‌شود؟ گفت: برای تولیدکننده، تولید بیشتر صرفه اقتصادی ندارد و بیشتر خودروها با زیان تولید می‌شود بنابراین خودروسازان هر چه بیشتر بسازند بیشتر زیان می‌کنند از سوی دیگر نقدینگی کافی نیز وجود ندارد و وقتی نرخ نهاده‌های تولید طی دو سال به بیش از پنج برابر افزایش می‌یابد نقدینگی نیز باید پنج برابر شود در صورتی که چنین افزایش نقدینگی در صنعت خودرو نداشتیم.

او همچنین در پاسخ به این‌که چرا با افزایش بهای دلار، قیمت خودرو افزایش می‌یابد اما با کاهش نرخ دلار قیمت‌ها تغییری نمی‌کند؟ گفت: زمانی که دلار از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ۳۲ هزار تومان رسید باید قیمت خودرو به همین تناسب افزایش پیدا می‌کرد و درب کارخانه با قیمت حداقل ۶۵ میلیون تومان فروخته می‌شد اما هرگز این اتفاق نیافتاد بنابراین با شش برابر شدن قیمت دلار، پراید درب کارخانه حدود ۴۲ میلیون تومان و در بازار آزاد ۱۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شد و این تناسب افزایش قیمت میان دلار و خودرو پراید فقط در بازار آزاد اتفاق افتاد.

محبی‌نژاد ادامه داد:  مشکل بزرگ صنعت خودرو کشور قیمت مواد اولیه داخلی است که به نرخ ارز آزاد و بین‌المللی تامین می‌شود و حتی در بورس نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ‌های بین‌المللی معامله می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =