آلومینیوم

درحالی نوسان‌های اخیر ارزی در بازار داخلی کشورمان طی شش ماه گذشته تحولاتی را ایجاد کرده که بازار آلومینیوم نیز از این تحولات مستثنی نبوده و علاوه بر مصرف‌کنندگان این ماده اولیه تولیدکنندگان آن نیز از شرایط بازار ابراز رضایت ندارند.

آریا صادق نیت حقیقی در گفتوگو با ایراسین گفت در این زمینه به خبرنگار ما گفت: تحولات شش ماه ابتدای سال جاری باعث شده تا تعادل بازار چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف برهم خورده باشد که این روند در صنایع بالادستی و تولید کننده مواد اولیه بسیار ملموس‌تر بوده و نگرانی‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.

حقیقی در ادامه افزود: در بازار آلومینیوم نیز اگرچه آمارهای رسمی خبر از افزایش تولید و روند صعودی آن می‌دهند اما سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این فلز براین باورند که تغییرات نرخ ارز و همچنین صعود هزینه‌های تولید باعث شده تا دودوتای قیمت تمام شده متناسب با قیمت فروش نباشد.

این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم تاکید کرد: رشد 9 درصدی تولید شمش آلومینیوم نشان از توانمندی صنایع بالادستی در ارتقاء جایگاه ایران دارد اما همانطور که می‌دانید گردش مالی و صرفه اقتصادی می‌تواند تضمین کننده بقاء یک بنگاه تولید باشد که متاسفانه امروز این چرخه به دلیل تحولات یاد شده و عدم تناسب نرخ فروش معیوب شده است.

وی با اشاره به جایگاه نظارتی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان به خبرنگار ما گفت: طی آخرین جلسه‌ای که دو تولیدکنندگان عمده آلومینیوم کشورمان با مسئولان این نهاد داشتند شرایط بازار یعنی تولید، عرضه و قیمت فروش آلومینیوم به روشنی مورد بررسی قرار گرفت و تولیدکنندگان رسما تقاضای افزایش قیمت محصول را ارایه کردند.

به گفته این عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم تصمیم براین شد تا سازمان حمایت با دریافت آنالیزهای قیمت تمام شده آلومینیوم برای صنایع بالادستی نسبت به کشف قیمت واقعی جهت فروش این فلز استراتژیک و مورد نیاز صنایع پایین دستی اقدام کند.

حقیقی تاکید کرد: در این جلسه حتی موضوع کمبود آلومینیوم مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی نیز مورد بررسی قرار گرفت که مستنداتی درپاسخ به این ادعا نیز از سوی صنایع بالادستی ارایه شد به این ترتیب که آلومینیوم المهدی ضمن تامین نیاز صنایع داخلی امسال به عنوان صادرکننده برتر نیز شناخته شده است.

وی درباره دیگر دستاورد جلسه یاد شده نیز اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده بیانگر این نکته است که عدم کمبود پودر آلومینا در برخی از واحدهای تولیدکننده باعث کاهش تولید شده است از این رو مقرر شده است که به دولت اعلام شود در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ارز مورد نیاز واردات این ماده اولیه تامین شود تا آلومینای جاجرم کسری تولیدش را جبران کند.

وی درباره کمبودهای ایجاد شده در صنایع پایین دستی نیز تاکید کرد: بطور کلی سیستم عرضه در بورس و حضور تولیدکنندگان واقعی برای خرید بهترین گزینه برای ایجاد تعادل در بازار است و گزینه بعدی تسهیل در واردات این ماده اولیه استراتژیک و مورد نیاز صنایع پایین دستی است و فعلا از این دو طریق قرار است بازار داخلی نیازش را تامین کند.

حقیقی درپایان به خبرنگار ما گفت: بطور کلی ایجاد شرایط با ثبات برای تولیدکنندگان صنایع بالادستی در واقع تضمین کننده ادامه روند تولید در اقتصاد کشورمان است به این دلیل که وقتی صنایع با دستی بتوانند در شرایط منطقی کار کنند قطعا پایین دستی‌ها نیز همین شرایط را تجربه می کنند. از این رو لازم است مسئولان و سیاستگذاران اصلی این شرایط را برای صنایع مادر ایجاد کنند که نهایتا اقتصاد کشورمان از دستاوردهای آن بهرمند شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =